Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Imobiliare |
|

Forbes Real Estate Outlook 2021. Locomotiva creșterii economice

Coronavirusul și restricțiile guvernamentale au dus la prăbușirea traficului în marile centre comerciale, una dintre piesele importante în puzzle‑ul care susține economia. Și totuși.  
104 dosarREO malls 2

Cu peste 900.000 de angajați, comerțul a fost locomotiva creșterii economice în 2019, reprezentând un punct de convergență între o multitudine de industrii. Totodată, redeschiderea centrelor comerciale și reluarea, pe cât posibil, a activității de comerț și retail joacă un rol fundamental în relansarea economică a țării. „Numai în proiectele Iulius sunt peste 1.000 de retaileri, cu mii de angajați, dar și furnizori, care plătesc salarii, taxe și impozite, iar suspendarea activității lor a avut efect de domino. Redeschiderea magazinelor înseamnă repornirea acestor business-uri”, susțin reprezentanții Iulius Group.

Timp de trei luni, mall-urile din România au fost efectiv închise, lăsând chiriașii acestora fără posibilitatea de plată și onorare a contractelor. Și, dacă într-o primă fază s-a declanșat o dispută între cele două părți, conform surselor din piață, dezvoltatorii și proprietarii de mall-uri au venit în sprijinul retailerilor cu un set de măsuri menit să îi susțină în traversarea eventualelor probleme de ordin financiar. „Proprietarii au analizat cifrele de afaceri ale magazinelor în comparație cu aceeași perioadă a anului precedent și fiecare tip de activitate comercială în parte, pentru a înțelege despre ce pierderi este vorba, astfel încât să găsească cele mai potrivite soluții pentru fiecare chiriaș în parte. S-au acordat discounturi sau chiar reduceri totale de chirie pe perioada pandemiei”, explică Dana Radoveneanu, Senior Consultant Retail Agency Cushman & Wakefield Echinox.

După ridicarea stării de urgență, revenirea s-a făcut treptat, etapizat și moderat, cu o serie de reguli de distanțare și siguranță sanitară. Purtarea măștii în spații închise, luarea temperaturii clienților la intrarea în mall, instalarea de puncte pentru dezinfectare și trasee de intrare și ieșire, limitarea numărului de oameni care au acces în incinta unui magazin, restricții la cabinele de probă, toate aceste reguli au însemnat costuri suplimentare pentru proprietarii centrelor comerciale. În total, investițiile pentru toate echipamentele, consumabilele și personalul necesar aplicării acestor măsuri depășesc jumătate de milion de euro în cazul marilor centre comerciale, apreciază consultanții Colliers International. În medie, în fiecare lună de inactivitate, în cadrul celor aproximativ 65 de mall-uri existente la nivel național, proprietarii au pierdut circa 50 de milioane de euro.

De asemenea, și chiriașii mall-urilor au suferit pierderi uriașe, din cauza fluxului de clienți redus sau aproape inexistent. Astfel că, în timp ce unii retaileri s-au adaptat condițiilor impuse de pandemie, alții au preferat să-și pună lacăt pe ușă. Spre exemplu, grupul spaniol Inditex, care deține mărci precum Zara, Pull&Bear, Bershka, Stradivarius, Oysho sau Massimo Dutti, a renunțat la 1.200 de magazine din întreaga lume, pe fondul impactului pandemiei în comerţul offline. De asemenea, decizia grupului este reflectată și în România: Bershka și Pull&Bear și-au închis magazinele din Unirea Shopping Center. În următorii trei ani, Inditex, grup controlat de miliardarul Amancio Ortega, al șaselea cel mai bogat om din lume, va investi anual 900 milioane de euro pentru a accelera strategia de a se concentra pe magazinele mari din zonele comerciale de prim rang şi pe afacerile online.

Însă, de remarcat este că, în pofida pandemiei, dezvoltatorii au continuat să livreze spațiile de retail programate pentru 2020, poate cu mici amânări în anumite cazuri. În semestrul doi din anul precedent, au fost finalizate trei proiecte importante: Dâmbovița Mall, primul centru comercial modern din Târgoviște, dezvoltat de Prime Kapital și MAS Real Estate, Shopping City Târgu Mureș (40.000 mp închiriabili), dezvoltat de NEPI Rockastle, și AFI Palace Brașov, parte a unui proiect mixt care cuprinde și spații de birouri. Pe componente, centrul comercial are o suprafață închiriabilă de 45.000 mp, în timp ce prima etapă a proiectului de birouri dispune de 15.000 mp. Investiția în AFI Brașov se ridică la circa 150 de milioane de euro și, inițial, inaugurarea mall-ului era programată în luna mai din 2020.

Per total, au fost livrate la nivel național noi spații comerciale cu o suprafață cumulată de circa 126.000 mp în 2020, stocul de retail modern din România ajungând la 4,04 milioane de metri pătrați „Faptul că am atins și depășit această barieră de 4 milioane de metri pătrați de spații de retail modern și că o serie de proiecte se află în construcție demonstrează că există în continuare loc de noi dezvoltări și că piața oferă un nivel rezonabil de încredere tuturor actorilor implicați: dezvoltatori, chiriași și, nu în ultimul rând, clienți”, spune Bogdan Marcu, Partner Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox.

Printre cele mai importante proiecte aflate în acest moment în construcție și a căror livrare este planificată în 2021 se află extinderea centrului comercial Colosseum din zona de nord-vest a Capitalei (16.500 mp GLA, ajungând la o suprafaţă totală de 54.000 mp GLA), proiect dezvoltat de Nova Imobiliare şi singurul proiect din Capitală care va veni cu o noutate anul următor. Extinderea se va realiza în urma unei investiţii de aproximativ 30 milioane de euro. Prima fază a centrului comercial de tip outlet Fashion House Outlet Centre Pallady dezvoltat de Liebrecht & wooD a fost livrată recent. Investiția totală în acest proiect se ridică la peste 25 de milioane de euro. Tot pentru anul 2021 sunt în plan Sepsi Value Center din Sfântu Gheorghe (16.000 mp GLA), extinderea Alba Mall cu 6.000 mp, dezvoltarea Bârlad Value Centre (17.000 mp GLA), proiectele Mitiska (Shopping Park Baia Mare, Slatina, Tulcea, Mediaş) și proiectele Scallier (Moşniţa, Roşiorii de Vede şi Focşani). AFI Group are în construcție un centru comercial de 5.000 mp, parte dintr-un ansamblu rezidențial în Bucureștii Noi. Investiția se ridică la aproximativ 8 milioane de euro, iar proiectul va fi livrat la finalul anului 2021.

De asemenea, se anunță investiții și la nivelul centrelor comerciale operate de Immofinanz. „Continuăm să investim în modernizarea centrelor noastre comerciale pentru a îmbunătăți experiența de shopping oferită clienților noștri. Planurile noastre, în 2021, includ modernizarea centrului VIVO! din Baia Mare. Centrele comerciale VIVO! din România sunt aproape complet ocupate, cu o rată de ocupare de aproximativ 98%”, subliniază Fulga Dinu, Country Manager Operations Immofinanz România.

Un raport realizat de C&W Echinox arată că, în prezent, există 10 judeţe, cu o populaţie de peste 3 milioane de locuitori, în care nu există un complex de retail modern. Însă, la momentul actual, în cinci dintre aceste 10 judeţe, se află în construcţie spaţii moderne de retail. Aşadar, în următorii ani, investitorii din retail vor urma să se îndrepte şi către judeţele din România care nu deţin niciun mall, însă totul va depinde, cel mai probabil, de modul în care va evolua economia.

Reprezentanții CBRE susțin că investitorii au devenit mai precauți în ceea ce privește dezvoltarea unor proiecte de mari dimensiuni și remarcă mai degrabă un apetit pentru proiecte mici și medii, în special fiind vorba de parcuri de retail. Estimările arată că ritmul de dezvoltare al pieţei va încetini. Cu toate acestea, situaţia din România indică faptul că mai este loc de noi dezvoltări de centre comerciale, iar piaţa oferă un nivel ridicat de încredere pentru investitorii în retail. „Parcurile de retail au fost avantajate datorită accesului direct din exterior, având posibilitatea de a funcționa mai repede după terminarea perioadei de lockdown”, mai spune Fulga Dinu.

Dezvoltatorii pregătesc circa 200.000 de mp de centre comerciale pentru 2021. Galeriile comerciale şi strip-mall-urile cu magazine în care se poate intra direct din exterior intră în prim‑plan, pe măsură ce noile dezvoltări de mari mall-uri aşteaptă ca pandemia să treacă. În plus, anul 2021 este privit cu optimism în ceea ce privește revenirea traficului și, implicit, creșterea vânzărilor. Iar menținerea centrelor comerciale deschise, chiar și cu actualele restricții, este esențială pentru a începe procesul de redresare al economiei. „În cazul proiectelor de tip retail park/strip mall, în care magazinele au intrare directă din exterior, se înregistrează deja creșteri de trafic, trend care estimăm că se va menține. În cazul mall-urilor, preconizăm o revenire treptată și etapizată, dar procentele de creștere sunt greu de anticipat, din cauza incertitudinii privind situația medicală”, afirmă Dana Radoveneanu, Senior Consultant Retail Agency Cushman & Wakefield Echinox.

Tot la creșterea traficului din centrele comerciale contribuie și disponibilitatea retailerilor de a se concentra pe produse accesibile ca preț, populare în rândul consumatorilor în perioade economice dificile. „Acest concept s-a dovedit de succes în timpul pandemiei. Magazinele de tip discount, în special, beneficiază de pe urma atenției sporite acordate de clienți prețului”, consideră Fulga Dinu.

Pandemia a avut un impact semnificativ și asupra comportamentului de cumpărare. Astfel, cel puțin pentru o vreme, clienții vor merge la cumpărături cu obiective precise, în timp ce timpul petrecut în magazine scade. De asemenea, măsurile de prevenţie şi protecție au trecut pe primul loc. „Ca urmare a importanţei acordate acestor măsuri, observăm cum lumea se adaptează, un bun exemplu fiind food court-urile, care se extind în exterior, pentru a oferi consumatorilor mai mult spaţiu în aer liber, în siguranţă”, mai precizează Fulga Dinu, Country Manager Operations Immofinanz România.

Anul 2021 vine și cu o migrare a retailului în proiecte de tip mixed use (clădiri de birouri și retail sau clădiri rezidențiale cu retail), mai ales pentru retailerii interesați de astfel de zone, precum cei din categoria resturante/cafenele sau servicii.

Și, cu toate că piaţa de retail a traversat o perioadă dificilă în 2020, activitatea retailerilor din mall-uri fiind suspendată, comerţul online a crescut considerabil. Un trend important care s-a remarcat în 2020 și continuă și în acest an este reprezentat de evoluția retailului către omnichannel. Astfel, companiile din retail se concentrează şi pe rețeaua de magazine fizice, însă pe de altă parte investesc şi pe segmentul online, mai ales pentru a-şi extinde capacitatea logistică. Consultanții Cushman & Wakefield Echinox se așteaptă ca livrările de spații de retail modern din acest an să se ridice la aproximativ 60.000 de metri pătrați, în scădere cu circa 50% față de anul precedent.

 

-Dezvoltatorii pregătesc circa 200.000 mp de centre comerciale pentru 2021

 

-126.000 mp de spații noi comerciale livrate în 2020 la nivel național

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii