Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Forbes Heroes |
|

Forbes Heroes, ediția 2018: Sub magia baghetei

Dirijorul unei orchestre nu este omul cocoțat pe podium, care face fel de fel de semne cu bagheta. Dimpotrivă, el este un creator. Dirijorul Tiberiu Soare vorbește despre meseria de dirijor ca fiind una dintre cele mai grele din lume.
158 heroes Tiberiu Soare

Dirijorul Tiberiu Soare (41 de ani) se numără printre cei mai de succes muzicieni români ai momentului. Absolvent a două facultăți din cadrul Universităţii de Muzică din Bucureşti (Facultatea de Interpretare Muzicală și Facultatea de Compoziţie şi Pedagogie Muzicală), Tiberiu Soare este dirijor al Operei Naţionale Bucureşti. Activitatea sa în România este foarte bogată. La nivel internaţional, artistul a condus numeroase ansambluri de prestigiu: Royal
Philharmonic Orchestra (Londra), Orchestre de Suisse Romande (Geneva), London Philharmonic Orchestra, Kammer Ensemble N (Stockholm) și Volks Oper Orchester (Viena). De asemenea, în palmaresul său mondial se adaugă colaborări cu orchestre din Japonia, Germania, Cehia, Grecia, SUA și Belgia.

Tiberiu Soare își amintește care a fost prima sa întâlnire spirituală cu muzica. La începutul anilor ’90, era elev în clasa a X-a la liceul de muzică când a descoperit, într-o revistă, un interviu cu marele dirijor și compozitor Sergiu Celibidache. Nu a înțeles multe lucruri despre care vorbea Celibidache (de exemplu, fenomenologia), dar a fost atras despre felul cum marele dirijor vorbea despre muzică. Mai mult, Tiberiu Soare a fost impresionat de modul cum Sergiu Celibidache explica condiția unui dirijor de orchestră. Printre nenumăratele lucruri pe care nu le-a înțeles (avea doar 16 ani!), Tiberiu Soare a avut revelația faptului că a studia o partitură scrisă de un compozitor, de exemplu, Beethoven, și încercând să înțelegi ce este cuprins în acele semne grafice (notele), acest demers reprezintă o adevărată aventură.

Probabil că foarte mulți oameni, cu o educație muzicală modestă, nu știu ce este un dirijor. Flautistul cântă la flaut, pianistul cântă la pian, violonistul, la vioară… Dar un dirijor care urcă pe podium și mânuiește bagheta în fața orchestrei? Ce face dirijorul? Știe un dirijor să cânte la vreun instrument? Cât de îndreptățit este dirijorul să conducă niște oameni care știu să cânte? Pentru că dirijorul nu cântă la nimic! Tiberiu Soare nu se sfiește să răspundă la aceste întrebări, oarecum, puerile pentru profesioniștii din breasla muzicală. „Dirijatul unei orchestre presupune, în primul rând, să cunoști la perfecție partitura, adică ceea ce au de interpretat muzicienii din fața ta.” Cunoașterea cât mai profundă a partiturii este corpul central al meseriei de dirijor. Este o meserie de cunoaștere și exegeză. De asemenea, este o meserie care permite foarte multă creativitate. „Odată ce dirijorul a luat contactul cu litera partiturii, acesta trebuie să facă trecerea la partea spirituală a operei. Pentru că dirijorul trebuie să insufle orchestrei ca să cânte într-un anumit fel, lăsând la o parte toate detaliile de ordin tehnic”, spune Tiberiu Soare.

Dirijorul nu trebuie să știe să cânte la toate instrumentele din orchestră, dar este obligat să cunoască tehnica acestora, măcar la nivel teoretic. Pentru că dirijorul, cel puțin în prima fază de lucru cu orchestra, trebuie să vină cu soluții. Nu este suficient să spună că nu-i place cum „sună” un anumit instrument, ci trebuie să propună o soluție tehnică. Tiberiu Soare compară meseria de dirijor cu cea de regizor de teatru. Pentru că dirijorul este un fel de regizor al orchestrei. El este cel care vine cu soluțiile. „Acest lucru face din meseria de dirijor una dintre cele mai frumoase, dar și una dintre cele mai grele meserii. Presupune mult studiu, dar și o voință extraordinară”, declară Soare. Drumul pentru a ajunge dirijor este presărat cu foarte multe sacrificii.

Vezi cum arată generația Forbes Heroes 2018

Dirijorul mai are și menirea de dispecer. El pune în ordine planurile sonore. Dirijorul trebuie să aibă o minte (oarecum) înrudită cu cea a unui matematician. Asta înseamnă că trebuie să ordoneze mai multe elemente astfel încât să dea un sens interpretării muzicale. Dacă toți membrii unei orchestre s-ar apuca să cânte după ceea ce citesc în partiturile așezate pe pupitre, atunci rezultatul final ar fi un eșec lamentabil. Pentru ca interpretarea lor să capete un sens, este nevoie de ierarhizare și discernământ. „Sarcina dirijorului este aceea de a decide cine are întâietate. Felul în care interpreții scot sunetele muzicale este responsabilitatea dirijorului. Dacă nu sună ce trebuie, nu ei sunt vinovați, ci dirijorul”, precizează Tiberiu Soare.

Vorbind despre leadership, Tiberiu Soare subliniază că, atunci când un lucru merge prost într-o organizație, liderul trebuie neapărat să se întrebe „dacă nu cumva de la el pleacă ceva greșit”. Acesta este primul lucru pe care Tiberiu Soare l-a învățat în cariera de dirijor: să-și analizeze fiecare decizie și fiecare mișcare pentru a da sens muzicii interpretate de artiștii fiecărei orchestre pe care o conduce.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii