Industria de retail din România s-a dezvoltat într-un ritm impresionant, consideră Jean Richard de Latour, cel care conduce operațiunile locale ale Carrefour de peste un an.
„Sunt de un an aici, în România. Am fost invitat în Franța și toată lumea m-a întrebat cum e business-ul în România. Răspunsul meu a fost că este un fel de <<rock and roll>>, adică foarte dinamic și cu multe provocări. Carrefour este o companie globală, dar cu o amprentă locală foarte puternică, avem supermarketuri, magazine de proximitate, de tip discount, suntem activi în zona de e-commerce. În fiecare zi, milioane de clienți intră în magazinele Carrefour din România, ceea ce ne face să fim responsabili față de aceștia”, a spus executivul pe scena Forbes CEE Forum 2019, care a adăugat că obiceiurile de consum ale românilor se aseamănă cu cele ale francezilor.
„Este mai ușor să ne adaptăm la nivel local și datorită spiritului nostru latin. Ne place să gătim și să stăm cu prietenii și familia mult în jurul mesei. În România, Carrefour este adminstrat de o echipă stabilă de 18 ani, pentru prima dată – anul trecut am numit un director de operațiuni român. Piața a evoluat impresionant, la fel și clienții noștri. Piața din România este aparte, românii preferă produse de calitate la prețuri foarte bune”, a adăugat de Latour.
El a subliniat că rolul retailerilor este de a educa piața și obiceiurile consumatorilor, deopotrivă.
„De exemplu, dezvoltarea e-commerce-ului a schimbat cu adevărat viața oamenilor, când știi că poți primi direct acasă produse la prețuri de hypermarket viața ta se schimbă. Platforma Bringo ne-a schimbat viața într-un mod real, pentru că acum petrecem mai mult timp cu familia”, a mai spus executivul francez. Bringo este o aplicație prin care clienților le pot fi aduse cumpărăturile direct acasă, fără a mai fi necesară deplasarea – un livrator specializat face cumpărăturile în locul clientului. Bringo este disponibilă în 23 de orașe din țară și în zonele limitrofe, în timp ce Carrefour este prezent pe piața locală cu aproape 350 de unități.
O altă direcție strategică a retailerului francez este creșterea parteneriatelor cu producătorii locali și poziția de lider al industriei de retail din România. „Ne dorim să creștem afacerile partenerilor locali, prioritatea noastră este să avem cât mai multe produse autohtone, pentru a oferi clienților produse proaspete la prețuri cât mai bune. În sezon, 90% din carnea de pasăre și 90% din legume provin de la producători români. Sperăm ca în 2022 Carrefour să devină liderul pieței alimentare”, a mai spus de Latour.
În același timp, el remarcă o schimbare în comportamentul românilor, care sunt din ce în ce mai interesați de adoptarea unui stil de viață sănătos, astfel că retailerul francez a creat inițiative precum Cooperativa Agricola Carrefour Vărăști și Creștem România Bio – un program național pentru susținerea trecerii fermierilor români la agricultura bio și promovarea produselor bio românești, cu scopul de a le pune la dispoziție românilor alimente sănătoase.
„Vrem să creștem în România un segment puternic de producători certificați bio. Potrivit Eurostat, doar 2% din suprafața arabilă a României este certificată bio, iar oferta de produse bio este subdimensionată. Sunt convins că mâncarea bio poate deveni parte din coșul zilnic al cumpărătorilor. Vrem să dezvoltăm acest tip de inițiative, dar nu putem face asta singuri. Scopul este a contribui la dezvoltarea agriculturii românești în modele durabile”, a mai spus Jean Richard de Latour.
Un alt plan menționat de francez este dezvoltarea pieței vinurilor românești prin parteneriate cu producători locali. „Obiectivul nostru este să transformăm vinurile românești într-un brand de țară și să îi încurajăm pe clienți să aleagă vinuri românești. Acest lucru necesită timp, bani și energie, dar noi credem în acest lucru”, a mai spus acesta.