Cautare




, Contributor

SmallBusiness |
|

Forbes Small Business: Stomatologia, ca afacere de familie

Cele mai bune afaceri sunt cele care rezistă în timp și se transmit mai departe. Este povestea clinicii LLL Dental, ajunsă deocamdată la a treia generație.
Claudiu Lupașcu

Cu 21 de ani în urmă, familia Lupașcu a deschis un mic cabinet stomatologic situat pe Calea Moșilor, în București. „Mama mea, doctorița Minodora Lupașcu, împreună cu mine și soția mea, doctorița Manuela Lupașcu, am decis să deschidem această clinică, însă nu arăta așa de la bun început, ci a fost construită pas cu pas”, povestește Claudiu Lupașcu. „Așa” însemnând, de fapt, aproape întregul parter al unui bloc, cu cabinete specializate, inclusiv unul adaptat pentru cei mici și o sală de chirurgie, toate dotate cu aparatură modernă de ultimă generație, laborator tehonologic și un spațiu de depozitare situat în subsolul blocului. „Toată investiția e făcută din banii din stomatologie”, spune el, transformându-se din doctor în manager. Subliniază că afacerea sa a crescut organic și că nu a optat niciodată spre împrumuturi masive care să susțină creșterea businessului.

VEZI MAI MULTE POVEȘTI DESPRE MICI AFACERI

„Povestea noastră în acest domeniu nu începe în 1994, atunci când am deschis această clinică, ci demult – cred că sunt mai mult de 70 de ani –, de atunci de când Mariana Bucurescu, medic generalist cu specializarea în stomatologie, își deschidea, într-o viluță în Cotroceni, acolo unde locuia, un cabinet stomatologic particular”, explică Claudiu Lupașcu.

După instalarea comunismului Mariana Bucurescu a fost nevoită să renunțe la cabinetul său particular și a început să lucreze în sistemul de stat, unde a pregătit tineri medici stomatologi, inclusiv pe nepoata sa, Minodora Lupașcu, care a devenit medic stomatolog în 1959, la numai 22 de ani. Având în minte exemplul Marianei Bucurescu, de la care au deprins importanța interacțiunii personale cu pacientul, dincolo de motivele strict legate de vizita la cabinetul de stomatologie, familia a decis să dechidă cabinetul LLL Dental, investiție care s-a ridicat de-a lungul timpului la câteva sute de mii de euro, reinvestind constant pentru a avea cea mai bună aparatură. Despre numele cabinetului spune că poate însemna fie „de trei ori Lupașcu”, făcând referire la cei trei fondatori, fie „long life learning”, fiindcă toți cei care lucrează acolo trec printr-un proces continuu de învățare. „Nu am vrut să ne transformăm într-o clinică mare și rece. Familia, prietenia, valorile și principiile comune, respectul reciproc între medici au ajutat pacienții să acorde încredere unei echipe și nu unui singur medic dentist”, mai explică el.

Încearcă să nu vadă și partea mai puțin plină a paharului, dar nu poate totuși să o ignore. Cea mai mare problemă cu care se confruntă acest domeniu este resursa umană. „Am rămas atât de puțini medici, pleacă pe capete medicii din România”, spune Claudiu Lupașcu, subliniind că sunt și foarte mulți stomatologi care aleg să profeseze în străinătate. „Noi suntem o firmă de familie, și ne-am obișnuit să învățăm unii de la alții și atunci putem să îi sprijinim și pe ceilalți în sensul de a-i ajuta și de a-i antrena”, explică Claudiu Lupașcu. Cu alte cuvinte, investesc continuu în pregătirea medicilor stomatologi pe care îi au în clinică, mai ales a celor tineri despre care spune că la terminarea școlii nu știu, de fapt, o meserie. „Nici asistentele, nici medicii. Dar dacă pe asistente în șase luni le poți ajuta să se formeze, la un medic durează mult mai mult. Minimum trei ani”, explică el, subliniind încă o dată problema tristă cu care se confruntă sistemul: „după trei ani în care îi antrenezi, decid să plece”. Încearcă să aibă totuși o perspectivă optimistă și se resemnează spunând că „și dacă rămân doi din zece, tot e bine”.

Aproximativ 10-15% din cifra de afaceri este reprezentată de străinii care vin în România special pentru tratamente stomatologice. Majoritatea vin din țările Uniunii Europene, dar și din SUA și Canada. „Există un mit cum că „turistul medical” dorește să vadă țara gazdă și vrea să îmbine utilul (tratamentul) cu plăcutul (turismul). Adevărul este că el dorește doar o rezolvare mai putin scumpă a problemelor foarte serioase, dificile pe care le are”, argumentează Claudiu Lupașcu. O altă categorie de pacienți este reprezentată de românii care lucrează în străinătate și care vara se întorc în țară și profită de acest lucru pentru a trece și pe la medicul stomatolog, dar și românii din țară care nu își pot rezolva problemele pe plan local.

Au în plan să își extindă afacerea, iar în prezent lucrează la o nouă construcție despre care spune că va fi „o clinică cu alte șase cabinete, similar cu ceea ce se întâmplă în sediul de pe Calea Moșilor unde ai un circuit închis cu tot ceea ce este necesar într-o clinică stomatologică”. Investiția în construcție va fi de aproximativ 350.000 de euro, dar estimează că dotările și amenajările specifice vor necesita o sumă cel puțin de două ori mai mare. Nu știe încă cât va dura până la deschiderea clinicii pentru că, spune el, „nu poți să deschizi o clinică în domeniul medical și să funcționeze prost, mai ales dacă ai un nume de apărat”. Deocamdată, clinica din Calea Moșilor  are 30 de angajați. În 2014, cifra de afaceri a fost de aproximativ 560.000 de euro, iar profitul de circa 160.000 de euro, potrivit site-ului Ministerului de Finanțe.

Speră ca măcar unul dintre cei doi copii ai săi să îi urmeze pasiunea și să fie a patra generație care duce mai departe afacerea de familie.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii