Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Leadership |
|

Forbes CEE Forum 2018: Dragoș Tuță, Founder & Managing Partner The CSR Agency: „Se aleargă după profit. Va veni momentul în care vom înțelege că inclusiv noi vom suferi dacă ne vom ghida doar după sintagma de a face cât mai mult profit acum”

România nu stă prea bine din punct de vedere al sustenabilității din mediul privat, iar etica în afaceri rămâne încă un deziderat.
188 CEE Dragos Tuta

Acest lucru se întâmplă deoarece companiile încă sunt orientate doar spre profit, crede Dragoș Tuță, Founder & Managing Partner The CSR Agency, companie de consultanţă specializată în domeniul Responsabilității Sociale Corporative.

„Poza momentului din punct de vedere al sustenabilității în mediul privat în România e una în continuare destul de tristă pentru că vedem foarte puține companii din privat care să fie preocupate de altceva în afară de profit. Presiunea e din ce în ce mai mare pentru acest lucru. (…) Se aleargă după profit”, a spus el în cadrul Forbes CEE Forum 2018. În opinia sa, lipsa unei strategii de sustenabilitate pornește de la nivelul de management, însă are urmări pentru toți cei din companie și din afara acesteia.

„Din păcate majoritatea dintre noi, cei din privat, uităm de ce am început să facem afacerea respectivă, uităm care e misiunea companiei și încercăm doar să ne folosim de ea și de cele patru valori pe care le avem scrise pe website atunci când mergem la vreun eveniment public, dar când luăm decizii ne gândim în primul rând la bani. Acest lucru doare pentru că e un moment de acalmie din punctul meu de vedere, un moment caracterizat de amoralitate la nivel de management și suferă toți cei din jurul companiei, angajați, furnizori, clienți.”

Conform unei directive europene, începând cu anul 2017, companiile care au peste 500 de angajaţi sunt nevoite să întocmească un raport de sustenabilitate, nefinanciar, în care să prezinte impactul lor asupra economiei, responsabilitatea pentru angajaţi, societate şi pentru mediul înconjurător. Directiva a fost transpusă printr-un ordin de ministru care a restrâns aria de aplicabilitate, aplicându-se doar firmelor cu acționariat de stat sau celor listate la bursă. Totuși, o parte din multinaționalele prezente în România întocmeau deja acest raport, ca parte a alinierii la strategia grupului din care fac parte.

Dragoș Tuță a atras atenția asupra riscurilor pe care le are abordarea orientată doar spre profit de la nivelul companiilor.

„Va veni momentul în care vom înțelege că inclusiv noi vom suferi dacă ne vom ghida doar după sintagma de a face cât mai mult profit acum. La un moment dat, banii mulți sau puțini câștigați fără a fi atenți la ceea ce se întâmplă în jurul nostru și fără a pune peste obiectivul de profit și pe cel al egalității și pe cel al eticii, din păcate, nu ne vor duce într-o zonă bună.”

 

Etica în afaceri 

Acest concept este o tendință care începe să apară în România, însă și consumatorii pot contribui la îmbunătățirea acestui aspect.

„E o tendință care începe să apară în mediul de business din România, dar n-aș spune că deja câștigă teren pentru că nu există terenul propice. S-a vorbit despre tehnologie, despre cerințele din ce în ce mai puternice ale clienților, cred că din păcate este o utopie la noi. Clientul nu cere produse mai responsabile, sustenabile, sunt puțini cei care le pot aprecia. Dacă ne uităm la populația României, nu ne interesează dacă energia noastră este verde sau nu, ne interesează să nu ne pice curentul, nu ne interesează ca locuința să aibă un impact mai mic asupra mediului, s-ar putea să ne intereseze să nu avem cheltuieli mari apoi cu utilitățile”, a adăugat Tuță. În opinia sa, ar trebui să fie creată o cerere din partea consumatorilor către mediul privat pentru servicii și comportamente responsabile. „E și vina noastră, nu e numai vina companiei. N-ai de ce să servești la restaurant un fel de mâncare care nu e cerut de consumatori.”

De asemenea, el afirmă că este dezamăgit de comportamentul multor manageri români din punct de vedere al eticii.

„Ei folosesc fără limită resursele umane, naturale etc. din curtea lor, din locul în care trăiesc, din locul în care vom trăi noi, vor trăi copiii noștri, dar și ai lor. Ne facem rău singuri. Dar spectaculos este că trendul pozitiv vine tot de la multinaționale. Managerii firmelor străine sunt cei care spun că nu pot face business oricum, pentru că au văzut exemple în afară, și-au dat seama că atunci când deciziile de business nu sunt responsabile ai un risc operațional foarte mare, creezi riscuri organizaționale și de asemenea știu că nu se poate face busines pe termen lung fără a te uita la zona etică și morală.”

Cu toate acestea, Dragoș Tuță spune că este optimist cu privire la direcția pe care o va lua sustenabilitatea în România și crede că lucrurile se vor schimba.

„Încurajez toate companiile să doneze și să sponsorizeze. Dar v-aș ruga pe toți ca, înainte să dăruiți, să vă asigurați că nu faceți rău. Să fim întâi responsabili și apoi darnici, putem face acest lucru în același timp. Dar din păcate poza actuala din România arată că am întors puțin piramida lui Carroll, așa cum e definită în termeni academici, care spune că o companie nu poate exista fără profit, dar apoi, după ce te-ai asigurat că poți face profit, trebuie să te asiguri că respecți legea, apoi etica, iar abia în vârful piramidei poți vorbi de donații, sponsorizări și dărnicie”, a mai adăugat Tuță.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii