Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Afaceri |
|

Forbes CEE Forum 2020. Mircea Varga, Țiriac Group: Importanța cash‑ului

Așteptarea și amânarea deciziilor sunt câteva dintre acțiunile care își pot pune amprenta într-un mod negativ asupra unui business în această perioadă, influențată de efectele pandemiei de coronavirus.  
098 CEE Mircea Varga

Eeste opinia expertului financiar Mircea Varga, care a ținut să precizeze că cel mai periculos lucru în perioadele de șoc pline de incertitudini este ca antreprenorii să „cadă în patima așteptării”, gândind că va trece curând noul context.

Explicația lui Mircea Varga este una simplă: amânarea deciziilor, de orice fel, într-o situație lipsită de predictibilitate nu ar face altceva decât să lovească și în celelalte activități ale unui business.

„În această perioadă, fugi să lupți pentru afacerea ta. Existența unei companii presupune o viață activă, ceea ce prin definiție presupune diverse lupte. Așadar, orice companie trebuie să fie pregătită de luptă. O companie trebuie să fie pregătită mai ales când apar șocurile, nu vreau să numesc această perioadă ca fiind o criză, ci mai degrabă un șoc. Trebuie să fim pragmatici – trebuie să calculăm cu foarte mare atenție dacă business-ul respectiv merită sau nu să fie salvat. Cel mai rău lucru pentru un business este acela ca top managementul să cadă în patima așteptării. Acest lucru este foarte periculos pentru activitatea unei afaceri: să aștepți ca totul să revină la normalul cu care erai obișnuit. Trecerea timpului, coroborată cu această așteptare, în timp ce afacerea sau o divizie a acesteia suferă, nu face altceva decât să lovească și în celelalte activități ale organizației”, a punctat, în cadrul evenimentului Forbes CEE Forum, Mircea Varga.

El atrage atenția asupra faptului că în momente de șoc ale mediului de afaceri, cea mai importantă componentă o reprezintă existența cash-ului. „În astfel de momente dificile, cash-ul este cea mai importantă parte, pentru că fără el nu putem să ne realizăm planurile. Orice companie trebuie să fie foarte atentă la această parte. Dezechilibrele apar din faptul că se întâmplă de foarte multe ori, și nu doar în momente de criză, să concentrăm prea mult efort, să oferim prea multă atenție diviziilor care nu aduc profit și care de fapt înghit cash. Aceasta a fost și cea mai mare greșeală a economiei românești: pomparea de bani în acele zone, industrii care de fapt nu produceau nimic și care nu aduceau valoare adăugată”.

În opinia lui Mircea Varga, lipsa predictibilității din această perioadă este „prielnică” doar pentru a se lua decizii pe termen scurt.

„În acest moment, trebuie să luăm decizii care au sens pe termen scurt, nu pe termen lung. Pentru că nu ai cum să‑ți mai faci planuri care să cuprindă o perioadă extinsă de timp atunci când lucrurile se schimbă de la un ceas la altul”, a specificat expertul financiar.

Mircea Varga a repunctat importanța cash-ului, exemplificând faptul că pentru a beneficia de o cantitate suficientă de cash este nevoie de o gestionare mai bună a celui existent: „În legătură cu ajutoarele de stat, care reprezintă o sursă de cash, de finanțare a business-ului, consider că nu este bine să cădem în patima ușurinței cu care se pot obține aceste fonduri. Este dificil să obții ajutoare de stat și nu cred că este accesibil pentru oricine, sunt și acolo unele condiții care trebuiesc îndeplinite. Din păcate, principala sursă pe care fiecare organizație o are la îndemână din perspectiva cash-ului este propriul cash și o gestionare mai bună a acestuia”.

Totodată, Mircea Varga subliniază importanța ca fiecare antreprenor să-și încaseze banii cât mai repede posibil. „Nu trebuie să fim generoși, pentru că nu este timpul, economia stă acum pe un butoi de pulbere, pentru că se bazează foarte mult pe creditul furnizor, iar într-o astfel de situație este de ajuns ca doar câțiva dintre furnizori să se confrunte cu unele probleme financiare și întreg lanțul se prăbușește”.

Potrivit acestuia, cea mai sănătoasă gândire pentru un om de afaceri care traversează o perioadă de șoc economic este să înțeleagă faptul că este mult mai bine pentru companie să i se închidă o divizie care nu mai funcționează, decât să fie păstrată și să se pompeze sume mari în ea. „Din păcate, noi ne trezim în astfel de momente de șoc că trebuie să luăm unele decizii mai pragmatice, nu trebuie să fie asa, trebuie să luăm aceste hotărâri pe întreg parcursul desfășurării activității noastre, adică permanent”, a concluzionat expertul financiar, Mircea Varga.

 

„Trebuie să luăm decizii care au sens pe termen scurt, nu pe termen lung. Pentru că nu ai cum să‑ți mai faci planuri care să cuprindă o perioadă extinsă de timp atunci când lucrurile se schimbă de la un ceas la altul” – Mircea Varga, CFO Țiriac Group

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii