FacebookTwitterLinkedIn

Pe termen lung, impactul pandemiei asupra sectorului de office ar putea fi totuși benefic. Cum? „În primul rând crește ca prioritate pe agenda companiilor datorită acestei nevoi de readaptare la noua realitate, fie că vorbim despre o amenajare nouă, fie că vorbim despre o așezare în mai multe locații în așa fel încât oamenii să fie mai aproape de casă sau că vorbim de o creștere a amprentei datorită măsurilor de distanțare”, spune Mihai Păduroiu, CEO-ul diviziei de office a One United Properties, unul dintre principalii dezvoltatori imobiliari de proiecte sustenabile rezidențiale, de birouri și mixte de ultimă generație din România, care recent s-a listat pe piața principală a Bursei de Valori București și a intrat în indicele BET. „Birourile au devenit o prioritate în strategia companiilor pentru a pregăti acest nou context în care angajații să revină și să performeze, pentru că acesta este obiectivul fiecărei companii”.

Și, dacă inițial impactul crizei sanitare s-a resimțit destul de puternic în sectorul de office, tranzacțiile și deciziile fiind amânate, pe măsură ce companiile s-au adaptat la noul context, potrivit lui Mihai Păduroiu, au început să redeseneze strategii noi, în așa fel încât să asigure angajaților un mediu cât mai potrivit pentru a putea lucra în continuare și pentru a asigura această cultură organizațională care este esențială. „Și din cultura fiecărei companii cu siguranță biroul constituie o componentă critică”, subliniază oficialul One United, care a observat o evoluție pozitivă a cererii de spații de birouri față de anul trecut. „Începem să ne apropriem de cifrele din 2018-2019. Am observat o maturitate foarte mare în rândul companiilor față de noua realitate și față de fenomenul crizei sanitare. Noi la nivelul portofoliului am avut o evoluție foarte bună și anul trecut și anul acesta. Avem majoritatea clădirilor închiriate în procent de 75-80% și probabil până la finalul anului vor fi pline”, afirmă acesta. Acum, calitatea biroului este una dintre principalele priorități de pe lista companiilor, un aspect care intrase cumva, până la debutul pandemiei, pe un loc secundar. „Conta foarte mult prețul sau criteriile comerciale. Acum contează foarte mult calitatea în primul rând. Poate pe o amprentă mai mică, poate pe locații distribuite la nivelul orașului sau chiar la nivel național”, explică acesta, adăugând că doar într-o clădire de generație nouă poți asigura angajaților acest standard, în primul rând sanitar. Prin acest „nou standard” el se referă la o nouă așezare, cu o nouă amenajare, un nou concept de lucru, dar de calitate, cu echipamente noi, cu specificații tehnice foarte înalte. Iar pe lângă calitate, contează și nivelul de experiență pe care un spațiu de birouri îl oferă angajaților, care să le pornească procesele creative și să fie atractive în așa fel încât ei să își dorească să revină.

Pe lângă cifra de afaceri record de 434 de milioane de lei înregistrată în primele șase luni ale anului, în creștere cu 96% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, și listarea la bursă în plină pandemie cu niște performanțe extraordinare reprezintă un motiv de optimism pentru dezvoltatorul imobiliar. „Dacă o companie românească, care are o expunere substanțială pe piața de birouri a reușit să se listeze cu niște rezultate excepționale, asta îmi dă încredere și îmi confirmă din nou potențialul fantastic pe care piața și economia locală îl are, un potențial pentru care cu toții suntem responsabili și care ar putea fi atins mai repede, dacă ne-am așeza cu toții la masă și am identifica niște soluții macro pe termen lung care să îmbunătățească anumite lucruri care încă nu sunt sincronizate”, atrage atenția Mihai Păduroiu.