Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Afaceri |
|

Forbes CEE Forum 2020. Ion Sturza, Fribourg Capital: Strategii, lecții și predicții

Unul dintre cei mai cunoscuți investitori și antreprenori din țară analizează situația mediului de afaceri în contextul pandemic actual. Care sunt cele mai importante lecții pe care le-a învățat în lunile de izolare și care sunt predicțiile acestuia pentru perioada următoare?  
076 CEE Ion Sturza

Ion Sturza, un nume binecunoscut în economia românească, se regăsește în orice listă a celor mai importanți investitori și antreprenori din țară. Fost premier al Republicii Moldova, omul de afaceri este în prezent președintele și proprietarul fondului de investiții Fribourg Capital. În vasta sa activitate regăsim

afaceri atât în zona imobiliară, a resurselor naturale, cât și în domeniul tehnologiei: dezvoltarea Liberty Technology Park, primul parc tehnologic din România; construirea retailerului online elefant.ro; acceleratorul Spherik și investiții în diferite startup-uri din industria IT.

În septembrie 2019, el a vândut centrul de afaceri Liberty Technology Park din Cluj-Napoca către White Star Real Estate și un fond de investiții al unei universități din SUA, marcându-și astfel ieșirea de pe piața imobiliară. Însă cea mai importantă tranzacție din portofoliul omului de afaceri, și totodată cea mai mare tranzacție privată din România, rămâne vânzarea Rompetrol.

Cu o astfel de experiență, atât în zona politică, dar mai ales în zona de business, Ion Sturza poate evalua obiectiv situația în care se găsește mediul de afaceri, în această perioadă de criză. „În ultimul deceniu, a apărut o nouă specie de lider, pe care eu o numesc «Înhață și fugi», și la nivel politic și la nivel de business: egoiști, dornici de blazon, de a șoca lumea. S-a văzut în reacția noastră la această criză sanitară, mai ales la nivel politic, majoritatea liderilor politici s-a concentrat doar pe țările lor, pe comunitățile lor. Din păcate, se întâmplă acest lucru și la nivel de business, mulți au încercat sau au marșat mai mult în încercarea de a-și promova propriul brand, din contul acționarilor. Mulți șefi de companii, de bănci, au devenit dintr-o dată foarte generoși cu fondurile pentru a ajuta comunitatea, lucru de fapt bun, dar până la urmă a deschis și alte trăsături de caracter.”

La începutul acestui an, pe când epidemia nu luase amploare, Ion Sturza declara într-un interviu pentru „Forbes România” că nu se teme de venirea unei noi crize, având un principiu fundamental după care se ghidează. „Mai bine să fii bogat în cash decât în active”. Acum, după perioada de izolare, invitatul Forbes se numără printre vocile care susțin că această criză se află într‑un stadiu incipient: „În primul rând, cred că este devreme să vorbim despre lecții, pentru că suntem la începutul unei crize majore. De fapt, eu am două noutăți. Una bună, și anume faptul că lumea nu va dispărea ca rezultat al coronavirusului și a doua, potrivit căreia un an sau un an și jumătate va trebui să ne confruntăm cu această criză, care nu mai este doar o criză sanitară, ci are foarte multe componente, Iar lecțiile încă o să le învățăm”. Principiul pe care îl stabilise la început de an, însă, nu a suferit o schimbare. În continuare, omul de afaceri consideră că „nu există astăzi nici o strategie în afară de cash-flow”.

Potrivit proprietarului Fribourg Capital, consecințele crizei declanșate de pandemia de coronavirus se regăsesc în dimensiunea personală, mai mult decât în cea profesională. „E greu de spus despre lecții, cred că sunt mai multe, nu din zona de business, pentru că în zona de business rămân aceleași lucruri: cei sustenabili și cei sănătoși vor supraviețui, cei care au fost bolnavi înainte de criză vor dispărea. Că trebuie să fim profesioniști, atenți cu cash-ul, multe alte lecții sunt valabile și, în criză și în afara ei. Cred că lecțiile de bază sunt din zona umană, cum ne comportăm, care sunt valorile noastre, care sunt prioritățile noastre.”

Cu toate acestea, Ion Sturza nu neagă faptul că s-au produs schimbări și în mediul de afaceri. El evidențiază o trecere masivă către partea de online, însă nu se consideră optimist în legătură cu longevitatea acestei mișcări. „Da, migrația asta către serviciile online s-a întâmplat în câteva luni, ceea ce trebuia să se întâmple în patru-cinci ani de zile. Oamenii au înțeles că online-ul nu e așa complicat”. Deși pare un curs natural al evenimentelor, Ion Sturza mărturisește că nu se numără printre adepții modului de lucru remote sau al muncii de la distanță și nu consideră telemunca drept o soluție eficientă. „30% din timpul pe care angajatul îl petrece la locul la muncă nu e productiv. Dar eu accept acest lucru pentru că știu că angajatul are nevoie să interacționeze. Dacă noi ne focusăm doar pe munca angajatului, este un lucru trist și eu nu vreau să fac așa afacere, sau să conduc așa colective. Chiar dacă acum suntem într-o perioadă nefericită a acestei pandemii, eu încurajez anumite categorii de angajați să revină la birou, bineînțeles cu toată precauția și toate măsurile sanitare, dar să revină să interacționeze.”

 

„Nu există astăzi nici o strategie, în afară de cash-flow” -Ion Sturza, President Fribourg Capital

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii