Cautare




, Staff

Lideri |
|

Forbes CEE Forum 2018, Șerban Roman (Vicepreședinte și Country Director Enterprise Investors): „Banii există dacă ai performanță. Dar performanța îți spune ce să faci”

148 CEE Serban Roman
Cum arată economia românească în viziunea unuia dintre pionierii pieței de private equity din regiunea Europei Centrale și de Est?

Fondurile de investiții poloneze administrate de către Enterprise Investors (EI) au intrat pe piața românească în urmă cu 13 ani, în contextul în care România traversa o perioadă dificilă din punct de vedere economic. EI a investit de atunci în țara noastră aproximativ 250 de milioane de euro. Cu doi ani în urmă, numele companiei făcea furori în mass-media fiind legat de cea mai mare tranzacție din sfera retailului românesc, când Profi a fost vândut de EI pentru suma de 533 de milioane de euro către fondul de investiții Mid Europa Partners. Tranzacția a depășit-o pe cea demarată de Auchan în 2013, când retailerul a cumpărat 20 de hipermarketuri Real, cu 257 de milioane de euro.

„Mereu se vorbește în ultima jumătate de an despre faptul că am vândut Profi. În paralel cu Profi, în Polonia, am investit într-un alt lanț de supermarket-uri, Dino, dar acolo am luat 49% din companie, antreprenorul a rămas cu 51%”, explică Șerban Roman, Vicepreședinte și Country Director Enterprise Investors, diferența de abordare dintre antreprenorii locali și cei din alte țări din regiune, precum Polonia. Dino este o companie care operează un lanț de supermarketuri de proximitate din zona estică a Poloniei, iar Polish Enterprise Fund VI (PEF VI) a achiziționat 49% din acțiunile Dino în 2010, pentru 49,4 milioane de euro, investind alături de fondatorul și acționarul majoritar Tomasz Biernacki. La momentul investiției, lanțul avea 97 de magazine. La sfârșitul anului 2016, rețeaua Dino număra 628 de magazine, iar compania avea circa 10.600 de angajați. Despre expansiune vorbim și în cazul lanțului de supermarketuri Profi, care a ajuns să se extindă cu circa 100 de unități pe an.

Una din cele mai mari provocări pe care o companie o traversează o reprezintă accesul la finanțare. Pentru obținerea acesteia, antreprenorii trebuie să acorde o atenție deosebită tipologiei surselor de finanțare. „Există finanțare pentru companii și există o paletă largă. Mai important este însă că nu orice sursă de finanțare se pretează la orice companie”, a susținut Șerban Roman în cadrul Forbes CEE Forum 2018. Acesta spune că întrebările esențiale la care trebuie să răspundă o întreprindere se leagă de profilul acesteia, cine este și ce reprezintă, iar mai apoi ce reputație și-a creat. „Spre exemplu, dacă te focusezi pe servicii, s-ar putea sa nu ai cu ce să garantezi dacă vorbim despre o finanțare bancară. La fel de important este cum arată businessul tău din punct de vedere al performanței și al gradului de îndatorare. Contează și care e echipa ta de management. Toate acestea influențează ce poți să atragi.”

Chiar dacă la un moment dat direcția unui business se schimbă, contează modul în care un antreprenor gestionează transformarea respectivă, dar mai ales, sursa de unde își extrage capitalul de care poate dispune. „Cred că cel mai mult contează ce vrei tu, care este visul tău ca antreprenor. Dacă tu vrei să joci în siguranță, atunci o bancă este cea care te va iubi. Dar dacă vrei să cucerești lumea, ți se va potrivi mai bine un fond”, explică vicepreședintele Enterprise Investors. „În același timp, contează și cine este fondul cu care lucrezi și istoricul său. Sunt fonduri care au încercat să obțină finanțări și deși au reușit la primul fond, la al doilea le-a fost mult mai greu.”

Enterprise Investors are o experiență de 28 de ani la nivel regional și 2,5 miliarde de euro de capital atras. Numai în ultimul deceniu, compania a atras un capital în valoare de 1,5 miliarde de euro. Cel mai recent fond atras s-a încheiat în urmă cu un an, în septembrie 2017, despre care Șerban Roman spune că a fost atras într-un timp record, în trei luni de la primul contact cu investitorii, până la închiderea fondului. „Banii există dacă ai performanță. Dar performanța îți spune ce să faci”, precizează Roman care deține o experiență de peste 10 ani în cadrul companiei.

Șerban Roman se arată optimist cu privire la imaginea pe care antreprenorii români și-au format-o la momentul actual.

„În România sunt companii și antreprenori de succes. Vorbim de eMAG, de Fan Courier, Dedeman, Cris-Tim. Este clar că fac ceva bine, probabil prin încăpățânare, energie și abordare metodică, prin urmărirea unui vis, dar mai ales prin dorința de a deveni lideri în sectoarele lor.” El remarcă totodată și lipsa unei îndrăzneli din partea antreprenorilor români, cu privire la expunerea și lansarea acestora în afara granițelor țării, prin simplul motiv că mediul extern le permite businessurilor autohtone să se afirme și să-și testeze produsele sau serviciile pe o piață externă. „Companiile românești ar trebui să meargă mai mult în afară, să încerce să vândă, să iasă la export, să testeze. Poți să testezi să vezi dacă produsul tău face față pe o altă piață, pe o piață din afară. Există sisteme simple de testare.”

Șerban Roman spune că vede multe oportunități în piață, multe companii cu profil interesant și bine conturat, dar pe care antreprenorii au decis să le vândă, fie invocând, „acea oboseală”, fie dorința de a fructifica o oportunitate nou ivită. „Dar există și alte soluții și nu înțeleg de ce în România nu se practică. De exemplu, rolul antreprenorului se poate limita doar la nivelul boardului companiei, fiind mult mai puțin activ în managementul de zi cu zi a companiei, dar totuși să contribuie cu gândirea sa strategică.”

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii