FacebookTwitterLinkedIn

Vechiul comerţ  presupunea o investiţie mare de capital, risc şi blocarea unor sume foarte mari de bani.  Modelul eMAG  a venit cu o propunere de simplitate. Este foarte simplu să faci comerţ acum, consideră Iulian Stanciu. El afirmă că „modelul Marketplace” a adus succes eMAG-ului pentru mulți antreprenori tineri, pentru clienți și, într-o anumită măsură, pentru întreaga societate.

Practic, vânzătorii plătesc un procent din ceea ce vând prin intermediul acestui marketplace.  Şi asta a dus la o adopţie foarte mare. Dacă în urmă cu doi ani erau 4.000 de magazine online, acum sunt peste 14.000 şi ritmul de creştere este de 1.000 de magazine în fiecare lună. Din orice punct al ţării poţi adresa toată ţara sau chiar toată regiunea.

„Modelul acesta aduce pentru clienţi posibilitatea de a găsi orice produs, în orice punct al ţării, la acelaşi preţ. Ar fi imposibil să ai un magazin de 3,5 milioane de produse la sat şi în fiecare sat din România. Deci este o dezvoltare care funcţionează foarte bine, a avut o adopţie foarte bună şi creşte foarte bine, cu peste 50% de la an la an. Avem în toată regiunea şi acum am început să conectăm România, Bulgaria, Ungaria şi Polonia, şi antreprenorii români au început să exporte. Avem aproape 500 de antreprenori români care exportă prin platforma noastră în regiune”, a explicat Stanciu.

În zona de e-commerce, eMAG a pornit de la clienţii care înţelegeau tehnologia, aveau skill-urile digitale şi au adoptat tehnologia, cu educaţie înaltă, venituri medii şi mari. Făcând  lucrurile mai simple, cu produse foarte uşor de găsit, de folosit  şi de plătit, cu o comunicare simplă au ajuns la marea masă de oameni. Au ajuns în prezent la 4,5 milioane de clienţi în România şi 7,5 milioane în întreaga regiune.

„Avem însă o problemă. Am văzut un studiu recent care arată că trei sferturi din adulţii din România nu au competenţele elementare în zona de digital, ceea ce este o barieră destul de mare. Vedem şi din studiile noastre. Avem un brand puternic, cu atribute bune, cu încredere, dar oamenii nu folosesc brandul în măsura în care se întâmplă la competitorii noştri din retailul off-line. Oamenii nu sunt digitali. De aici a venit şi ideea de a fi prezenţi fizic şi am început să ne gândim ce ar trebui să facem pentru a creşte şi a vinde mai mult. Aşa am trecut la alt slogan. În loc de „Online va fi mereu simplu”, acum spunem: „La eMAG găseşti mai mult decât crezi”, pentru că ne dorim ca oamenii să cumpere tot ce vor de la noi”, mai spune Iulian Stanciu.

Absenţa educaţiei digitale constituie o barieră. Ea are mai multe paliere. Iulian Stanciu crede că este vorba despre metodologia prin care învăţăm. Şi asta ar trebui schimbat în mentalitate pentru a putea selecta informaţia reală şi utilă de cea falsă şi inutilă.

„Meseriile viitorului nu le cunoaştem, foarte multe nu reuşim să le anticipăm acum. Lumea se schimbă foarte repede, astfel încât copiii ar trebui să înveţe să gândească, ceea ce înseamnă un accent mult mai mare pus pe zona practică şi mai puţin pe cea teoretică, şi de asemenea să înveţe să fie curatori de informaţii, să-şi dea seama gândind de ceea ce este fals şi ce este adevărat, ce este util şi ce este inutil”, a explicat el.

Cum face Iulian Stanciu pentru a se pregăti pentru ceea ce urmează? Are lângă el oameni care îl motivează şi a construit o cultură bazată pe meritocraţie. De asemenea, derulează un program, Future 25, prin care 25 de tineri de aproximativ 25 de ani intră într-un program de talente, merg în Silicon Valley. Ei îşi doresc să ia conducerea companiei şi sunt încurajaţi să meargă la managerii lor să le spună că pot face lucrurile mai bine decât ei. „Şi eu am colegi care mă provoacă şi aşa trebuie să învăţ şi să mă schimb permanent”, spune Stanciu.

În plus, inteligenţa artificială funcţionează foarte bine pe un un sistem mare de date, foarte bine structurate. eMAG aplică componente ale Inteligenţei Artificiale în activitatea depozitelor, astfel încât angajații să fie mai eficienți. „Astfel costul pe operare produs scade şi putem da un preţ mai mic pentru client şi un salariu mai mare angajatului”, afirmă CEO-ul eMAG.

Despre abilitățile angajaţilor, Iulian Stanciu crede că este o mare nevoie de educaţie financiară. „Eu cred că va fi bine dacă înţelegem capitalul şi apoi dacă muncim. Capitalul este mai important decât munca şi asta ar trebui înţeles. Îţi prioritizezi timpul în funcţie de «returnul» pe care îl ai în capital. Este cheia cea mai importantă. Educaţia financiară se face de zeci de ani în sistemele din Vest. SUA, Marea Britanie şi statele europene o au, dar nu se întâmplă şi la noi. Noi suntem învăţaţi să muncim. Rezultatul este o economie bazată pe export de forţă de muncă ieftină. Creştem prin apartenenţa la NATO, Parteneriatul Strategic şi apartenenţa la UE. Aşa mai putem creşte cinci ani apoi nu mai creştem”, explică omul de afaceri.

Nu în ultimul rând Iulian Stanciu spune că gigantul american Amazon nu va intra cu operațiuni în România mai devreme de 5 ani. Crede însă că mai aproape de noi sunt, paradoxal, chinezii. „Dacă ne uităm la AliExpress, ei se apropie și investesc”, susţine Stanciu.