Cautare




, Contributor

|
|

Global punct RO

Cum a devenit un business românesc din IT parte a unei companii americane cu prezență globală.
3Pillar Portraits taken on October 18, 2012 by Len Spoden Photog

Când îl întrebi cum a devenit compania pe care a fondat-o în urmă cu 13 ani parte a unui grup  american cu prezență globală și, mai mult decât atât, centrul din care sunt coordonate și alte sucursale de pe mapamond, Cătălin Ștef, director general al 3Pillar Global România, aduce în discuție baschetul: „Eu nu am un background de IT, am jucat baschet profesionist, la un moment dat chiar în Liga 1, la Sportul Studențesc București, însă m-am accidentat. Mai aveam o ramură care mă atrăgea mult, matematica”.

După accidentare, care l-a scos din sportul profesionist, Cătălin Ștef și-a urmat pasiunea pentru matematică, „la presiunea mamei mele”, după cum spune. Pentru că nu-și dorea să fie profesor, singura opțiune a fost să meargă în zona de IT, deși nu a fost ușor.

„Datorită faptului că se dădea doar matematică la admitere, am dat la Babeș, în Cluj, iar, în primul an, am picat toate examenele de info, pentru că nu înțelegeam care e legătura matematicii cu informatica, dar un prieten m-a ajutat să o văd”, povestește Cătălin Ștef, care s-a angajat în domeniu în Cluj-Napoca. „Am schimbat două-trei firme de soft până în 2003, când din cauza mediului, relației, a tot ceea ce însemna leadership-ul și managementul din firma în care lucram și care nu-mi plăcea, am fost împins cumva să iau o decizie în a renunța la a fi angajat și a merge spre antreprenoriat.”

La început, era un fel de „jolly joker”, după cum se autocaracterizează: făcea contracte, contabilitate, coda chiar el, pentru că nu-și permitea să aibă angajați. „Moștenesc de la mama spiritul acesta antreprenorial, ea chiar și acum conduce un business în Sighetul Marmației, are o librărie-papetărie”, spune Cătălin Ștef, precizând că decizia de a-și înființa propria companie a fost una luată „la cald” și că încrederea că domeniul IT va crește și relațiile pe care și le construise au fost doi factori de succes pentru businessul său. De altfel, bunele relații au fost cele care au condus la dezvoltarea afacerii. „Unul dintre șefii mei de la o firmă pentru care am lucrat a ajuns în Canada și acolo a văzut o oportunitate pentru un proiect și am reușit să discut cu el și am dobândit un client. Mergând spre America, tot printr-o relație, am ajuns și acolo. Compania a mers și pentru că am știut să menținem relațiile cu oamenii cu care am lucrat. În plus, tot timpul am crezut că dacă angajezi oameni care sunt mai buni ca tine o să te ducă mai departe și compania o să crească”, spune Cătălin Ștef.  Compania sa a avut, în primă fază, clienți din România și Germania, după care a făcut pasul spre Canada, apoi spre America. „În 2005 a fost prima dată când, ca antreprenor, am avut o  fuziune – am cedat 50% din compania mea unui partener american”, explică Ștef, cu referire la Devix Corporation, companie care activează în domeniul dezvoltării de software pentru firmele de e-commerce. „Am învățat atunci cum să lucrăm cu americanii, pentru că era diferit; în Europa, mare parte din orele de lucru erau în același timp, cu America ai doar câteva ore în care trebuie să obții maximum”, explică antreprenorul, care a înțeles că să dezvolți un produs software nu înseamnă doar să codezi la calculator din Cluj pentru un client din Statele Unite ale Americii. „Am petrecut trei luni de zile în New York, într-o companie de e-commerce, în care am stat în toate departamentele, ca să văd până și mexicanul care e la shipping cum se uită la software-ul pe care-l fac. Mi-am dat seama că această experiență e foarte utilă, așa că am trimis și oamenii cu care lucrez să aibă astfel de experiențe, să învețe businessul respectiv, e o diferență totală între un programator care cunoaște soft și unul care știe și soft și businessul pentru care-l dezvoltă”, spune Cătălin Ștef, pentru care perioada 2005-2006 a fost prima dată când a trebuit să  „pună ghetele în cui” și să lase programarea pentru a se concentra pe dezvoltarea și creșterea businessului.

În 2008,  a venit criza, mai întâi în SUA, și comerțul online a fost unul dintre domeniile afectate. A fost un moment greu pentru cariera de antreprenor a lui Cătălin Ștef, pentru că a trebuit să renunțe la mai mult de 20 de angajați, dar a fost și un moment oportun în care, împreună cu  partenerul american, a reușit să facă o vânzare către fondul de investiții LeverPoint. „Atunci am trecut de la outsourcing la product development. În 2008, eu am trecut acționar în LeverPoint în America, firma deținând 100% din societatea din România. LeverPoint ne-a oferit posibilitatea să creștem într-o perioadă dificilă la nivel global. La începutul lui 2009 eram 15 oameni, în cursul anului ne-am dublat, iar acum suntem 350, ținând cont că ne-am axat pe oameni foarte bine pregătiți”, explică antreprenorul.

A urmat o evoluție ascendentă a companiei și semnarea de noi contracte, printre care cel cu televiziunea americană PBS, pentru care compania a refăcut „tot ceea ce însemna prezența lor online”, după cum spune Cătălin Ștef, adică toate portalurile, atât pe partea video, cât și pe cea de content și cel cu Carfax, prin dezvoltarea de aplicații care oferă clienților tot istoricul unei mașini.

Pe baza acestei evoluții, în 2010, 3Pillar Global a achiziționat LeverPoint, iar în 2011 reprezentanța din România, condusă de Cătălin Ștef, a deschis operațiunile din Timișoara. Tot atunci, compania s-a extins, prin achiziția unei firme din India. „În subordinea mea intră și sediul din India. Noi avem în companie o structură matricială, fiecare departament are și un lider global, dar la nivel de operațiuni eu acopăr România și India. Am început să cunosc cultura de acolo, care nu e una în care oamenii se deschid spre tine, trebuie să te apropii de ei, să faci tu doi pași ca ei să facă unul. India, din punctul nostru de vedere, oferă o piață pe care România nu o are, mult mai multă cantitate, însă nici acolo nu vrem să facem doar partea de mentenanță și suport. Acolo sunt undeva la 300 de angajați, în România, la Timișoara și Cluj, avem în jur de 350”, spune directorul general al 3Pillar Global România. „Noi nu facem outsourcing, care e foarte mult legat de bodyshop – am nevoie de cinci resurse mâine, până în ianuarie, și îi folosesc la ce am nevoie. Noi ne ocupăm de partea de servicii, dar și de tot ceea ce înseamnă «product development life cycle», adică toată viața unui produs, de la partea de idee, până la cele de mentenanță și suport. Încercăm să fugim un pic de partea de a oferi un număr de oameni pentru o anumită durată, care e foarte mult percepută ca outsourcing.”

Compania pe care o conduce crește, an de an, cu 25%, iar Cătălin Ștef spune că această tendință va continua. „E o nevoie destul de mare în România, chiar dacă avem și alte filiale, cum ar fi India și America, vedem o dorință din ce în ce mai mare a clienților să vină în Europa de Est, specific în România. Și în următorul an vom vedea o creștere destul de importantă, ceea ce e o provocare pentru noi. Dacă vrei calitate și oameni excepționali și foarte buni din punct de vedere tehnic, o să vii în România. Acesta cred că a fost și magnetul care a atras companiile și investițiile americane sau europene”, explică Ștef, menționând că se află în căutarea unui nou sediu, care urmează a fi deschis ori într-un oraș mare din România – Iașiul, Sibiul și Brașovul sunt pe listă –, ori în Polonia sau chiar Bulgaria. „Plovdiv, de pildă, cred că va deveni chipul și asemănarea Clujului. Noul sediu o să fie sub umbrela 3Pillar Global, nu a filialei din România, dar eu mă voi ocupa de pornirea motoarelor.”

Masaj la serviciu. Forța de muncă din IT beneficiază de o serie de avantaje, pe lângă salariile mai mari decât media.

Nu mai este un secret pentru nimeni că IT-ul este un domeniu în care numărul profesioniștilor este limitat comparativ cu cererea. De aceea, companiile din domeniu încearcă să atragă oameni atât prin salarii atractive, cât și prin alte avantaje. „Masajul pentru angajați nu e o glumă, oferim și noi. Momentan, companiile fac multe lucruri, unele poate par ciudate, pentru a ține oamenii. Eu, când am înființat compania mea în 2003, care acum e parte a
3Pillar, nu am avut o strategie, dar aveam un singur gând în cap, pentru că am fost angajat în mai multe companii din Cluj și relația mea cu șefii mei era una foarte comunistă, în care, ca să vorbesc cu șeful meu, trebuia să fac o cerere scrisă și nici atunci nu știam dacă o să am șansa să-l întâlnesc“, spune Cătălin Ștef. „Trebuie să ai «mindset-ul» că oamenii sunt produsul tău, eu cred că noi suntem aici datorită acestui produs. Masajul la birou poate să pară ciudat, dar noi stăm pe scaun multe ore și nu facem mișcare, cred că e o necesitate. Avem o sală de conferință, vin cu scaune speciale și oamenilor chiar le place. Am importat asta din India.“

 Citește și: Made in China

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii