Cautare




, Contributor

Afaceri |
|

Forbes Small Business: Cum a ajuns o tânără de 35 de ani să aibă afaceri de aproape 2 milioane de euro din haine

De la un mic butic în sudul Bucureștiului, Ana-Maria Coman a reușit să crească un business de milioane de euro. Secretul? O afacere nișată și puțină viziune.
Ana Maria Coman

Ana-Maria Coman (35 de ani) a pornit afacerea Etic Lady’s Fashion îmbinând utilul cu plăcutul. În 2001, când avea 19 ani, proaspăta absolventă a Facultății de Management a investit, alături de Costin Strîmbeanu, bunul ei prieten și partener de afaceri la momentul actual, aproximativ 2.000 de dolari într-un mic magazin de zece metri pătrați, situat într-un centru comercial din partea de sud a Bucureștiului. „De ce retail vestimentar?! Cred că tuturor fetelor ne place, dar am simțit că pot face asta. În afară de faptul că-mi place, am simțit că pot să fac un business din acest hobby. Întotdeauna mi-a plăcut comerțul, mi-a plăcut să dezvolt ceva”, justifică fondatoarea magazinul Etic Lady’s Fashion decizia de a porni o afacere cu haine.

VEZI MAI MULTE POVEȘTI DESPRE MICI AFACERI

Clienții au aflat de micul său magazin și numărul lor a tot crescut, astfel că cei doi au simțit nevoia de extindere care – în mod inevitabil – i-a întâmpinat cu noi provocări. „Orice magazin deschis în plus a fost o provocare. În primul rând, cu personalul, în al doilea rând, șantierul. Pe parcursul lunilor în care amenajezi magazinul întâlnești tot felul de probleme. În plus, până creezi echipa e destul de complicat. Apoi, readaptarea producției la numărul puțin mai mare de magazine. Orice pas făcut a venit cu eforturi, stres și tot ce ține de dezvoltare”, spune Ana-Maria Coman. O altă provocare a fost reprezentată de lipsa experienței antreprenoriale: „A fost dificil, dar când îți dorești un lucru foarte mult, lupți și dacă ambii parteneri sunt focusați și merg în aceeași direcție, până la urmă reușești. E foarte important să existe susținere reciprocă”, completează ea.

Produsele din magazin sunt variate: rochii, sacouri, pulovere, bluze și pantaloni, iar de curând, în colecție au fost introduși jeansi, însă ideea celor doi antreprenori este de a le oferi femeilor cu venituri medii posibilitatea să își cumpere haine la prețuri accesibile. Articolele vestimentare ale Etic sunt create în sistem lohn: nu sunt produse într-o fabrică proprie, dar cei doi fondatori ai businessului colaborează cu unități de producție din toată țara. „Trimitem fabricilor tipare. Se execută o mostră, pe care noi o aprobăm, după care trimitem țesăturile și tot ce mai este nevoie. Fabrica execută în funcție de ceea ce am trimis, după care ne livrează produsul finit. Inițial, realizăm o colecție pe care o și executăm, și, ulterior, avem și o producție just-in-time, în funcție de ce se vinde cel mai bine”, explică antreprenoarea procesul de producție. Cu toate acestea, începutul colaborării cu fabricile din țară a fost dificil, întrucât în 2001, pe când funcționa doar un magazin Etic Lady’s Fashion, făceau serii de maximum o sută de piese, iar „pentru o fabrică este complicat să execute puține piese”, a mai explicat tânăra.

Criza economică nu a afectat în vreun fel afacerea. Mai mult decât atât, Ana-Maria Coman a constatat în acea perioadă că româncele pot fi caracterizate drept „iubitoare de haine“. „În 15 ani, piața românească a evoluat frumos. Româncele nu poartă doar ținute clasice, sunt mai îndrăznețe, poartă culori mai aprinse, poartă combinații de culori interesante”, mai spune Ana-Maria Coman. Anul trecut, cifra de afaceri a companiei a fost de aproape două milioane de euro, aproape de două ori mai mare decât în anul precedent. În 2016, fondatoarea Etic Lady’s Fashion speră să înregistreze afaceri de două ori mai mari, după ce anul acesta  cei doi parteneri au deschis șase noi magazine, atât în țară, cât și în București, numărul total de unități ajungând la 11. În prezent, în afara Capitalei, brandul este prezent și în marile centre comerciale din Constanța, Craiova și Brașov. În toți acești aproape 15 ani de la înființare, cele mai mari investiții au fost reprezentate de trei magazine din București și s-au ridicat la suma de 100.000 de euro. În urmă cu câteva luni, a fost lansat și serviciul prin care clienții pot cumpăra online haine marca Etic Lady’s Fashion.

Odată cu lansarea afacerii, Ana-Maria Coman a înțeles importanța răbdării într-un business, dar și a comunicării deschise: „Clienții cer ca permanent să fie și un produs nou. Îmi place să comunic cu clientul, să fiu atentă la ce își dorește, este foarte important”, mai spune antreprenoarea. În viitor, Ana-Maria Coman intenționează să extindă afacerea în noi orașe din țară, precum Cluj și Iași.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii