FacebookTwitterLinkedIn

Provocarea actuală a unui lider este de a reuși să stabilească un echilibru astfel încât să nu neglijeze nici angajații, nici clienții și nici acționarii companiei pe care o conduce, este de părere Mihnea Rădulescu, CEO UPC România. De altfel, dezvoltarea tehnologiei joacă un rol important în evoluția leadershipului.

„În ultimii 10 ani este o evoluție evidentă a numărului liderilor în mediul privat. O bună parte din această evoluție este dată de democratizarea informației. Dacă ne gândim care erau acum 10-15 ani sursele de informații pentru noi toți, probabil că într-o carieră profesională am fi avut de-a face cu unul, doi, maximum trei lideri. În ziua de azi, leadershipul este peste tot, pe YouTube, pe Facebook, în rețelele sociale. Oamenii au potențialul și ocazia de a citi, de a vedea, de a înțelege și de a ajunge să aibă un anumit nivel de leadership. Atât pentru angajați, cât și pentru acționari și clienți lucrurile devin din ce în ce mai transparente. Educația vine mult și prin prisma dezvoltării tehnologice”, a spus Rădulescu, în cadrul celei de-a cincea ediții a Forbes CEE Forum.

El este de părere că schimbarea mediului de afaceri trebuie să vină de la generațiile de tineri.

„Întotdeauna schimbarea a venit prin schimbarea generațiilor. Cele tinere au promovat un anumit tip de schimbare, fie politică, fie de consum sau de comportament. În opinia mea, tinerii sunt cei care determină o schimbare. Generațiile mai vechi au o anumită experiență, dar și rutină. Azi, principala forță care determină multe companii să-și reconsidere strategiile de viitor este apariția unei generații care are un comportament extrem de diferit. (…) Generațiile tinere influențate de tehnologie sunt cele care aduc schimbarea. Schimbarea majoră este dată de consumatorul final, de posibilitatea noastră de a-l înțelege, tinerii sunt angajații noștri, ne influențează modul în care luăm decizii și în care acționăm.”

Deși tinerii sunt motorul schimbării, în același timp, Mihnea Rădulescu subliniază potențialul forței de muncă din România.

„Există în continuare oportunități în România, mă refer la oameni. Am avut șansa să lucrez în foarte multe țări, inerent faci comparații. Unul dintre lucrurile care mă frapează este ambiția și dorința de a reuși a românilor. Românii sunt muncitori, ambițioși, pentru că avem mult de recuperat, pentru că nu am plecat de la același nivel acum 30 de ani cu cehii și ungurii. Probabil că această schimbare peste noapte și-a pus amprenta social. Avem o dorință de a reuși, de a face lucrurile bine, de a munci mult, pentru că ne dorim să ajungem acolo unde ar fi trebuit să fim. Dorința aceasta poate fi exploatată în România.”

De altfel, șeful UPC România, operator telecom care a înregistrat venituri nete de 734,4 milioane lei în 2017, îndeamnă mediul de afaceri să aibă încredere în angajați și să investească în aceștia.„Forța de muncă nu este în cel mai fericit moment din punct de vedere al disponibilității. Însă, în zona de middle și top management, există personal, problema este când vrei să angajezi tehnicieni, vânzători, care nu sunt lideri sau manageri. Pe de altă parte, cred că acesta ar fi mesajul pe care l-aș da mediului de afaceri: aveți încredere în oameni, de multe ori mi-a fost dovedit că și cu mai puțini oameni se poate adăuga valoare foarte multă. Trebuie doar să potențezi acei oameni ca lideri, acesta este rolul nostru cel mai important acum”, a adăugat Rădulescu.

Provocările pieței locale

Principala provocare cu care se confruntă mediul de afaceri din România este lipsa predictibilității, vizibilă mai ales în industria telecom, susține Mihnea Rădulescu, la fel ca mulți alți executivi de top.

„Fiecare companie, fie că este din mediul privat românesc sau este multinațională, funcționează pe baza unui buget anual, care are nevoie de predictibilitate. (…) Este destul de greu să anticipezi ce se va întâmpla pe parcursul a 12 luni din momentul în care construiești un buget, cu atât mai dificil este și din perspectiva unor reglementări care pot apărea și pot influența uneori semnificativ rezultatele financiare ale companiei. Toate companiile au indicatori financiari. Există întotdeauna niște acționari, niște bănci care finanțează, care se așteaptă la anumite rezultate ce trebuie să fie cât mai predictibile. Cu cât sunt mai predictibile, cu atât încrederea în compania respectivă este mai mare. Aceasta este principala provocare în România în momentul de față”, a spus Rădulescu.

În acest sens, mediul de afaceri și-ar dori o predictibilitate cât mai mare din partea autorităților și, în același timp, și reducerea birocrației.

„Autorizațiile de construcții de rețele devin uneori o mare problemă. Cu toții ne dorim să se dezvolte infrastructura, să avem o penetrare mai mare a internetului, dar întâmpinăm probleme în a face acest lucru. Pe de altă parte, cred că România are în continuare un potențial uriaș. Vorbind din perspectiva telecomunicațiilor, există foarte multe case care încă nu sunt conectate la internet, mai ales în mediul rural. Internetul dovedește că aduce o contribuție extraordinară în dezvoltarea socială a României”, a completat Mihnea Rădulescu. El a preluat funcția de CEO al UPC România din aprilie 2018, înlocuindu-l pe Robert Redeleanu, care a fost numit la conducerea operațiunilor din Polonia. Rădulescu și-a început cariera în cadrul Liberty Global, în 2013, în România, unde a dezvoltat şi implementat o serie de proiecte strategice. În luna mai a acestui an, grupul britanic Vodafone a încheiat un acord pentru a prelua unele operațiuni ale proprietarului UPC, Liberty Global, din patru țări din Europa, Germania, Ungaria, România și Republica Cehă, pentru 18,4 miliarde de euro. Tranzacția este supusă aprobării de către autoritățile de concurență din Europa, fiind estimată să se finalizeze spre mijlocul anului viitor.