Cautare




, Contributor

Imobiliare |
|

Ghidul Investițiilor Forbes: România, pe locul 4 în CEE

Laszlo Csiki, CEO al companiei Adama, dezvoltator de ansambluri rezidențiale deținut integral de fondul de investiții Immofinanz, vorbește despre planurile companiei pe care o conduce, dar și despre oportunitățile și riscurile existente în prezent în piața imobiliară din România.
Laszlo Csiki

FORBES România: CARE SUNT PLANURILE COMPANIEI ADAMA PENTRU PERIOADA 2015-2016?

Laszlo Csiki: După o analiză aprofundată a portofoliului extins de terenuri pe care le deținem, putem spune că anul 2015 și perioada imediat următoare reprezintă pentru companie o nouă campanie de dezvoltare pe care deja am demarat-o și avem planuri serioase să o continuăm.În primul trimestru din acest an, am lansat construcția pentru Evocasa Serenia, un ansamblu rezidențial marca Adama complet nou și într-o zonă a Bucureștiului în care nu eram prezenți până acum – Berceniul. Lucrările de construcție au fost demarate în prima parte a acestui an, în prezent lucrându-se la ridicarea clădirii. Evocasa Serenia va avea 77 de apartamente – studiouri, apartamente de 2 și 3 camere. Investiția pentru Evocasa Serenia se ridică la 3 milioane euro alocate integral din fondurile companiei, ceea ce duce investițiile Adama postcriză la aproape 20 milioane euro.

În plus, dintr-un portofoliu de terenuri de aproape 300 hectare, acordăm o atenție sporită loturilor din Timișoara și Brașov, dar și din București, în special zona de nord. La toate acestea, momentan ne aflăm în diverse stadii de autorizare, sunt proiecte ce se vor concretiza pe termen mediu.

FORBES România: CUM VEDEȚI EVOLUȚIA PIEȚEI ÎN URMĂTOARELE 12 LUNI?

Laszlo Csiki: Raportându-ne la evoluția din ultimele 12-18 luni și la noul context din mediul de afaceri, în general, și sectorul imobiliar, în particular, păstrând o notă de moderație și de realism, ne așteptăm ca anul 2015 să fie unul al stabilizării, maturizării pieței și al unor creșteri ponderate pe anumite sectoare ale activității noastre.

Piața imobiliară locală, în general, are un suflu nou, indicat și de ocuparea unui loc 4 în topul investițiilor din Europa Centrală și de Est, cu o creștere semnificativă față de 2013. Dacă o dinamică mai intensă se observă pe segmentul de office, retail sau industrial, este evident că piața rezidențială are o creștere moderată, dar constantă.

Oportunitățile anului viitor sunt clar conectate la poziția curentă adoptată de părțile implicate în sectorul imobiliar. De aceea, în ceea ce privește creditarea pentru clientul final din sectorul rezidențial, este deja o certitudine că există în prezent variante multiple de credite pe care clienții le pot accesa, inclusiv pachete standard de creditare devenite mai avantajoase decât Programul ”Prima Casă”. O altă oportunitate ține și de noul profil al clientul final, profil care se întrevede în ultima perioadă tot mai puternic – profilul unui consumator matur, informat, care alege în cunoștință de cauză. Este o atitudine sănătoasă și firească pentru o piață stabilă.

O oportunitate stă și în politica băncilor privind creditarea noilor dezvoltări rezidențiale. Dacă apetitul pentru creditarea clientului final se înscrie pe un trend ascendent, în cazul creditării companiilor, băncile sunt mai rezervate. În aceste condiții, putem spune că este o piață a companiilor care își permit să dezvolte din surse proprii.

Următoarele 12 luni par promițătoare și în privința vânzărilor. Dacă în ultimele 24 de luni am înregistrat un trend constant ascendent, având cu până la 30% mai multe apartamente vândute în 2014 față de 2013, după ce în 2013 înregistrasem oricum o creștere de 25% față de 2012, prima jumătate a anului 2015 a debutat și ea cu o creștere de 30-35% în vânzări comparativ cu aceeași perioadă din 2014.

Pui de boom rezidențial

FORBES România: CARE SUNT PRINCIPALII FACTORI DE RISC ÎN DOMENIUL ÎN CARE ACTIVAȚI? DAR CEI DE SUCCES?

Laszlo Csiki: În privința riscurilor la care ne supunem, merită menționate mai multe lucruri. Unul dintre acestea este capcana celui mai mic preț. În acest moment, o majoritate covârșitoare din piață este dominată de politica celui mai mic preț, făcând rabat la calitate. Este importantă o educare a pieței și expunerea clienților către toate opțiunile rezidențiale pe care le au, cu beneficiile și minusurile lor.

Un alt factor de risc este supraîncărcarea pieței cu proiecte low-cost, pentru că este un produs cerut de masa clienților, proiecte situate în zone limitrofe Bucureștiului, la un standard calitativ îndoielnic. Tot la acest capitol, extrapolarea prețului cerut de ansamblurile low-cost la întreaga ofertă rezidențială nouă dintr-un oraș fără a se mai face diferențieri de zonă, calitate este un alt factor de risc. De asemenea, tot aici se încadrează și extrapolarea lipsei de calitate și a problemelor apărute în aceste proiecte la întreaga ofertă rezidențială nouă din piață.

FORBES România: CUM ESTE STRUCTURATĂ CEREREA, CUM S-AU MODIFICAT AȘTEPTĂRILE CLIENȚILOR?

Laszlo Csiki: O schimbare pozitivă pe care a adus-o criza imobiliară este legată de nivelul de informare al clienților. Aceștia înțeleg tot mai mult importanța unei alegeri inteligente atunci când vine vorba de achiziționarea unei locuințe. Asistăm, de aceea, la tranzacționări cu clienți tot mai informați și ancorați în realitățile pieței. Este însă un prim pas spre un lung proces de educare a pieței.

2014-2015 este perioada în care clienții au înțeles că, în cazul în care au în intenție o achiziție imobiliară, este momentul oportun să o facă, nemaifiind așteptate schimbări majore în piață.O pondere tot mai mare de clienți se orientează direct spre locuințele din blocurile noi din oraș, din zone bine conectate la infrastructura publică, iar avantajele sunt evidente: de la calitatea și durata de viață a construcției, până la aspectul apartamentelor și al spațiilor comune, timpul petrecut în trafic etc.

FORBES România: CE NE PUTEȚI SPUNE DESPRE OFERTĂ (CALITATIV ȘI CANTITATIV), CARE ESTE SITUAȚIA STOCULUI ÎN PREZENT?

Laszlo Csiki: Un tip de locuință ce devine tot mai popular în rândul clienților și pentru care, la momentul actual, oferta reală și fezabilă din piață este destul de restrânsă este cel reprezentat nu de cea mai ieftină locuință, ci de aceea la un raport calitate-preț corect: construită la un nivel de calitate și siguranță crescut, aliniată la cerințele pieței, cu suprafețe medii și atent compartimentate.

Localizarea proiectului rezidențial devine tot mai importantă pentru că este absolut necesar ca viitorii proprietari să aibă în imediata apropiere toate facilitățile necesare – un ansamblu rezidențial amplasat în oraș, în cartiere de tradiție, bine conectat la infrastructura rutieră, în zone accesibile și având în apropiere opțiuni multiple pentru cumpărături, educația copiilor. Pe scurt, apartamentul nou adresat clasei medii. Oferta pe acest segment este destul de restrânsă la momentul actual și de aceea este de așteptat ca și cererea din piață să fie în creștere.

FORBES România:CE MODIFICĂRI CONSIDERAȚI CĂ AR TREBUI FĂCUTE ÎN SISTEMUL FISCAL PENTRU A STIMULA PIAȚA? CREDEȚI CĂ NOUL COD FISCAL ESTE DE NATURĂ SĂ STIMULEZE CREȘTEREA PIEȚEI?

Laszlo Csiki: Este un lucru lăudabil faptul că Guvernul ia în calcul măsuri pentru a susține populația să achiziționeze o locuință, precum extinderea programului „Prima Casă” pe segmentul celor care doresc să achiziționeze o locuință mai mare. Totuși, în acest sens, ar putea să își îndrepte atenția spre un alt aspect care ar susține în mod clar dezvoltările imobiliare – extinderea plafonului de TVA 5% peste limita de 385.000 de lei de acum. S-a pus pe masa legislativă în repetate rânduri și ideea creării unui program dedicat exclusiv locuințelor noi, cum a fost „Noua Casă”. Deși nu s-a concretizat până acum, cred ca ar fi un punct ce merită atenție.§

Lecții pentru 2016

Viitor tradițional

Clienții de pe segmentul rezidențial sunt atrași, în mare parte, de prețul cel mai mic, însă acesta vine, de multe ori, și cu un nivel mai scăzut al calității. Viitorul pe termen mediu pare să aparțină ansamblurilor rezidențiale construite în cartierele tradiționale, cu acces la facilități sociale și bine conectate la infrastructura de transport.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii