Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Lideri |
|

Forbes TOP 500 Miliardari 2019 – Gruia Stoica și Vasile Didilă: Noi orizonturi

  Fraţii Gruia Stoica și Vasile Didilă au cunoscut succesul în industria feroviară, iar acum își îndreaptă atenţia și către alte pieţe.
gruia_stoica.jpg

                                                                                                 LOCUL 10

 

Zona transportului feroviar de marfă rămâne baza activităților pentru Gruia Stoica și pentru fratele său, Vasile Didilă. Grampet este astăzi cel mai mare grup feroviar și operator logistic privat din România şi din Europa de Sud-Est. Structura sa de companii acoperă în mod strategic întregul lanţ de soluţii și produse de transport feroviar. Grup Feroviar Român (GFR) este cel mai mare operator privat feroviar din România, cu o cotă totală de piaţă de aproximativ 30% și o poziţie strategică în Oil & Gas, materiale de construcţii sau agricultură. În plus, potrivit propriilor estimări, 20% din transporturile realizate de GFR sunt la nivel internaţional. Grupul are și acorduri cu operatorii feroviari de stat și privaţi din Ungaria, Bulgaria, Moldova, Cehia, Slovacia, Croaţia, Polonia, Austria și Germania, iar odată cu liberalizarea pieței de transport din Serbia, Grampet și-a extins operațiunile și în această țară. În plus, prin intermediul fabricilor Reva Simeria, Electroputere VFU Paşcani, Reloc Craiova și Electroputere VFU Craiova, Grampet acoperă integral piaţa reparațiilor de material rulant din România.

Cu aproape două decenii în urmă, când fraţii Gruia Stoica și Vasile Didilă își începeau cariera antreprenorială în domeniul transporturilor feroviare, nimeni nu își închipuia cât de departe vor ajunge. Erau aproape să preia operatorii naţionali din Croaţia sau Bulgaria după ce, pe parcursul primului deceniu, construiseră unul dintre cei mai mari transportatori feroviari privaţi de marfă din sudul şi estul Europei, cu operaţiuni în Germania, Austria, Ungaria, dar şi Kazahstan şi China. Grupul controlat de Gruia Stoica și Vasile Didilă cumpăra fabrică după fabrică, avea mai bine de 17.000 de vagoane, 500 de locomotive, câteva sute de kilometri de cale ferată, iar afacerile cumulate din România şi străinătate depăşeau pragul de un sfert de miliard de euro.

Anul 2014 a fost dramatic pentru Gruia Stoica, care a fost arestat preventiv chiar la începutul anului, fiind acuzat de cumpărare de influenţă în perspectiva unei licitaţii pentru transportarea cărbunelui, organizată de Complexul Energetic Oltenia. Ulterior, instanţa a decis ca omul de afaceri să fie judecat în arest la domiciliu, iar procesul, mutat la Curtea de Apel Ploieşti, a avansat, iar Gruia Stoica a fost condamnat la patru ani de închisoare cu executare. În cele din urmă, Înalta Curte de Casaţie și Justiţie a decis condamnarea definitivă a omului de afaceri Gruia Stoica la doi ani şi şase luni de închisoare cu suspendare, urmând să presteze muncă în folosul comunităţii.

Chiar dacă nivelul profiturilor nu se mai ridică la nivelul din anii dinainte de apariţia problemelor legale ale lui Gruia Stoica, afacerile realizate de principalele companii din cadrul grupului Grampet s-au stabilizat în ultima perioadă, iar unele dintre companii au revenit pe creștere.

În plus, Grampet este la acest moment singura companie antreprenorială românească implicată în cadrul noului „Drum al Mătăsii”, ce urmeză proiectul anunţat în urmă cu mai mulţi ani de către autorităţile chineze, iniţiativa „One Belt, One Road”. Anunţat prima dată în urmă cu mai mulți ani, proiectul urmărește să lege Africa, Asia şi Europa printr-o reţea eficientă de porturi, căi ferate, infrastructură rutieră și parcuri industriale. Recent, președintele Chinei, Xi Jinping, unul dintre cei mai puternici oameni ai planetei, a dat un nou impuls proiectului „One Belt, One Road”, în cadrul unui summit la Beijing, în care a anunţat angajamentul masiv al Chinei pentru această iniţiativă – investiţii și finanţări de circa 2.000 de miliarde de dolari.

De altfel, în vara acestui an, Grup Feroviar Român, parte din grupul Grampet, şi NMSC Kazmortransflot LLP, operatorul naval de stat al Kazahstan, au semnat un memorandum de colaborare pentru a deschide o conexiune regulată între porturile Constanţa şi Batumi, cel mai mare port din Georgia.

„Acordul confirmă angajamentul nostru ferm faţă de această alianţă strategică ce creează o nouă rută între China şi Uniunea Europeană (…) Continuăm dezvoltarea reţelei pe piaţa europeană, urmărind în acelaşi timp noi oportunităţi alături de partenerii noştri din Asia“, declara Gruia Stoica la momentul semnării memorandumului.

Pe de altă parte, una dintre mișcările îndrăznețe din ultimii ani a lui Gruia Stoica a fost preluarea pachetului majoritar de acțiuni al fabricii de medicamente Polisano din Sibiu. Anterior, omul de afaceri deţinea, prin Grampet, 20% din acţiuni, motivaţia făcută anul trecut pentru investiţia de la Polisano fiind personală, nu doar legată de domeniul farma, după cum spunea Gruia Stoica, care primise propunerea de a investi în Polisano din partea lui Remus Borza, cel care coordonase grupul fondat de sibianul Ilie Vonica după sinuciderea acestuia în urmă cu mai mulţi ani.

Mai mult decât atât, în sfera de interes a lui Gruia Stoica a intrat și piața imobiliară. Omul de afaceri se pregătește să dezvolte un ansamblu rezidențial în zona Pipera, unde are în proprietate un teren de peste 10.000 de metri pătrați. Proiectul ar urma să aibă cinci blocuri de cinci şi şase etaje, cu o suprafață construită de peste 22.000 de metri pătrați

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii