Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Afaceri |
|

Forbes CEE Forum 2020. Răzvan Atim, UiPath: Despre roboți și joburi

Avem roboți care răspund la telefon, roboți care empatizează cu clienții. Dar acesta este abia începutul.  
122 CEE Razvan Atim

Roboții fac lucruri incredibile în toată lumea. Îi vedem nu doar în fabrici, producând serii peste serii de echipamente, ci și în săli de operații, în restaurante sau la emisiuni TV. Dar lumea roboților se extinde pe zi ce trece  și în sfera automatizării anumitor operațiuni, adică așa numitul RPA (Robot Process Automation), un domeniu al cărui lider detașat a devenit UiPath, un decacorn (cu o valoare de peste 10 miliarde de dolari) pornit din România de Daniel Dineș. În același timp, oamenii își fac scenarii privind supremația inteligenței artificiale asupra planetei și sunt încă reticenți la schimbări tehnologice. Ei nu pot primi cu brațele deschise roboți care, în accepțiunea lor, îi pot înlocui oricând. „Nu mai trebuie să se plângă nimeni că tehnologia vine și ne ia jobul, ci vine să ne ajute“, spune ferm Răzvan Atim, general manager Eastern Europe la UiPath. „Robotul vine ca o extindere și ca suport la transformarea digitală. Nu aș vrea să dau definiții de termene, doar aș merge pe chestiuni concrete. Ce faci, ca organizație privată sau de stat, când nu mai poți să chemi oamenii la ghișeu?“

E adevărat, pandemia ne-a făcut pe toți să ne folosim tot mai mult de digital pentru a putea lucra în continuare, pentru a păstra distanța și a ne menține în siguranță. Am apelat la tehnologie și pentru a ține legătura cu cei dragi, în momente când nu ni se permitea altfel. Iar asta nu ne-a speriat.

Totodată, trebuie să recunoaștem că sunt roboți care își fac mai bine treaba decât un angajat, dar acest lucru nu trebuie să ne supere. Ei fac mai bine o treabă repetitivă, care se adună într-o rutină ce ne obosește de multe ori. „Un finanțist care a stat pe băncile facultății are mult lucru manual de făcut în rapoartele lui. Pentru el, un instrument care să-l degreveze de munca asta e o bucurie“, subliniază Răzvan Atim.

O serie de roboți care au avut succes sunt chatboții, aplicații software care utilizează inteligența artificială și procesarea limbajului natural pentru a înțelege ce își dorește un om ca să-l îndrume către rezultatul dorit. Practic, chatbot-ul este un asistent virtual pentru clienții unei companii. „Acolo unde oamenii pierdeau 10 minute pentru procesarea fiecărei cereri, robotul o executa în 10 secunde. Există cazuri mai puțin fericite în care clienții asaltează call-center-urile companiilor, iar aici un robot a adus un aport major omului. Avem exemple de inovație și în domeniul bancar. Banca Transilvania a dezvoltat o serie de chatboți care au dat 20 de milioane de răspunsuri clienților, dar și la nivel intern“, detaliază liderul UiPath. Iată  că roboții nu ne iau joburile, ci vin ca un suport pentru angajați. „Este decizia managerului dacă păstrează o sumă de oameni să facă numai procese repetitive de tip copy/paste. Practic, omul acela e un robot, care nu aduce nicio valoare adăugată business-ului“, accentuează Atim.

De aceea managerii ar trebui să fie primii care să lase temerile deoparte, să se informeze și să participe activ la transformarea digitală. „Tehnologia trebuie să facă bine umanității, să ne aducă avantaje. Ea face parte din exponențialul de evoluție, însă unii o adoptă mai redepe, alții mai încet“, concretizează el, adăugând faptul că este de datoria celor care au cunoștințe mai avansate să-i facă și pe ceilalți să vadă avantajele. În acest sens, compania pe care o reprezintă s-a implicat în crearea unor webminarii inovatoare prin care au prezentat proiecte de inteligență artificială, au invitat beneficiarii să-și exprime opiniile și să împărtășească experiența digitalizării. „Suntem puși să luăm decizii rapide, nu mai e timp de change management. Dacă înainte primeai fizic câteva sute de facturi la o căsuță poștală, iar acum nu mai ai pe nimeni la birou care să le scaneze și să le trieze, pui un robot să rezolve asta. Le ceri clienților facturi scanate pe e-mail, care apoi sunt monitorizate de un robot“,  completează specialistul. Chiar dacă în pandemie am fost nevoiți să transferăm anumite procese în digital, după ce trece COVID nu le vom da înapoi angajaților, consideră Atim. Sunt schimbări benefice pe care le-am făcut, forțați de pandemie, dar oricât am vrea să păstrăm distanța, nu totul se poate petrece online. De aceea, în viziunea sa, cea mai înțeleaptă decizie este să găsești o cale de mijloc. „Eu sunt adeptul unui mix de activitate. În pandemie a crescut productivitatea, am redus niște costuri, dar în același timp a crescut workload-ul pe departamentele mai tehnice“, argumentează el. Totodată, faptul că a fost nevoit să lucreze de acasă, în pandemie, pe Răzvan Atim nu l-a deranjat. „Am avut call-uri cu CEOs și GMs, iar fetița mea cea mică mai fugea prin birou, se juca prin spatele meu. Mie, work from home nu mi-a luat din eficiență, doar au apărut niște elemente simpatice. Ne-am conectat la nivel global mai bine și a fost o energie foarte bună“, concluzionează el.

 

„Este decizia managerului dacă păstrează o sumă de oameni să facă numai procese repetitive de tip copy/paste. Practic, omul acela e un robot, care nu aduce nicio valoare adăugată business-ului” – Răzvan Atim, General Manager Eastern Europe UiPath

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii