Cautare




, Forbes Staff

I am a Breaking News Editor at Forbes Romania, with a focus on covering important tech and business news. Graduated from University of Bucharest with an MA in Political Journalism. Worked as a journal...

Imobiliare |
|

Forbes CEE Forum 2020. Andrei Pogonaru, Partner CEFS și fondator Veranda Mall: Revoluția spațiilor comerciale

Adaptarea, inovația și perseverența sunt ingredientele esențiale pentru un business de succes. Centrele comerciale au înțeles asta rapid.  
110 CEE Andrei Pogonaru

Pe măsură ce un nou normal iese la iveală din această pandemie, tehnologia va juca un rol semnificativ pentru stimularea vânzărilor de spații comerciale. Epidemia a reconfigurat, cu siguranță, modelul de business, dar și ideea de „workplace”, iar Covid-19 a avut un impact asupra tuturor industriilor.

Andrei Pogonaru, Partner CEFS și fondatorul Veranda Mall, a povestit pe scena Forbes CEE Forum 2020 despre cum pandemia l-a împiedicat să deschidă un cinematograf cu 12 săli în centrul său comercial, dar și despre rezoluțiile, după șase luni de criză, ale unui lider pentru a avea un management eficient. „Acest mix între virtual și fizic în sfârșit se întâmplă. În ceea ce privește mall-ul ca business, să știți că acesta este un organism viu, cum este și cel pe care l-am construit, Veranda. El are o evoluție care în ultima criză nu a fost deloc ușoară, pentru că noi am fost primii expuși. Vorbim aici de la măsurile de sănătate pe care a trebuit să le implementăm până la valurile de supraconsum urmată de revenire. Toate lucrurile acestea au fost în ultimele șase luni un roller coaster de emoții din care am ieșit mai rezistent la viitoare șocuri. În ceea ce privește modul în care sistematizezi deciziile de extindere sau de leadership, am aflat că la început chiar nu știam nimic. Pe măsură ce am reușit să amân deciziile în momentele de nesiguranță maximă, cele din urmă au fost mai bune. Până la urmă, și statul pe cash, așteptarea și pregătirea pentru potențialele scenarii au fost dificile”, afirmă Andrei Pogonaru.

Chiar și acum, când restricțiile s-au ridicat și marea majoritate a retailerilor au redeschis, temerile cu privire la contaminare persistă. Proprietarii de magazine sunt dornici să câștige încrederea clienților, demonstrând că au pus la punct procese pentru gestionarea riscului, iar clienții sunt dornici să cumpere într-un mediu în care se simt în siguranță. Pentru multe afaceri, adaptarea la noile tehnologii necesită schimbări semnificative, iar retailerii încep din ce în ce mai mult să apeleze la tehnologie pentru a rezolva provocările epocii Covid-19. Pandemia a avut, cu siguranță, un impact major asupra modului în care cumpărăm. „Am învățat că și un mall trebuie să aibă o componentă online. Am lansat un magazin virtual al mall-ului Veranda în care se regăsesc câțiva chiriași și am gândit o structură logistică în care să existe acest mix. Toate evenimentele pe care le făceam și ele se duc spre o componentă online, make-up-urile și sfaturile de frumusețe se pot realiza și prin Zoom. Recunosc că nouă, ca proprietari de mall, ne era frică de online, dar în timp am început să privim acest aspect ca pe un avantaj, iar până la urmă am reușit să găsim plusurile în această situație, o situație de care noi, repet, ne temeam”, adaugă omul de afaceri.

Veranda este un proiect ambițios al lui Andrei Pogonaru, a cărui valoare se ridică la 60 de milioane de euro. Centrul comercial a fost dezvoltat de firma Prodplast Imobiliare, controlată de familia Pogonaru, și se află în zona Obor, cu o suprafață de 25.000 de metri pătrați.

Perspectivele despre livrările actuale și viitoare ale sectorului de retail se vor reconfigura, dar viitorul este nesigur, spune tânărul antreprenor. „Există o presiune enormă pe anumite tipuri de magazine din zona de fashion, un food court într-un mall nu va mai arăta ca până acum și devine absolut esențial să existe și o parte externă, terasă pentru fiecare restaurant. Asta nu înseamnă că nu există inerție și că există tot felul de proiecte în curs, care ar fi mult mai scump să le oprești acum decât să le continui. Și în pandemie au existat deschideri de mall-uri. Pentru toate proiectele noi, proiecte de extensie ale mall-urilor, pe care le aveam și eu, toate sunt on hold, pentru că trebuie să vedem exact ce magazine vor funcționa de acum încolo. Sunt decizii mici care pot reconfigura complet un spațiu comercial mare. Viitorul pentru centrele comerciale este foarte nesigur, fiindcă un mall are o durată de viață de cel puțin 20 de ani. Nimeni nu știe cum arată viitorul, iar singurul lucru pe care putem să-l facem este să fim extrem de flexibili. Să existe flexibilitate venită din gândire, dar și din rezerve financiare substanțiale. În momentul acesta stau pe cash, iar acest lucru are un efect negativ, pentru că toate proiectele amânate reprezintă o lipsă de creștere și ne afectează pe toți. Nu există decizii înțelepte, ci decizii mai puțin proaste decât cele de ieri.”

Lumea încă învață să se adapteze impactului epidemiei globale, care continuă să schimbe „ordinea” pe care o știam despre viață și muncă. Oricât de diferit este totul acum, învățăm să ne adaptăm la noile reguli, iar Andrei Pogonaru a realizat că inovația și progresele tehnologice ne asigură elementele necesare pentru trece prin această perioadă. „Cel mai mare lucru care m-a surprins a fost că am făcut cunoștință cu cineva prin Zoom și am reușit să pornesc un business cu el. Am un partener în Austria pe care nu l-am cunoscut personal, dar în ultimele șase luni am vorbit cu el mai mult decât cu orice alt coleg și împreună am lansat un fond de investiții.”

În aceste condiții, tehnologia și infrastructura digitală au un rol critic în menținerea conectării oamenilor mai mult ca oricând. Desigur, orice afacere de astăzi depinde de conectivitate, iar acest eveniment global testează abilitățile companiilor de a-și urmări transformarea digitală și de a pivota pentru a îmbrățișa noi moduri de lucru prin utilizarea tehnologiei. „În retail există discuția despre ce înseamnă un contract de închiriere și cum va arăta el de acum în cinci ani și faptul că va avea și o politică despre cum marchetezi digital produsele. Chiar și pentru fast-fashion, lucrurile vor intra mult mai în detaliu în ceea ce înseamnă experiența digitală. Ne era frică de digitalizare, pentru că oamenii stau pe canapea și fac shopping fără să mai vină la mall. În perioada pandemiei am învățat că există multe nuanțe în statul pe canapea și shopping-ul online, iar viitorul va fi foarte mult despre cum se regândește această relație contractuală. Pe partea de retail e greu și incert, dar se poate”, a conchis Andrei Pogonaru.

 

 

„Sunt decizii mici care pot reconfigura complet un spațiu comercial mare. Viitorul pentru centrele comerciale este foarte nesigur” – Andrei Pogonaru, Partner CEFS și fondatorul Veranda Mall

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii