- Care sunt principalele transformări prin care a trecut piața de avocatură în anii de după declanșarea crizei pe piața românească? Cum au evoluat diferitele arii de activitate în acest interval de timp?
Un prim efect al crizei a fost reconfigurarea pieței de avocatură, care a devenit mai dinamică și mai competitivă. Acest lucru a obligat casele de avocatură să identifice și să dezvolte atuuri care le-au ajutat să se poziționeze mai bine și să-și mențină sau atragă clienții. Exemple în acest sens sunt prestigiul și longevitatea, specializarea pe anumite practici, tarife reduse etc. Astfel, anii de după declanșarea crizei au adus fie consolidarea unor firme puternice, fie dizolvarea altora de dimensiuni mai mici. Totuși, piața continuă să fie destul de fragmentată, întrucât avocați de la firme mari decid să plece pe cont propriu și să-și deschidă propriile case de avocatură, iar cele care nu reușesc să se consolideze, să aibă o performanță coerentă și să fie competitive în cât mai multe specializări nu rezistă pe termen lung în piață.
O altă tendință pe care au adus-o anii de criză este nevoia de proactivitate și de apropiere de client, astfel că au avut de câștigat cei care au înțeles că nu mai este suficient să fii disponibil pentru client, să stai într-un birou și să aștepți telefonul lui, ci să vii activ în întâmpinarea nevoilor lui. În acest nou context economic, nu mai este relevantă pentru un client doar expertiza unui avocat în domeniul juridic, ci și capacitatea de înțelegere a mediului de business, cunoștințele pe care le are despre piața în care activează clientul, despre competitorii lui, despre nevoile sale de business.
În ceea ce privește evoluția ariilor de practică, cele mai efervescente în acești ani au fost cele de finanțări, restructurări și litigii.
- Care considerați că sunt cele mai importante repere care definesc activitatea casei dumneavoastră de avocatură și cum au evoluat acestea în ultimii ani (număr de avocați, număr de clienți, servicii facturate etc.)? Care sunt estimările pe termen scurt și mediu?
Ne-am extins de la an la an – am pornit la drum cu 14 oameni și până la sfârşitul lui 2016 proiectăm că echipa va atinge 70 de avocaţi. Totuși, nu am avut niciodată obiective de volume, creșterea numărului de avocaţi a fost naturală, o consecință a creșterii numărului de clienți și de proiecte în care ne-am implicat. Nu urmărim aspecte de volum nici în ceea ce privește încasările, întrucât credem că ceea ce demonstrează succesul unei firme de avocatură nu constă în amploarea echipei sau în cifra de afaceri, ci în clienţii şi proiectele din portofoliu. De aceea, preocuparea noastră încă de la început a fost legată de calitatea serviciilor pe care le oferim, de valoarea adăugată pe care i-o aducem clientului prin înțelegerea și sprijinirea business-ului său, de implicarea noastră în proiecte până la nivel de partener, iar toate aceste repere nu doar ne-au definit activitatea, ci ne-au ajutat să ne construim reputația în piața din România. În prezent, PeliFilip este o firmă de avocatură care participă la unele dintre cele mai mari tranzacții din fiecare an.
Găsiți aici întreaga listă a interviurilor
Unul dintre obiectivele cu care am pornit la drum a fost ca în 10 ani să devenim o firmă de avocatură dominantă în piața locală și ne-am îndeplinit acest target chiar mai devreme. În cinci ani de la înființare am intrat în top 5 case de avocatură din România, iar în următorii doi ani am urcat în top 3. Evoluția și performanțele noastre sunt apreciate anual de ghidurile internaționale de specialitate precum Chambers sau Legal 500, aceste recunoașteri fiind încununate în 2015 cu premiul „Firma de avocatură a anului în România”, acordat de Chambers Europe.
În perioada următoare, ne propunem să consolidăm noua organizare a firmei în cinci departamente pentru a servi mai eficient intereselor clienților noștri, să promovăm cele două practici noi pe care le-am introdus pe piață anul acesta în cadrul departamentului nostru de drept comercial – Contracts și Compliance & Risk Services – și să continuăm să luăm parte la tranzacții de top din România.
- Multe dintre companiile active în domeniul serviciilor, în consultanță în special, au menționat o creștere a numărul de ore lucrate și a intensității muncii prestate în paralel cu menținerea sau chiar reducerea onorariilor practicate. Cum s-a schimbat în perioada de la venirea crizei modul în care se desfășoară activitatea avocaților din cadrul casei Dvs de avocatură? Detaliați!
Profesia de avocat era deja asociată unui număr ridicat de ore lucrate pe zi. Totodată, criza a ridicat gradul de concurență din piața de avocatură, ceea ce a adus o presiune mai mare asupra onorariilor avocaților, precum și asupra bugetelor firmelor. De aceea, ca în orice altă industrie, se poate spune că firmele s-au confruntat cu un volum mai mare de muncă și cu o complexitate sporită a acesteia, concomitent cu o scădere a încasărilor.
Totuși, firma noastră a luat naștere într-un moment de început al crizei, am anticipat efectele ei, astfel că am pornit cu o abordare de business mai sănătoasă și mai pragmatică decât firmele care au cunoscut boom-ul și care au fost forțate să-și regândească strategiile. De aceea, nu ne-am confruntat cu modificări de program de lucru generate de criză, în schimb putem spune că activitatea noastră a crescut în intensitate pe măsură ce ne-am extins portofoliul de clienți și ne-am implicat în tot mai multe tranzacții de amploare, iar acest lucru a fost echilibrat de o creștere firească a echipei.
- Una dintre problemele ridicate tot mai des în ultimii ani vizează echilibrul între viața personală și cea profesională. Credeți că un angajator se poate implica eficient în viața echilibrată a angajatului? Dacă da, cum ar putea să o facă?
Cu siguranță, un angajator îl poate ajuta pe avocat să mențină o balanță între viața profesională și cea privată, prin asigurarea unui program de lucru echilibrat, prin acordarea unor beneficii menite să îmbunătățească stilul de trai al acestuia precum abonament la servicii medicale, la săli de fitness, vouchere de vacanță etc. sau prin oferirea unor cursuri de dezvoltare personală. Însă cred că acest echilibru depinde foarte mult de fiecare avocat în parte, de modul în care acesta știe să se deconecteze de problemele personale atunci când ajunge la birou, respectiv de grijile de serviciu atunci când pleacă de la birou, să profite de timpul liber pentru a se dedica pasiunilor ș.a.m.d.
- Cum reușiți să găsiți, personal și instituțional, la nivelul casei dumneavoastră de avocatură, acest echilibru?
Într-o casă de avocatură de nivelul nostru se poate vorbi despre un echilibru între perioade de muncă intensă și perioade ușor mai relaxate sau vacanțe. De exemplu, atunci când lucrăm la o tranzacție, întreaga echipă, de la Associate la Partener, se dedică acesteia, până la finalizare, astfel că petrecem foarte multe ore la birou. Însă această muncă este compensată de satisfacția încheierii deal-ului și se echilibrează cu perioade mai puțin încărcate, în special vara.
În afara tranzacțiilor care presupun o mobilizare specială, nu punem accent pe un anumit număr de ore lucrate pe zi, ci pe eficiență. La PeliFilip, promovăm o cultură a performanței și o organizare pe orizontală care permite punerea în valoare a fiecăruia dintre noi, iar calitatea și rezultatele bune sunt întotdeauna răsplătite. Faptul că pot deveni parteneri în decurs de câțiva ani reprezintă o motivație foarte mare pentru toți avocații din echipă, care profesional contează mai mult decât salariul sau programul de lucru.
În ceea ce privește beneficiile extrasalariale dedicate sprijinirii vieții personale a avocaţilor, la PeliFilip oferim contribuții la abonamente la sala de fitness, asigurare medicală și abonamente la Bookster.
- Ce înseamnă să fii avocat de succes în ziua de astăzi și cum s-a schimbat înțelesul acestei sintagme în anii de după venirea crizei?
Criza a adus schimbări majore în relația avocat – client. Dacă înainte un avocat de succes stătea în birou și primea zeci de telefoane pe zi, criza l-a determinat să devină proactiv în abordarea clienților. Dacă înainte un avocat de succes se baza doar pe expertiza sa juridică, astăzi trebuie să înțeleagă business-ul și domeniul de activitate al clientului pentru a-i putea veni cu adevărat în ajutor. De asemenea, cartea de vizită a unui avocat nu mai are nimic de-a face cu numărul de clienți sau volumul încasărilor, ci cu proiectele în care a fost implicat. Astfel, avocatura rămâne un business reputațional, în care contează foarte mult recomandările venite din partea clienților, însă au crescut și s-au diversificat așteptările clienților de la avocați. La PeliFilip, succesul s-a construit pe trei piloni principali – caracterul oamenilor din echipă, spiritul comercial pe care îl demonstrăm (înțelegerea business-ului clientului) și capacitatea de execuție.