Cautare




, Forbes Staff

Lideri |
|

Forbes CEE Forum 2018: Dumitru Lăcătușu (fondator Centrul de Consultanță Istorică): „Până la 1945 cele mai multe afaceri apăreau și dispăreau odată cu fondatorul lor. Moartea fondatorului însemna și moartea afacerii”

Cu toate că la începutul secolului al XX‑lea existau foarte multe întreprinderi în România, acestea nu aveau continuitate și dispăreau odată cu fondatorul lor.
190 CEE Dumitru Lacatusu

În România de acum aproape o sută de ani existau peste 200.000 de întreprinderi. Cu toate acestea, afacerile nu se transmiteau de la o generație la alta, iar moartea fondatorului însemna și sfârșitul afacerii, arată datele prezentate de Dumitru Lăcătușu, fondatorul Centrului de Consultanță Istorică, în cadrul Forbes CEE Forum.

Potrivit recensământului din 1930, citat de Dumitru Lăcătușu, în România funcționau 283.081 de întreprinderi. Dintre acestea, 44,6% erau întreprinderi de o singură persoană, care apăreau și dispăreau „odată cu întreprinzătorul respectiv”, după cum susțin autorii recensământului din 1930. Această cifră îngrijorătoare era cauzată de dificultățile pe care le întâmpinau afacerile autohtone, printre care se numără transmiterea afacerii, concurența străină sau lipsa capitalului.

„Prezentarea mea a pornit de la recensământul general al populației României din 1930. Majoritatea nu reușeau să transmită afacerea de la o generație la alta. Până la 1945 cele mai multe afaceri apăreau și dispăreau odată cu fondatorul lor. Moartea fondatorului însemna și moartea afacerii. Deși existau foarte multe întreprinderi înainte de 1900, ulterior acestea au dispărut. Unul dintre cei care a reușit să-și transmită afacerea mai departe a fost Grigore Alexandrescu, fondatorul dinastiei Alexandrescu-Mociorniță”, a precizat Lăcătușu.

Născut în 1865, Grigore Alexandrescu avea trei clase primare, iar în anul 1881 a moștenit o afacere de la un unchi. Afacerile au mers bine pentru tânărul antreprenor, iar după acumularea de capital, a cumpărat o tăbăcărie aflată pe malul Dâmboviței. Tăbăcăria sa a avut succes pentru că a profitat de contextul perioadei. În 1916, România intră în Primul Război Mondial. Armata Română era incomplet echipată, iar Alexandrescu devine unul dintre principalii furnizori ai Armatei, aspect ce aspect ce a favorizat dezvoltarea afacerii sale. El a investit în educația copiilor, trimițându-i la studii în străinătate cu scopul de a îmbunătăți afacerea familiei. De asemenea, trei dintre fetele lui făceau parte din Consiliul de Administrație. Trendul era ca un antreprenor să pornească cu o firmă individuală și apoi să o transforme în societate pe acțiuni.

Dumitru Mociorniță s-a născut în anul 1885 în județul Prahova, iar ulterior a absolvit Școala Superioară de Comerț din București și Școala Superioară de Comerț și Industrie din Paris (École Supérieure de Commerce de Paris et d`Industrie). După încheierea studiilor, a revenit în România, angajându-se la întreprinderile Grigore Alexandrescu, căsătorindu-se cu una dintre fiicele acestuia. duală. În anii 30, investește în dezvoltarea propriei companii, achiziționând inclusiv cele mai moderne utilaje, ceea ce îi va oferi un avantaj față de ceilalți producători.  Livra produsele într-un timp mult mai scurt decât majoritatea celorlalți producători. Reușește astfel să se impună în fața concurenților săi, dar și să stârnească invidia micilor industriași. La sfârșitul perioadei interbelice, ajunge principalul furnizor al Armatei române, însă avea relații de afaceri și în afara țării. Astfel, între 1939-1945, întreprinderea lui Mociorniță a avut o cifră de afaceri de 5 miliarde lei și un profit net de 1 miliard de lei. Dumitru Mociorniță deținea în acea perioadă mai multe imobile în București, Predeal, Eforie-Techirgiol, un teren petrolifer în județul Prahova, dar și o fabrică ce avea peste 800 de muncitori și care era evaluată, la nivelul anului 1942, la 370 milioane de lei. Succesul dinastiei Alexandrescu-Mociorniță s-a datorat investițiilor în modernizarea fabricilor, accentului pus pe educația noilor generații, adaptării producției la context și la cerințele principalului consumator (statul român, în cazul de față). Tradiția antreprenorială a fost întreruptă brusc de venirea comuniștilor la putere. În perioada de peste jumătate de secol în care România a stat sub imperiul regimului comunist, inițiativele individuale de business erau amplu descurajate, iar oamenii de afaceri de succes erau judecaţi ca duşmani ai poporului. La aproximativ 29 de ani de la colapsul regimului comunist, de la renunțarea la economia planificată și de la dispariția sistemului de producție dirijată, antreprenoriatul este un concept care a renăscut în România. Dar este foarte important ca oamenii de afaceri de astăzi să învețe cât mai multe din lecțiile trecutului.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii