Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Lideri |
|

Gabriel Zbârcea, Managing Partner al Țuca Zbârcea & Asociații: „Avocatura este o meserie care îți aruncă multe capcane”

Forbes România a invitat câțiva dintre cei mai reprezentativi avocați de pe piața locală să răspundă unor întrebări despre transformarea pieței, despre echilibrul dintre viața personală și cea profesională și despre ceea ce definește în prezent un avocat de succes.
gabriel zbarcea_8189

 

1. Care sunt principalele transformări prin care a trecut piața de avocatură în anii de după declanșarea crizei pe piața românească? Cum au evoluat diferitele arii de activitate în acest interval de timp?

S-a intensificat competiția pe proiecte și clienți, a crescut și presiunea pe onorarii. Avocații au învățat multe din perioada de criză: să se adapteze, să se reinventeze, să găsească mai rapid soluții cât mai inovatoare, să lucreze mult mai intens și să se mulțumească cu bani mai puțini. Criza a afectat și dinamica ariilor de practică: unele domenii au crescut, cum ar fi litigiile, insolvențele, restructurările ori dreptul muncii; altele, precum fuziunile și achizițiile, real estate-ul, proiectele bancare și finanțările, au avut de suferit. Noi am menținut întotdeauna un nivel echilibrat al onorariilor pe care le percepem. Nu le-am diminuat semnificativ pe fondul crizei financiare, dar am fost deschiși și am oferit clienților soluții alternative, formule flexibile, abonamente, astfel încât și interesul lor bugetar să fie satisfăcut.

 Găsiți aici întreaga listă a interviurilor 

2. Care considerați că sunt cele mai importante repere care definesc activitatea casei dumneavoastră de avocatură și cum au evoluat acestea în ultimii ani (număr de avocați, număr de clienți, servicii facturate, etc.)? Care sunt estimările pe termen scurt și mediu?

Au existat mai multe momente semnificative în evoluția noastră, atât în plan personal, dar și profesional. Unul dintre acestea ar fi momentul în care, încheindu-mi activitatea la AVAS, m-am alăturat echipei de prieteni de la Țuca & Asociații, la finalul lui decembrie 2005. Un alt reper ar fi pierderea Andreei Ionescu, partenera noastră, alături de care am fondat această firmă și care s-a stins prea devreme, răpusă de o boală incurabilă. Repere profesionale importante sunt și câștigarea unor procese ICSID, finalizarea unor procese de privatizare sau M&A-uri, dar și înființarea diviziilor de fiscalitate, insolvență, asocierea cu o firmă bine-cunoscută din Cluj-Napoca.

Îmi place să cred că am învățat cu toții din momentele pe care le-am traversat, bune sau rele. Ne-am dezvoltat mult ca echipă – suntem acum aproape 110 avocați, dar au crescut și numărul clienților și gradul de diversificare și sofisticare a proiectelor. Avem peste 4.000 de mandate active la această oră. Cum spuneam, avem mai multe divizii de specialitate, tax, insolvență, colaborări cu avocați din Israel, China, Republica Moldova. Țintim la fel de sus.

 Găsiți aici ediția dedicată echilibrului dintre viața personală și cea profesională, Work Life Balance

În plan personal, nu cred că m-am schimbat atât de mult. Am aceiași prieteni, nu mi-am schimbat stilul de viață, îmi plac și mă bucur de aceleași lucruri, de clipele petrecute în familie. Încerc o foarte mare satisfacție atunci când, după nopți întregi de strădanie, finalizăm o tranzacție dificilă, când clienții ne mulțumesc, când câștigăm premii și suntem recunoscuți și apreciați la nivel internațional.

Sigur că estimările pe partea de business, în conjunctura dată, nu sunt nici foarte optimiste, dar nici pesimiste. Eu sunt un optimist din fire. Mă îngrijorează însă ce se întâmplă în jurul nostru, Brexitul, amenințările teroriste, dar și ce se întâmplă la noi acasă. Trebuie să fim capabili să ducem la bun sfârșit ceea ce începem, să ne ocupăm de proiectele de țară și nu de nimicuri. E nevoie să atragem investitori de calibru, să mai creăm locuri de muncă și poate ar fi timpul să ne gândim să aducem în țară creierele plecate peste hotare. Avem nevoie de infrastructură, de un cadru legislativ predictibil și stabil, de mai puțină luptă politică și mai puține orgolii. E greu, deci, în condițiile date, să fac estimări precise. M-aș bucura să menținem același ritm de dezvoltare, să ne facem meseria așa cum trebuie, cu dăruire, respectându-i pe clienți și confrați, să rămânem uniți. Semnalele de la începutul anului și până acum sunt îmbucurătoare, avem proiecte faine și rezultatele au început deja să se vadă.

 

3. Una dintre problemele ridicate tot mai des în ultimii ani vizează echilibrul între viața personală și cea profesională. Credeți că un angajator se poate implica eficient în viața echilibrată a angajatului? Dacă da, cum ar putea să o facă?

Eu îmi fac timp și pentru familie, prieteni, pentru ieșiri cu băieții, pentru sport, lectură. Am și timp de vacanțe, dar stau și la birou și îmi văd de treabă până la ore târzii, dacă este necesar. Cred că un echilibru poate fi găsit, contează să prioritizezi și să te organizezi corespunzător.

Avem și noi programe menite să contribuie la echilibrarea balanței. Suntem flexibili atunci când vine vorba despre lucrul de acasă, acordăm zile de odihnă suplimentare, avem un pachet de beneficii non-financiare cu abonament la Spa sau fitness, bilete la teatru, operă etc. Grupa avocaților Managing Associate beneficiază, de exemplu, de un șofer dedicat, care îi ajută în rezolvarea anumitor probleme personale, transportul copiilor la școală/grădiniță, cumpărături diverse, plata facturilor. Deci, ca să răspund la întrebarea dvs., se poate implica și angajatorul, însă, la finalul zilei, cred că ține și depinde de fiecare dintre noi.

 

4. Cum reușiți să găsiți, personal și instituțional, la nivelul casei dumneavoastră de avocatură, acest echilibru?

Personal, cred că m-a ajutat mult modul în care privesc lucrurile, ceea ce am simțit și simt și azi: pentru mine casa și firma înseamnă familia mea. Nu aș putea trăi fără una sau cealaltă. Este foarte important să mergi cu plăcere la birou, să te relaxeze și nu să te frustreze acest lucru, să îți găsești provocări și bucurii, să reușești să te încarci din lucruri simple, de la colegii din jurul tău.

 

5. Ce înseamnă să fii avocat de succes în ziua de astăzi și cum s-a schimbat înțelesul acestei sintagme în anii de după venirea crizei?

Avocatura e o meserie care îți aruncă multe capcane. Tot felul de capcane. La tot pasul sunt capcane să cazi, să te pierzi. Capcanele sunt felurite. Sunt legate de caracter, sunt legate de reperele pe care le ai – dar sunt și capcane reale. Diverse provocări. Succesul este o provocare, de asemenea. Și e greu de măsurat. La ce să privim mai întâi, la calitatea prestaţiilor avocaţiale, la portofoliul de clienţi, la notorietate? Pe unii succesul îi schimbă. Alții vor să epateze, să arate lumii ce averi dețin sau ce haine scumpe, bijuterii, ceasuri poartă sau ce mașini conduc. În ceea ce mă priveşte, realizările profesionale nu m-au schimbat. Consider că adevăratele asset-uri sunt familia și prietenii mei. Vreau să cred că nu m-am schimbat fundamental față de momentul debutului în profesie. Că nu mi-am schimbat principiile și că realizările financiare nu mi-au pervertit sufletul.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii