Cautare




, Contributor

Forbes.com

SmallBusiness |
|

Forbes SmallBusiness: Visul portughez

A plecat dintr-un mic sătuc de lângă Reghin și a schimbat zece slujbe în Portugalia. Loránd Soares-Szász (31 de ani) a devenit speakerul anului 2012 în România.  Visul lui: să ajungă cel mai bun din Europa.
Lorand_antreprenor,_speaker_trainer.jpg

Loránd Szász a făcut liceul la Cluj și a continuat cu două facultăți: Studii Europene și Relații Internaționale și Psihologie. Pentru el, adevărata poveste de viață a început încă din 2002. La invitația unui prieten portughez pe care l-a cunoscut în România și pe care l-a ajutat să-și facă paşaport temporar după ce fusese tâlhărit, a plecat într-o vizită în Portugalia. Acolo s-a îndrăgostit de climă, de oameni și de țară. S-a întors în România să-și continue studiile, dar nu a reușit să își ia gândul de la o posibilă viață mai frumoasă în însorita Portugalie. Așa că, după câteva luni, a „înghețat” anul, și-a făcut bagajul și s-a urcat într-un autobuz care urma să îl ducă în trei zile și trei nopți în Porto, Portugalia. “Părinții mei s-au împrumutat pentru ca eu să pot plăti  biletul. Le sunt recunoscător și azi pentru acest efort”, povestește el pentru Forbes România.

În Portugalia a început “de jos”, cu un job de grădinar. Era singurul job pe care a reușit să-l obțină fără să știe limba și fără să aibă studii superioare terminate. De la grădinărit a ajuns în domeniul întreținerii, de acolo la bucătărie, din bucătărie la recepție, și de la recepție la secretariat. În mai puțin de trei ani, a trecut prin zece slujbe diferite primind tot timpul mai multe responsabilități. Între timp a cunoscut-o și pe actuala soție, Vânia, care l-a ajutat la început de drum și l-a susținut emoțional și uneori financiar ca să nu renunțe la „visul portughez”.

Astfel, pe vremea când era ajutor de administrator într-o firmă a auzit de un post liber la cea mai mare companie de business coaching din lume (ActionCOACH, care pe vremea respectivă se numea Action International) care căuta un asistent manager în biroul din Porto. Încrezător că poate să facă bine orice i se dă pe mână, a decis să meargă la interviu, chiar dacă CV-ul era „sărăcăcios” și experiența lui în acest domeniu era zero. “Am avut încredere în mine, o atitudine pozitivă și o dorință puternică de a învăța și de a deveni tot mai bun. Știu că această atitudine puternică a contat mai mult decât CV-ul și am fost angajat”, spune el. De acolo a început cariera în business coaching, iar din punct de vedere al dezvoltării personale, Lorand Szász  consideră că această perioadă a avut cel mai mare impact asupra omului care este în prezent.

Nu uită nici azi de ședințele săptămânale cu echipa locală, întâlnirile lunare cu echipa la nivel național, trainingurile de două zile de patru ori pe an cu traineri de renume, conferințele, seminariile, workshop-urile, cărțile, DVD-urile care, practic, l-au „inundat” de informații puternice despre dezvoltarea afacerilor. În puțin timp, a evoluat din asistent manager la manager de dezvoltare al firmei, iar mai apoi a lucrat cu firme de renume în postura de business coach.

În urmă cu patru ani și jumătate, a hotărât să revină în România, unde și-a deschis propria  firma de business coaching. Intenția? De a veni în ajutorul companiilor românești cu metode de lucru învățate în occident direct de la cei mai buni traineri din lume. După patru luni în care a organizat seminarii gratuite demonstrative cu scopul de a semna un contract de coaching, rezultatele au fost zero. A epuizat toate resursele financiare din Portugalia și era în pragul falimentului înainte să fi avut orice tip de activitate măcar. „În perioada respectivă, citeam o carte a lui Brian Tracy în care am găsit următorul citat: Oamenii persistenți își încep succesul unde alții se dau bătuți. Acest citat m-a ajutat să merg mai departe. În luna următoare am semnat trei contracte de coaching care mi-au asigurat startul în business coaching“, spune Szász , mulțumit de ceea ce a realizat. Iar succesul nu a întârziat să apară. „În mai puțin de patru ani am ajuns să fiu unul dintre cei mai căutați traineri și speakeri din România și în decembrie anul trecut am fost desemnat «Speakerul anului 2012» pe baza calificativelor oferite de participanți și experți în public speaking de la Business Days, cel mai mare eveniment de business din România”, se laudă Szász .

Nu se oprește aici. Susține că în tot acest timp, a avut ocazia să lucreze cu mai multe tipuri de companii, de la firme foarte mici până la multinaționale, pe care le-a ajutat să își crească vânzările și profitul. În paralel, strategia prin care a ales să își promoveze afacerea a fost aceea de a oferi seminarii gratuite pentru a avea un impact în societate și mediul de afaceri din România. Astăzi, Szász  organizeză, lunar, cel puțin șase seminarii gratuite la care invită oameni de afaceri şi le pune la dispoziție informații practice și aplicabile prin care să își crească afacerea. Educând antreprenorii din România, Szász  speră că vom putea să aducem valoare mediului de afaceri și să culegem roadele muncii în economia de mai târziu.

„În prima parte a anului, voi lansa o platformă de e-learning prin care orice antreprenor sau viitor antreprenor poate beneficia de un program de coaching în format video timp de 7 luni în schimbul unei sume simbolice. Practic, în loc să plătească peste 2.500 de euro pe lună pentru un program de 6-7 luni, va primi săptămânal între 5 și 7 videoclipuri în care o să-i pun la dispoziție cele mai eficiente strategii pentru creșterea afacerilor. Există o nevoie mare de educație antreprenorială în România și cred că în acest fel pot reuși să fiu disponibil pentru un segment mai mare mare din piață”, încheie el.

MESERIE SAU PASIUNE?

Un business coach este asemenea unui antrenor din sport. Îl ajută pe atlet (proprietar de afacere) să fie mai performant. Împreună cu proprietarul afacerii, business coach-ul lucrează în ședințe (antrenamente) săptămânale în care analizează și îmbunătățește fiecare aspect din firmă: vânzări, marketing, finanțe, resurse umane, sisteme, comunicare și planificare strategică. Îl învăță să se concentreze pe joc (business) și să nu scape din vedere lucruri simple, dar care fac diferența. Stând pe margine, neimplicat în „joc” (afacere) business coach-ul este detaştat emoțional și poate să aibă o imagine de ansamblu asupra afacerii. Reușește, astfel, să vădă acele aspecte pe care proprietarul le scapă din vedere datorită faptului că e prea implicat în afacerea pe care o conduce.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii