Cautare




, Staff

Lideri |
|

Generația schimbării

Tinerii reprezintă motorul oricărei societăți și ei sunt cei care au curajul să schimbe regulile jocului.
social media

Dar care sunt percepțiile lor legate de societatea actuală și cum schimbă ei lumea în care trăiesc?

Răspunsurile le-am aflat în cadrul primul summit al generațiilor Forbes 30 sub 30 din România, care a avut loc în primăvara acestui an, la Apollo111 Teatrul. Evenimentul reprezintă o extensie a binecunoscutului proiect lansat în urmă cu opt ani,  Forbes 30 sub 30, în care sunt promovați anual tineri sub 30 de ani, cu performanțe remarcabile în plan profesional. Printre speakerii prezenți s-au numărat tineri ai promoției actuale 30 sub 30, dar și alumni ai proiectului Forbes din țară și străinătate.

Summit-ul Forbes 30 sub 30 a reprezentat ocazia perfectă de a întâlni tineri autentici, care prin activitățile lor aduc schimbarea în bine și care rescriu regulile pentru următoarea generație de antreprenori, de la domeniile creative până la cele tech. Ei sunt cei care regândesc și reconfigurează modele de business, ei sunt cei care îi inspiră și îi ajută pe cei din jurul lor. Vă propun să-i cunoaștem în cele ce urmează.

Victoriile noilor generații

Summitul a debutat cu discursul Ligiei Deca, Consilier de Stat în Departamentul de Educație și Cercetare din Administrația Prezidențială, care amintește de realizările tinerilor: „Oamenii nu mai protestează pentru salarii mai mari sau pentru burse mai mari, ci încearcă să își aleagă acele cauze pentru care nu s-a mai luptat, poate, începând cu mișcările de stradă, pe diferite motive, de la Revoluție, la Roșia Montană și până la ieșirile spontante. (…) Mie mi-a fost clar cine vrea să schimbe ceva în lume. Restul lumii vorbește din spate”.

Tema acestei prime ediții a evenimentului a fost Generation L(eadership), în cadrul căreia am realizat un portret robot al generației care va juca cel mai important rol în dezvoltarea României în următorii 30 de ani. Fiecare generație a avut parte de o componentă transformațională. Millennials au crescut în era globalizării, în vreme ce Generația Z s-a dezvoltat în era internetului.

Sebastian Dobrincu este un reprezentant al Generației Z, iar la cei 20 de ani ai săi se mândrește deja cu poziții la care mulți doar visează: angel investor și antreprenor în serie. El a descoperit programarea la vârsta la care alți copii abia învățau să scrie, iar în adolescență a fost remarcat de Mark Zuckerberg și Tim Cook, care l-au chemat în State pentru a-l felicita pentru munca sa. „Nu cred că majoritatea celor ce excelează pleacă din România din cauza calităților. E greu să compari România cu huburi precum New York, California, Silicon Valley etc. Pe tineri îi atrage ecosistemul, spațiul de dezvoltare în care au capacitatea de a crește mult mai rapid. Nu cred că putem pe termen scurt să modelăm aceste aspecte, însă în câțiva ani putem atrage înapoi talentul pe care l-am trimis în afară și poate putem deveni un hub care să atragă”, explică Sebastian Dobrincu.

România vs străinătate

Despre lipsa educației antreprenoriale din România vorbește Mihai Ivașcu, CEO, fondator Modex și MoneyMailMe, și amintește de faptul că în spațiul românesc lipsește cu desăvârșire educația antreprenorială, în timp ce în afara țării, antreprenorii români se lovesc de stigmatul unei înțelegeri greșite. Tododată, el aduce în discuție neasumarea rolului de antreprenor și superficialitatea cu care este privit acest concept. „Problema fundamentală a mediului antreprenorial este că am trecut prea rapid de la prostia naturală la inteligența artificială. Mulți tineri antreprenori români vor doar glam-ul pe care îl dă antreprenoriatul. Însă antreprenoriatul nu dă chestia asta, antreprenoriatul nu e neapărat cool. Este foarte multă muncă în spate”, explică fondatorul Modex. Totodată, Ioana Frîncu, Chief Operations Officer Under Development Office spune că într-adevăr există acest mit al antreprenorului, pe care mulți îl percep greșit și îl îmbrățișează: „Există acest mit de a deveni neapărat antreprenor. Dar ca antreprenor, trebuie să asiguri angajaților tăi o siguranță materială pe care ție nu ți-o asiguri”.

În aceeași notă, Vladimir Oane, President of the Board Innovation Labs și fondatorul uberVu, este de părere că mulți oameni care intră în lumea antreprenoriatului fug de multe ori de responsabilitate „În general fugim de responsabilitate. Puțini din noi fac cu adevărat ceva. Cu toate opțiunile noi de evenimente, laboratoare inovative, avem eroi peste eroi, dar nu facem cu adevărat ceva. La nivelul concret stăm prost, ne place să fim pe scenă, să luăm diplomă, dar nu e acela succesul”.

Mihai Toader-Pasti, Cofondator, General Manager, EFdeN, Cofondator EnergiaTa, amintește de faptul că „România se află pe locul doi în lume din punct de vedere al migrației, după Siria. Totodată 50% din tinerii români sub 30 de ani își doresc să părăsească România și, mai mult decât atât, numărul tinerilor din România cu vârste între 15 și 29 de ani a scăzut cu 28%, numai în ultimii ani”. Însă ce îi poate ține pe tineri în țară? România este încă o țară în curs de dezvoltare, în măsura în care au trecut doar 30 de ani de la schimbarea de regim politic din iarna anului 1989. Cu toate acestea, un studiu realizat de compania de consultanță PwC (Central and Eastern Europe Private Business Survey 2019) arată că antreprenorii români sunt cei mai avansați în folosirea tehnologiilor digitale, comparativ cu omologii lor din celelalte 14 state din Europa Centrală și de Est.

Daniel Farmache, tânărul lider al E-Infra, companie din cadrul grupului deținut de oamenii de afaceri Teofil și Simion Mureșan, spune că „trebuie să fim echilibrați cu privire la ce merge bine și la ce merge rău. Trebuie să tratăm lucrurile la rece și vom deveni mult mai constructivi. Va trebui să construim un mediu mai bun pentru ca cei de afară să vină în țară și un mediu mai puțin ispititor pentru cei din țară să plece în afară. Putem să ne uităm la lucrurile bune care se întâmplă în țară, să le analizăm pe cele rele și să ne uităm, totodată, și la lucrurile care scârțâie în afară, nu numai la punctele lor forte.”

Piața din România este mică, dar acesta nu e un impediment, îți trebuie doar curaj, completează ideea Dan Isai, antreprenorul care și-a extins lanțul propriu de restaurante, Salad Box, pe trei continente, în 12 țări. „Nu avem apetitul de risc, de multe ori teamă de eșec este mai mare”, spune el.

În cadrul aceluiași panel de discuții, Raul Olesch, Managing Director la Olstral, explică faptul că ieșirea din zona de confort și de comoditate este mai mult decât necesară pentru a reuși, iar munca și perseverența nu pot lipsi. Tânărul a acumulat experiență în business după ce a preluat frâiele micii afaceri fondate de tatăl său, în urmă cu mai bine de două decenii, companie pe care a adus-o la rulaje de câteva milioane de euro. „Cred că suntem o generație foarte comodă și ne imaginăm că dacă tastând puțin pe telefon vom ajunge să facem multe. Lucrurile nu se întâmplă peste noapte, dar dacă vrem să reușim, trebuie să și muncim. Acesta a fost și cazul meu. Se poate spune că am moștenit o afacere, dar eu am preluat practic o activitate de la zero. Nu cred că problema principală este infrastructura, ci problema cred că suntem noi, ne place să ne plângem, să ne văităm”, a precizat antreprenorul.

În continuare, discuțiile din cadrul evenimentului au înglobat o serie de întrebări despre abilitățile necesare tinerilor pentru a reuși în câmpul muncii, pentru a-și croi propriul drum. „Nu cred că vom putea vorbi de anumite abilități în particular, ci mai curând de un mix de abilități. Orice abilități ai avea, important este să le îmbini”, crede Laurențiu Ion, Digital Marketing Manager PepsiCo România.

„Noi, cei din generația asta, gândim deja disruptiv. Cred că România evoluează, în general, destul de mult (…) Este cu adevărat interesant să poți să produci o schimbare și să o exemplifici ”, spune Claudiu Butacu, Project Coordinator EFdeN, Cofondator EnergiaTa.

Totodată, e necesar ca schimbările din societate să aibă la bază un mediu educațional solid, cu programe practice. „Educația este fundamentul dezvoltării oricărei comunități. Educația practică este ceea ce ne poate conferi o bază solidă. Sistemul dual presupune implicarea firmelor în educație. La sfârșit obținem niște oameni care știu ce au de făcut și care aduc valoare adăugată din prima zi”, susține Paul Badea, Cofondator Hubs și CEO Badsi.

Generațiile tinere din prezent se diferențiază față de cele care s-au dezvoltat în perioada de dinainte de 1989 prin faptul că nu mai îmbătrânesc la același loc de muncă și pe aceeași poziție. Dragoș Preda, cofondator al Ligii Studenților Români din Străinătate (LSRS), explică în cadrul summitului faptul că „Millennials și generația Z stau trei sau patru ani într-un job. Nimeni nu mai rămâne osificat într-o carieră o viață întreagă. E un altfel de independență, cea a rezultatelor, a profesionalismului”.

Mai mult decât atât, numeroși studenți care ies de pe băncile unei facultăți nu profesează în același domeniu în care și-au terminat studiile. Mya Țărmure, cofondatoarea Small Academy este unul dintre cele mai potrivite exemple în acest sens. Deși a absolvit Facultatea de Jurnalism și Stiințele Comunicării, din cadrul Universității București, ea nu a profesat în mass-media fiindcă a considerat că aportul ei în societate poate fi mai relevant în domeniul educației. Din dorința de a-i pregăti pe copii pentru profesiile viitorului, Mya, alături de soțul ei, a fondat în 2016 Small Academy, un spațiu care oferă cursuri de robotică și programare. „Noi de fapt încercăm să îi ajutăm pe copii să rezolve probleme și să aducă soluții la nevoi. Copiii știu foarte bine să folosească tehnologia, dar ne punem întrebarea cum putem să îi ajutăm să o folosească constructiv. Dincolo de faptul că îi învățăm să programeze, încercăm să le dezvoltăm acele soft skills”, amintește Mya.

Cum vor arăta însă joburile viitorului? La această întrebare a răspuns Adelina Maria, Strategic Director & Community Catalyst Fundația Leaders: „Lucrurile se schimbă. În 2022 se spune că undeva la 75 de milioane de joburi vor dispărea, dar vor apărea altele peste 130 de milioane (…) Acum învățăm o nouă limbă: tehnologia. E din ce în ce mai important să știm tehnologie și ar trebui să ne raportăm și la generațiile mai vechi care trebuie să folosească tehnologia.”

Lideri inovatori

În prezent, în ceea ce privește inovația, Cornel Amariei este unul dintre cele mai reprezentative modele de tineri care au reușit să contribuie la progresul tehnologic românesc și nu numai. În cadrul summit-ului a dezbătut importanța rolului pe care trebuie să îl aibă inovația și creativitatea în societatea românească.

„Suntem într-o perioadă în care devine mai ușor, dar acum câțiva ani era aproape imposibil să fii antreprenor în tech. Acum avem incubatoare, aceleratoare, dar tot îți trebuie acea nebunie. (…) Viața industrială și viața academică ne spun că trebuie să ne concentrăm pe un lucru. Însă creativitatea și inovația te îndeamnă să te uiți la cât mai multe lucruri. Trebuie să înveți cât mai multe, din domenii cât mai diferite, să ai cât mai multe experiențe”, este de părere Cornel Amariei, Head of Innovation Continental, Founder & Inventor Lumen.

Dar toate acestea aduc cu sine o gestionare și o compartimentare minuțioasă a timpului, despre care Silvia Stegaru, Cofondator Codette amintește în cadrul evenimentului. „Se poate! Atâta vreme cât știi să îți gestionezi timpul. Nu trebuie neapărat să alegi între job sau antreprenoriat. Încearcă-le pe amândouă și alege în cunoștință de cauză. Cred că totul depinde de gestionarea timpului”, a declarat tânăra. Ștefan Rusu, Head of Business Development Proportunity, nu împărtășește, însă, aceeași părere: „Oamenii nu pot să facă mai mult de două lucruri simultan foarte bine. Poate fi un business, sau un hobby sau o familie, dar nu poți face mai multe lucruri în același timp”.

Când discutăm despre implementarea unei idei, vorbim, inevitabil și despre eșec, despre puterea de a trece mai departe și de a reuși să o iei de la capăt, cu atât mai mult cu cât unele idei nu sunt tangibile. Acest subiect a fost dezbătut în cadrul evenimentului de către Ioan Istrate, XPRIZE Visioneer și cofondator Cybourn, care indică faptul că traversarea eșecurilor reprezintă de fapt o etapă valoroasă din viața unui om: „Peste tot în viață am întâlnit oameni care se tem să fie într-o poziție fără eșec. Cred că e destul de valoros să treci prin eșecuri. Dacă totul merge bine și nu ai nicio barieră, înseamnă că poate totuși ceva nu merge bine”. După șase încercări eșuate de business în diferite domenii, Daniel Crăciun a decis în 2013 să investească 500 de euro într-un magazin online de lentile colorate, cu care a avut succes. Business-ul a luat numele Lensa și a devenit, între timp, unul din cei mai mari jucători de pe piața de optică din România. „În primul business dezvoltat de mine totul a plecat de la pasiune, am pus mult suflet acolo, dar m-am implicat mult prea mult. La Lensa totul a plecat de la o idee, de la o conversație”, precizează Daniel Crăciun, cofondator & CEO Lensa.ro.

În business, a fi perseverent se transpune în încercarea de a o lua permanent de la capăt, în orice situație. „Dacă există o șansă de 1%, înseamnă că o să bat la 100 de uși, iar cu fiecare ușă ești mai aproape de o acceptare”, a declarat încrezător Vadim Toader, cofondator și CEO al Proportunity. Un antreprenor trebuie să cunoască importanța feedbackului în testarea ideii și punerea în practică a ideei lui. „Implememtarea unei idei este cea mai importantă, dar feedbackul este la fel de important. Trebuie ca în final să știi că oamenii nu o să cumpere o idee, ci un produs”, completează Daniel Rosner, Program Manager la Innovation Labs, accelerator în care tinerii din România au ocazia să facă primii pași în antreprenoriatul tehnologic, fondat de Răzvan Rughiniș, prodecan al Facultății de Automatică și Calculatoare și Andrei Pitiș.

De la pasiune la business

Cum ajungi să îți transformi pasiunea în business? Curiozitatea și pasiunea l-au împins pe Cristian Tudor, tânăr cu studii în Horticulutură și masterat în biodiversitate horticolă, să-și înființeze propria afacere cu microplante și flori comestibile, benefice pentru organism. Antreprenorul a descoperit că piața are potențial și asta pentru că tot mai mulți oameni introduc în alimentația lor zilnică microplantele.

„La mine ideea s-a transformat destul de rapid în business. Dacă nu crezi în ceea ce poți să dezvolți, nu ai niciun orizont. Pasiunea te duce la reușită”, a menționat Cristian.

Răzvan Crişan, CEO M60 Group, un alt tânăr care a făcut parte din generaţia Forbes 30 sub 30, a spus în cadrul evenimentului că nu crede că există o rețetă propriu-zisă a succesului: „Mie îmi e clar că nu există rețete ale succesului. Eu am această filosofie că este imposibil de replicat o idee. În cazul meu, simțeam nevoia de satisfacție imediată”.

Despre pasiune și creativitate, Cătălin Dobre, CEE Creative Director and Chief Creative Officer for Romania McCan WorldGroup, ar putea vorbi ore în șir. „Ideea cu pasiunea mi se pare esențială. Dacă nu ai pasiune, o să înnebunești. Este atât de greu să faci ceva cu adevărat, încât dacă nu-ți place o sa fii prins în capcană și o sa investești foarte mult timp în ceva ce nu încântă”, menționa Cătălin în cadrul evenimentului de la Apollo 111 Teatrul.

Creativitatea nu lipsește nici din domeniul gastronomic, însă tânăra antreprenoare Ana Consulea spune că în cazul ei, a trecut de la un artist în bucătărie la un antreprenor: „Eu am început cu o meserie, dar pe parcurs m-am transformat în antreprenor. Am fost luată de val pentru că nu mă așteptăm să se dezvolte atât de repede totul. A fost dificil să trec de la cofetar la antreprenor. Eram artist în bucătărie, dar am devenit artist și la birou, ceea ce m-a ajutat”.

Pe de altă parte, Alexandra Stroe, Co-CEO Bookster, prima bibliotecă pentru corporatiști din România, spune că businessul pe care îl conduce că nu este neapărat artistic, ci mai curând social: „Businessul nostru nu este neapărat artistic, ci social. Pe primul loc este aspectul social. De fiecare dată punem pe primul plan ce e bine pentru cititorii noștri. Se pierd cărți, înțelegem asta, nu sunt decizii de business, țin mai curând de spectrul social”.

 

 

 

 

Alexandra Stroe, Co-CEO Booksterm:„Businessul nostru nu este neapărat artistic, ci social. Pe primul loc este aspectul social.”

 

Ana Consulea, Fondator Zexe Braserie: „Eram artist în bucătărie, dar am devenit artist și la birou, ceea ce m-a ajutat.”

 

Adelina Maria, Strategic Director & Community Catalyst Fundația Leaders, founder storiestoshare.ro: „Rolul nostru astăzi este să vorbim despre cum vor arăta joburile viitorului. Acum învățăm o nouă limbă: tehnologia.”

 

Cătălin Dobre, CEE Creative Director and Chief Creative Officer for Romania McCan WorldGroup: „Ideea cu pasiunea mi se pare esențială. Dacă nu ai pasiune, o să înnebunești.”

 

Claudiu Butacu, Project Coordinator EFdeN, Cofondator EnergiaTa: „Sunt sigur că dacă părinții noștri aveau accesul la tehnologie și informații la care avem noi ac-ces astăzi, ei ar fi făcut o treabă mai bună decât noi.”

 

Cornel Amariei, Head of Innovation Continental, Founder & Inventor Lumen: „În această parte a lumii suntem foarte creativi. Lipsa de resurse ne-a făcut să fim foarte crea-tivi.”

 

Cristian Tudor, Fondator Microgreens: „Dacă nu crezi în ceea ce poți să dezvolți, nu ai niciun orizont. Pasiunea te duce la reușită.”

 

Dan Isai, Cofondator SaladBox: „Într-adevăr, piața din România este mică, dar acesta nu e un impediment, îți trebuie doar curaj.”

 

Daniel Crăciun, Cofondator & CEO Lensa.ro: „Nu poți totuși să faci business, dacă nu îți place ceea ce faci.”

 

Daniel Farmache, CEO E-Infra: „Putem să ne uităm la lucrurile bune care se întâmplă în țară, să le analizăm pe cele rele și să ne uităm, totodată, și la lucrurile care scârție în afară, nu numai la punctele lor forte.”

 

Daniel Rosner, Program Manager Innovation Labs, CTO Enty: „Eu cred că antreprenoriatul nu este un lucru pe care îl poți face singur. Oricine își poate face o afacere, atât timp cât își asumă că nu va fi singur.”

 

Dragoș Preda, Cofondator Liga Studenților Români din Străinătate (LSRS), Rotary Club București Cișmigiu, Clubul pentru România XXI & ORBIS CONECTO: „Nimeni nu mai rămâne osificat într-o carieră o viață întreagă. E un altfel de independență, cea a rezultatelor, a profesionalismului.”

 

Ioan Istrate, XPRIZE Visioneer, Cofondator Cybourn: „Peste tot în viață am întâlnit oameni care se tem să fie într-o poziție fără eșec. Cred că e destul de valoros să treci prin eșecuri.”

 

Ioana Frîncu, Chief Operations Officer Under Development Office: „Lucrurile se mișcă cu viteza luminii în toate domeniile. Este importantă implementarea unei idei.”

 

Laurențiu Ion, Digital Marketing Manager PepsiCo România: „Tu faci lucruri pentru oameni, tu comunici către oameni, iar când vine vorba de tehnologie este vorba tot de oameni.”

 

Ligia Deca, Consilier de Stat Departamentul de Educație și Cercetare, Administrația Prezidențială: „Ne dăm seama că oamenii nu mai protestează pentru salarii mai mari sau pentru burse mai mari, ci încearcă să își aleagă acele cauze pentru care nu s-a mai luptat.”

 

Mihai Ivașcu, fondator Modex: „Problema fundamentală a mediului antreprenorial este că am trecut prea rapid de la prostia naturală la inteligența artificială.”

 

Mihai Toader-Pasti, Cofondator, General Manager, EFdeN, Cofondator EnergiaTa: „România este pe locul 2 în lume la migrație, după Siria, țară aflată în razboi civil. De ase-menea, 50% dintre tinerii sub 30 de ani vor să părăsească România.”

 

Paul Badea, Cofondator Hubs CEO Badsi: „Direcția în care noi ne pregătim să mergem este ideea de învățământ dual. Educația este fun-damentul dezvoltării oricărei comunități.

 

Raul Olesch, Managing Director Olstral: „Cred că suntem o generație foarte comodă și ne imaginăm că, tastând puțin pe telefon, vom ajunge să facem multe.”

 

Răzvan Crișan, CEO M60 Group: „Inevitabil apar momente neplăcute, iar dacă nu ești mânat de o pasiune nemăsurabilă este greu.”

 

Silvia Stegaru, Cofondator Codette: „Ideea nu înseamnă nimic. Ea are la bază o problemă care trebuie rezolvată. Dar rezolvarea ei este punctul cheie.”

 

Sebastian Dobrincu, CEO & Fondator Storyheap: „Cred că ne văităm mult. Nu suntem văzuți atât de rău cum ne place să credem. Ne impunem anumite bariere false pe care ne place să le folosim ca scuze, poate pentru că nu avem curajul și ambiția necesară să încercăm.”

 

Mya Țărmure, Cofondator&CEO Small Academy: „Tehnologiile se schimbă constant. Poate peste câțiva ani vor fi alte limbaje de programare, dar dacă ai mindsetul acesta de a schimba ceva și de a construi vei reuși.”

 

Ștefan Rusu, Head of Business Development Proportunity: „Diferența între idee și practică este dată de foarte multă muncă. Nu există excepție de la muncă.”

 

Vadim Toader, Co-founder & CEO Proportunity: „Dacă există o șansă de 1%, înseamnă că o să bat la 100 de uși, iar cu fiecare ușă ești mai aproape de o acceptare.”

 

Vladimir Oane, President of the Board Innovation Labs, Former founder uberVu: „Cu toate opțiunile noi de evenimente, laboratoare inovative, avem eroi peste eroi, dar nu facem cu adevărat ceva.”

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii