Cautare




, Contributor

Blogul lui Lucian Davidescu (riscograma.ro)

Bani și Investiţii |
|

Ghid de supraviețuire după tăierea TVA

2016 va fi al doilea an de deflație, dar primul în care trebuie să ne ferim de ieftiniri.
taxe

TVA redus de la 24% la 20% ar trebui să fie în vigoare la data publicării acestui text, dacă vreo „lebădă neagră“ nu a împins guvernul să se răzgândească în ultimul moment. Pentru economie, asta înseamnă intrarea și mai adâncă într-un teritoriu necartografiat. Deja, intrarea în deflație s-a produs, cu contribuția decisivă a reducerii masive a TVA pentru alimente, de la 24% la 9%, în vara anului trecut. Atunci însă era ușor de preconizat o mutare a banilor disponibilizați către consumul de produse nealimentare și servicii. Acum, pentru că reducerea este generală, comportamentul consumatorilor devine mult mai greu de anticipat. Iată însă ce știm:

Reducerea TVA s-a transmis în preț integral, pe alocuri cu ieftiniri chiar mai mari. Lanțul de ieftiniri a durat trei luni, după ce comercianții care au ezitat la început au fost forțați să taie prețurile ca să țină pasul sau chiar să recupereze clientelă pierdută.

Aparent, de data asta reducerea mai modestă, de doar patru puncte, face ca tăierea să fie mai greu sesizabilă. Dimpotrivă însă, așteptările consumatorilor sunt mai mari. Cum ar putea arăta comportamentul de consum?

Pentru începutul anului, este previzibilă o creștere a consumului insensibilă la reducerea exactă de prețuri, dată de faptul că unii dintre consumatori au amânat achizițiile în luna decembrie, în așteptarea TVA mai mic. Este cazul mai ales al bunurilor de folosință îndelungată, de valoare mare, unde diferența devine semnificativă.

VEZI ȘI: ÎN CE MONEDĂ SĂ-ȚI ȚII BANII

Aceeași așteptare va pune presiune și pe prețuri în cazul în care retailerii vând sub așteptări pe final de an, rămânând cu stocuri. Însă fiind vorba de o amânare, cererea și oferta se vor echilibra rapid. Apoi urmează însă o perioadă tulbure pentru vânzări. Cumpărătorii vor aștepta noi ieftiniri, iar unii dintre comercianți vor ceda, sub presiunea incertitudinilor. Asta va împinge efectul deflaționist dincolo de impactul contabil al tăierii de TVA (3,22%, adică 4/124), iar tensiunea va dura până spre finalul anului. Abia la sfârșit, în jurul „Black Friday“ și al viitoarelor sărbători de iarnă, este posibilă o cristalizare a pieței și a noilor niveluri de preț. În cazul produselor alimentare, au câștigat retailerii cei mai agresivi, care au reușit să fie cu un pas înaintea pieței, cu reduceri mai ample sau mai din timp. Cine a încercat să „trișeze“ a pierdut din cotă de piață și profitabilitate.d

La nealimentare însă există riscul ca povestea să decurgă cu totul altfel. Un război al prețurilor, perfect simetric, îi poate duce la faliment pe cei care fac prea multe sacrificii pentru a-l câștiga. Motivele sunt multiple: (1) ieftinirea alimentelor era susținută de tendința mondială, a bunurilor și serviciilor, (2) volatilitatea piețelor financiare și valutare va fi uriașă, (3) chiar lecțiile învățate din ieftinirea alimentelor s-ar putea să fie aplicate peste măsură, ajungându-se la extrema opusă.

Pentru acest an, obiectivul rezonabil al oricărui vânzător de bunuri sau servicii este să rămână în picioare pentru a culege roadele la anul. Vor fi, desigur, și câștigători – probabil dintre cei care intră în luptă cu strategii asimetrice.

Un exemplu: o reducere de preț mai substanțială la produsele din gamele mijlocii și scumpe, unde marja de profit este de obicei mai mare, poate resegmenta piața complet astfel încât o întreagă categorie de consumatori să plătească în cele din urmă chiar mai mult și să fie în același timp complet satisfăcută. Să nu uităm că acum există un venit disponibil care încă n-a fost adjudecat de nimeni!

Alt exemplu: în loc de reducerea modestă de preț, vânzătorul poate oferi un serviciu suplimentar, cu valoare adăugată mai mare, dar care în mod normal era ignorat din considerente de preț. Chiar și în condițiile unei scăderi de volum, comerciantul care recurge la această strategie are șanse mai mari să rămână în picioare la sfârșitul unui război al prețurilor

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii