Cautare




, Staff

Forbes Best Cities |
|

Forbes Best Cities 2018, locul 3: Cluj-Napoca, ritm alert

Orașul cu cea mai dinamică evoluție în ultimul deceniu revine pe podium în ierarhia Forbes România și amenință tot mai mult poziția de lider.
108 orase 3 Cluj 1

Cu 18 proiecte, Cluj-Napoca ocupă locul 3 în Top 10 orașe din România, în funcție de numărul de proiecte pentru un oraș inteligent în plan, în curs de implementare sau livrate, potrivit raportului „Radiografia Smart City România”, realizat de integratorul de soluții inteligente la cheie Vegacomp Consulting. Aplicația de smart parking, internetul gratuit, stațiile de încărcare a mașinilor electrice gratuit, plata online a taxelor, autobuzele electrice (11) sunt câteva dintre elementele care au urcat Cluj-Napoca în clasament.

Rețeaua Wi-Fi gratuită a orașului este disponibilă în șase locuri din oraș, permițând conectarea a 1.500 de persoane. Aplicația Cluj Parking, pusă la dispoziție gratuit de primăria orașului, monitorizează 1.309 locuri de parcare din cele șase parcări cu barieră din municipiu. Realizată de Primăria Cluj-Napoca în parteneriat cu Arobs Software, cu sprijinul ARIES Transilvania, aplicația furnizează informații despre gradul de ocupare al parcărilor cu barieră, tendințele din ultimele 5 minute (numărul de mașini intrate și ieșite).

De asemenea, anul trecut, printr-un proces online de bugetare participativă, Cluj-Napoca a fost primul oraș care le-a dat posibilitatea locuitorilor să voteze pentru câteva proiecte care să fie finanțate din bugetul local. Cetățenii au depus proiectele, dintre care autoritățile au selectat câteva pe care cetățenii le-au putut vota. Din 126 de proiecte depuse au fost alese 15, printre care: Parcul Între Lacuri; amenajarea spațiilor publice cu unități de colectare inteligentă a gunoiului; trotinete electrice-sistem de închiriat; Centrul de tineret Cluj-Napoca; toalete publice; Clujul verde – un copac la trei locuri de parcare; piste pentru biciclete la Observatorului și Nicolae Titulescu; grădini verticale și fațade vegetale.

Cu această inițiativă, Cluj-Napoca a depășit Bucureștiul, cu care se află într-o concurență tot mai acerbă de câțiva ani. Mediul universitar bine dezvoltat, parcurile industriale și poziționarea în apropierea granițelor de Vest ale țării sunt atuurile principale al Capitalei Trasilvaniei. Parcurile industriale Tetarom urmează, în acest an, să fie extinse cu încă două locații, iar cele existente consolidate, autoritățile bugetând investiții de 10 milioane de euro. Început acum 16 ani, Tetarom are trei locații (Hoia, Bulevardul Muncii și Jucu), unde lucrează 10.200 de persoane.

Acestea găzduiesc cele mai mari businessuri din județ. Dintre ei, producătorul de echipamente pentru cafea De`Longhi, care a înlocuit Nokia, a ajuns, în 2016, anul pentru care există cele mai complete date, la cel mai mare business local, o cifră de afaceri de 713 milioane de lei, fiind urmat de furnizorul de tehnologie și servicii pentru inginerie Emerson, cu afaceri de aproape 618 milioane de lei. Cele două sunt companiile cu cea mai mare cifră de afaceri din 2016, din județ, arată datele agregate în Topul Național al firmelor private din România 2016, realizat de Consiliul Național al Întreprinderilor Mici și Mijlocii din România. În rândul firmelor medii domină un alt gigant, MOL România, care coordonează de la Cluj-Napoca un business de peste 5 miliarde de lei.

În schimb, Topul Forbes 500 cele mai puternice companii românești 2017, pe baza cifrelor din 2016, îl domină Banca Transilvania, a doua bancă din sistemul bancar local, care ocupă primul loc atât în clasamentul general, cât și în cel pe județ, datorită unui profit net de 1,22 miliarde de lei, cu 6.435 de angajați și capitaluri proprii de 6,1 miliarde de lei. BT poate ajunge pe primul loc al sistemului bancar, până la finele acestui an, ca urmare a preluării Bancpost, plus ERB Retail Services IFN și ERB Leasing IFN, de la Eurobank Group. După finalizarea tranzacției, în aprilie 2018, BT a început integrarea Bancpost în propria structură.

În Top Forbes 500, ediția 2017, din județul Cluj, s-a mai clasat Fortech, controlat de Călin Văduva, datorită unui profit de 14,6 milioane de lei, la o cifră de afaceri de 100,7 milioane de lei, cu 550 de angajați și capitaluri proprii de 21,7 milioane de lei, dar și producătorul de cosmetice Farmec cu un profit de 15 milioane de lei, la o cifră de afaceri de 196,8 milioane de lei, cu 657 de angajați și un capital propriu de 129 de milioane de lei. În total, 24 de companii din județul Cluj s-au clasat în Topul Forbes, cumulând afaceri de 2,83 de miliarde de lei, un profit net de 1,48 miliarde de lei, cu 11.146 de angajați și capitaluri proprii de 7 miliarde de lei.

Cluj-Napoca rivalizează cu Bucureștiul în ceea ce privește complexitatea serviciilor pe care le poate acoperi, pe baza unei bune pregătiri a forței de muncă. Regiunea nord-vestică a României, condusă de Cluj-Napoca, a fost recent încoronată de Institutul Milken ca având cea mai rapidă creștere în Uniunea Europeană în ceea ce privește expansiunea serviciilor hi-tech în ultimii ani. Universitatea din oraș este clasată ca fiind cea mai bună din România de către mai multe instituții, în timp ce rata start-up-urilor în rândul tinerilor este comparabilă cu cea din București, chiar dacă populația sa este mult mai mică. Inovația, creșterea culturii antreprenoriatului și absolvenții bine pregătiți fac să fie Cluj-Napoca extrem de atractivă pentru IT, mai degrabă decât pentru servicii BPO/SSC, de nivel inferior. Rata foarte mică de neocupare a Clujului pe segmentul birourilor (sub 5% la sfârșitul anului 2017) face ca aceasta să fie o piață a dezvoltatorilor, iar constrângerile legate de disponibilitatea terenurilor înseamnă o ofertă în dezvoltare limitată, pe termen mediu, chiar dacă orașul ar fi cea mai interesantă propunere din România după Bucureşti. Totuși, livrările din 2018 (47.000 de metri pătrați închiriabili, cea mai mare parte din proiectul UBC Riviera și Hexagon) ar trebui să atenueze puțin aceste presiuni”, se subliniază într-un raport al Colliers International Romania.

Stocul modern de spații de birouri era de 204.000 metri pătrați închiriabili, la finalul anului trecut, chiria medie lunară fiind de 12 euro/metru pătrat, la care se adaugă o suprafață de spații logistice moderne de 213.000 metri pătrați închiriabili, potrivit Colliers.

Afacerile le potențează și Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj, pe care, anul trecut, față de anul anterior, traficul a crescut cu 43%, până la 2,69 de milioane de pasageri, fiind cel mai intens an. Până în 2030, aeroportul țintește să ajungă la 7 milioane de pasageri, anual, iar, pentru a crește traficul, în 2018, se vor face investiții de 113 milioane de lei. La aeroport se adaugă finalizarea, posibil în acest an, a autostrăzii Sebeș-Turda, cu o lungime de 70 de kilometri, care va traversa județele Alba și Cluj, îmbunătățind viteza de trafic dintre acestea și nu numai. De asemenea, un avantaj va fi Autostrada Transilvania, care va asigura un acces mai rapid spre Budapesta, chiar dacă este mult întârziată, putându-se finaliza spre 2025. 

Turismul a început să devină o altă sursă de venit pentru județ, mai ales datorită celor două festivaluri de muzică, Electric Castle (Bonțida) și Untold (Cluj-Napoca). Sosirile de turiști, atât cele pentru business, cât și pentru vacanță, au crescut în Cluj-Napoca cu 24%, anul trecut, față de anul anterior, până la 355.040. În Cluj-Napoca se găsesc 2.130 de camere în 46 de hoteluri. „Cluj-Napoca, cea de a doua piață rezidențială din România după numărul de finalizări a continuat și în 2017 să înregistreze cel mai mare procent de majorare a prețurilor locuințelor noi, de aproximativ 15%, în medie. Noutatea a venit din faptul că prețurile actuale de tranzacționare au ajuns, în premieră, la valorile de vârf înregistrate în 2008, de peste 1.400 de euro pe metru pătrat util. Această creștere a fost posibilă pe fondul unui stoc relativ redus de locuințe nou finalizate, chiar dacă, anual, se finalizează peste 3.000 de locuințe în oraș și în împrejurimi, în special în Florești. Cererea s-a menținut la un nivel ridicat, Cluj-Napoca regăsindu-se de altfel pe prima poziție într-un raport întocmit de către Banca Mondială privind migrația internă din România și potențialele destinații”, se menționează într-un raport al Coldwell Banker România.

Datele biroului local al Coldwell Banker România arată că, la începutul anului 2018, se aflau în dezvoltare aproximativ 2.550 de locuințe noi în Cluj-Napoca, un număr similar cu cel din anul precedent. „Acestora li se adaugă aproximativ 800 de locuințe aflate în construcție în proiecte rezidențiale amplasate în Florești, localitate limitrofă în care, în ultimii zece ani, s-au livrat peste 16.000 de locuințe noi. În total, în Cluj-Napoca și în împrejurimi ar putea fi livrate, în acest an, aproximativ 4.400 de locuințe noi, dacă dezvoltatorii își vor respecta termenele de livrare anunțate, față de circa 3.800 de unități livrate în 2017, cea mai mare dificultate înregistrată în acest moment pe piața locală fiind legată de dificultățile în obținerea autorizațiilor necesare dezvoltării”, se mai subliniază în raportul Coldwell Banker.

Gradul de absorbție al locuințelor finalizate în Cluj‑Napoca și împrejurimi se menține la un nivel foarte ridicat, de peste 90%. Salariul mediu în oraș este cel mai ridicat din țară, după regiunea București – Ilfov, depășind 550 de euro lunar, potrivit statisticilor oficiale, amintesc reprezentanții Coldwell.

Cluj-Napoca rămâne o piață rezidențială atipică, în care dependența față de finanțarea bancară este una redusă, comparativ cu alte piețe rezidențiale regionale din România, un procent foarte ridicat de achiziții efectuându-se cu plata integrală la achiziție. În același timp, populația orașului a depășit 500.000 de persoane, potrivit unor estimări, orașul reprezentând și un mare pol universitar la nivel național, cu peste 80.000 de studenți anual. Ținând cont de cererea existentă în acest moment și de gradul ridicat de absorbție a locuințelor finalizate în oraș și împrejurimi, estimăm că prețurile de tranzacționare își vor menține tendința de majorare și în 2018, însă într-un ritm mult mai temperat”, au mai apreciat reprezentanții Coldwell.

În aceste condiții nu este de mirare că suprafața modernă de retail din Cluj-Napoca este de 150.500 de metri pătrați, reprezentând o densitate medie de 464 de metri pătrați la 1.000 de locuitori, potrivit datelor Cushman & Wakefield Echinox.

Pe piața imobiliară, dezvoltarea este bine controlată. Cluj-Napoca are cel mai bine pus la punct Plan Urbanistic General dintre orașele din România, iar dezvoltatorii și consultanții din domeniu susțin că autoritățile îl respectă cu sfințenie, ceea ce are un impact important asupra tuturor businessurilor.

 

Vezi aici: Topul celor mai bune orașe pentru afaceri din România, ediția 2018

 

Cluj 

 

REGIUNE DE DEZVOLTARE: NORD-VEST

POPULAȚIE JUDEȚ DUPĂ DOMICILIU: 723.538

INDUSTRII PRINCIPALE: IT, PRODUCȚIE, AUTO

PIB/CAPITA ÎN 2017 (MII LEI): 53,9

SALARIU MEDIU NET LUNAR 2017 (LEI): 2.707

ISD/CAPITA (MII EURO): 1.009

ȘOMAJ LA SFÂRȘIT DE AN 2017 (%): 2,2

PROFIT NET PER CAPITA (EURO): 1.660

DRUMURI PUBLICE MODERNIZATE LA 1000 DE LOCUITORI (KM): 1,8

CĂI FERATE LA 1000 DE LOCUITORI (KM): 0,3

FIRME ACTIVE LA 1.000 DE LOCUITORI: 53,7

CIFRA DE AFACERI PER CAPITA (EURO): 15.049

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii