Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Burse |
|

Forbes CEE Forum 2020. Ömer Tetik, Banca Transilvania: Un scenariu pentru orice situație

Banca Transilvania a pus la punct peste 130 de scenarii de criză. Adaptabilitatea a devenit cuvântul cheie.  
082 CEE Omer Tetik

Ömer Tetik, CEO al Băncii Transilvania (BT), își aduce aminte de începutul pandemiei de parcă au trecut de atunci ani, nu luni. Instituția pe care o conduce a trecut prin peste 130 de scenarii de criză pentru a face față provocărilor nebănuite pe care le-a adus coronavirusul. Adaptabilitatea este cuvântul cheie care l-a însoțit pe bancher. „La început eram mult mai pesimiști, dar împreună am reînvățat literele alfabetului – «v», «w». Mi-a fost frică să nu trecem la un fel «o» în România, să nu ne învârtim în cerc.“

Chiar dacă a pus distanță între oameni, pandemia l-a făcut pe Ömer Tetik să coboare câteva trepte de pe scena de CEO, să fie mai des între angajați, alături de ei, să-i încurajeze și să le servească drept exemplu. Cum putea să le ceară să fie în rândul clienților, dacă el însuși ar fi fost absent? Acum, mai mult ca oricând, este nevoie de accesibilitate și de vizibilitate. „În momente de criză, toți vor deschidere, vor să vadă liderii de la o instituție. Suntem obligați să fim alături de oamenii noștri, să-i lăsăm să încerce, să-i lăsăm să și greșească“, punctează el.

Mai mult decât atât, directorul Băncii Transilvania este conștient că angajații își doresc de la un lider să aibă etică, o abordare justă a problemelor, să fie vizibil și să se țină de promisiunile făcute. „Angajații vor să simtă că fac parte din echipă, că nu sunt considerați doar o resursă umană. Ei vor să facă parte dintr-o poveste, să aibă o menire, iar lucrurile acestea trebuie să le știe de la un CEO, cel mai vizibil executiv“, adaugă el.

Și pentru că noul coronavirus a adus provocări cu adevărat noi, Banca Transilvania a creat și a testat peste 130 de scenarii de criză. Ce a mers bine? Angajații au prins mai multă încredere în ei, au fost încurajați să livreze produse rapide și să ia inițiativa dincolo de protocoalele știute. Ce nu a mers? Evident, măsurile de siguranță nu au putut fi implementate imediat, peste tot în sucursale. „Nu există scenarii fixe foarte predictibile când vine vorba de o criză. Și, de obicei, crizele nu vin unde ești pregătit și ai toate măsurile luate“, argumentează bancherul. Acum, la mai bine de 7 luni de la izbucnirea pandemiei, Banca Transilvania a redus scenariile de criză la unul singur. „Avem mai multă claritate. Trăim într-o ceață care încet, încet dispare. România, cu toate provocările, s-a descurcat foarte bine și șomajul nu a crescut ca în alte țări, iar scăderea economică nu a fost la fel de mare ca în statele europene. Volatilitatea se va reduce încet, încet. Revine cererea puternic, iar scopul nostru acum este să acordăm mai mult timp altor credite decât celor garantate de stat“, explică directorul strategia sa de business.

Pe lângă adaptabilitate, inovația este un alt punct forte. „În fiecare industrie sunt instituții inovative care au toate șansele să meargă mai departe mult mai puternice. Suntem abia la începutul crizei. Până acum fost o criză de sănătate, de acum discutăm despre economie și sănătatea business-ului și abia anul viitor trebuie să fie plătite ratele, la fel impozitele și taxele. Atunci o să aflăm cum stăm și cum ne pregătim pentru luptă mai departe“, a explicat bancherul.

Pe plan personal, pandemia i-a adus lui Ömer Tetik, asemeni multor executivi, mai mult timp petrecut cu cei dragi. „După 7-8 ani am reușit să dorm acasă săptămâni întregi și ceilalți membri ai familiei s-au bucurat de asta. A fost o experiență. Am înțeles cât de mult contează pentru mine partea socială a vieții și a business-ului“, mărturisește el. Îi este dor de călătoriile de afaceri, să viziteze sucursale, colegi și clienți, dar cumva reușește să fie aproape de oameni, chiar dacă sunt la distanță. Pandemia a creat o accesibilitate online prin care cineva poate ajunge oricând la tine prin WhatsApp sau alt canal. „Agenda noastră a devenit foarte volatilă. Simt că agenda mea mă atacă, în loc s-o atac eu pe ea“, explică el râzând.

Care este sfatul numărul unu pentru un antreprenor care acum pornește un business, de la un bancher, în astfel de vremuri complicate de criză? Să fie cu ochii pe lichiditate, să aibă asigurată o minimă sumă pentru supraviețuire. Evident că este esențial să verifice dacă încă mai are piață pentru afacerea sa, apoi dacă are acces la resurse și prin ce canale poate ajunge la clienți. Dar nimic nu este mai important ca lichiditatea.

 

„La început eram mult mai pesimiști, dar împreună am reînvățat literele alfabetului – «v», «w». Mi-a fost frică să nu trecem la un fel «o» în România, să nu ne învârtim în cerc” – Ömer Tetik, CEO Banca Transilvania

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii