Cautare




, Staff

Travel |
|

Forbes CEE Forum 2018, Mike Hapoianu (Director Comercial Happy Tour România, Bulgaria, Turcia): „Există pe piață online booking tools, prin care se pot face rezervările. Dar aici se pune însă problema de mentalitate, dintre Europa de Vest și cea de Est. În Est lucrurile se mișcă puțin mai greu”

Consolidarea relațiilor de business nu se face doar la birou, ci și prin călătorii. I-au făcut anii de criză mai precauți pe români atunci când vine vorba de cheltuielile pentru călătoriile de afaceri?
154 CEE Mike Hapoianu

O bună politică în privința călătoriilor de afaceri presupune respectarea unui set de reguli legate de serviciile de rezervare, potrivit lui Mike Hapoianu, Director Comercial Happy Tour România, Bulgaria, Turcia, prezent în cadrul Forbes CEE Forum. El afirmă că piața nu s-a schimbat atât de mult. Dacă în 2008, 2009, când a debutat criza, bugetele pe evenimente au scăzut drastic, situația a început să se redreseze în ultimii doi ani. „Companiile planifică acum din timp evenimentele din țară și din străinătate și sunt puțin mai relaxate din acest punct de vedere”, afirmă Hapoianu. Happy Tour furnizează servicii de călătorie pentru numeroase companii din domenii precum retail, energie, comunicații, FMCG, auto şi agricultură, iar acest segment constituie 66% din totalul business-ului.

Fondat în 1994, de către antreprenorul Nicolae Demetriade, Happy Tour este liderul pieței de business travel, dar și unul dintre cei mai mari jucători din domeniul turismului din România, intrând de la sfârșitul anului 2007 în portofoliul fondului spaniol de investiții GED Eastern Fund II. Din grup mai fac parte Happy Tour – agenţia de turism online, Paravion şi turoperatorul Prestige Tours, care, în 2016, a fost preluat în totalitate de omul de afaceri turc Mustafa Kadiroglu, proprietar al Calypso Tour. În 2017, Happy Tour a înregistrat un volum de vânzări de aproximativ 54 de milioane de euro, potrivit CEO-ului companiei, Javier Garcia del Valle, în creştere cu circa 10% faţă de anul precedent. Majorarea se datorează dezvoltării accelerate a segmentului de business travel, a diviziei MICE (Meetings, Incentives, Congresses, Exhibitions), dar și a dezvoltării parteneriatului cu Disneyland Paris. În acelaşi timp, în 2017, volumul de vânzari pentru Happy Tour Bulgaria a crescut cu 40%, iar pentru Happy Tour Turcia a crescut cu peste 200%.

Mike Hapoianu menționează că focusul principal în industria turismului corporate este încă pe ideea de tăieri de costuri, pe eficientizare și pe variante similare de reducere a costurilor. Această politică devine esențială în procesul în care se bugetează călătoriile, nu doar în România, ci și în state precum Bulgaria sau Turcia, de unde liderul coordonează activitățile. Cu toate acestea, el subliniază existența unei discrepanțe mari între Europa de Vest și cea Răsăriteană, legată de implementarea anumitor tool-uri care sprijină companiile atât din punct de vedere tehnic, cât și în procesul eficientizării costurilor. „Există pe piață online booking tools, prin care se pot face rezervările. Dar aici se pune însă problema de mentalitate, dintre Europa de Vest și cea de Est. În Est lucrurile se mișcă puțin mai greu”, spune Mike Hapoianu. Dacă statele occidentale au avut avantajul de a fi implementat deja mecanismele digitale care sprijină automatizarea proceselor de rezervare și de planificare a călătoriei, în Europa Centrală și de Est, în anul 2016, mai puțin de două din trei companii dispuneau de o politică a călătoriilor de afaceri, potrivit unui studiu elaborat de Amadeus. Cu toate că soluțiile IT pentru gestionarea călătoriilor de afaceri nu sunt foarte răspândite pe piața locală, companiile românești se arată dornice să implementeze astfel de soluții, în timp ce unele au și implementat deja aceste sisteme, deși „în România, în ultimii trei, patru ani, întrebarea era dacă ar funcționa și la noi acest lucru”, precizează Mike Hapoianu, care deține o experiență de peste șase ani în cadrul companiei Happy Tour. În Turcia, spre exemplu, doar 30% din rezervări erau făcute online. Cu toate acestea, Hapoianu se arată încrezător cu privire la viitorul industriei, sesizând, totuși un trend ascendent în regiune. „Începe cumva și angajatul să înțeleagă ce înseamnă un cutting cost, un tool care ajută compania și-și asume ceea ce face”. Anul trecut, numărul de clienți corporate ai agenției s-a majorat cu 20% față de anul precedent, iar divizia MICE a gestionat cu 25% mai multe evenimente corporate (printre care se numără team buildinguri, congrese sau petreceri pentru angajati), comparativ cu 2016.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii