FacebookTwitterLinkedIn

Despre ultimii șapte ani

  • Privit din exterior, din punct de vedere profesional, ultimii șapte ani au fost de succes, trecând succesiv prin mai multe poziţii executive şi care au culminat cu poziţia actuală. Privit din interior, cei șapte ani au trecut foarte repede, intensitatea activităţii mele fiind una foarte mare. În business, aşa cum trebuie să fii pregătit să prinzi oportunităţi de a dezvolta afacerea, tot aşa trebuie să fii pregătit şi pentru lucruri mai puţin plăcute. Aş spune că nu am fost prinşi nepregătiţi de situaţii grele. Desigur, sunt evenimente care nu pot fi prognozate sau anticipate. Este cazul conflictului din Ucraina care, pe lângă teribilele pierderi de vieţi omeneşti, a dus şi la pierderi financiare masive. Pe plan personal, sunt tatăl unei fete care împlineşte anul acesta 15 ani, este sportivă de performanţă şi îmi oferă zilnic motive care mă fac să cred ca sunt un om foarte norocos.

Lecții pentru 2016 – Octavian Chihaia, Monsanto

Despre următorii șapte ani

  • Dinamica mediului de afaceri este extraordinară. Nu realizăm cât de diferit facem afaceri azi faţă de acum șapte ani. Sunt sigur că va arăta total diferit peste șapte ani. Cine se va putea adapta noului, va avea succes. Cine nu, va rămâne în urmă. Globalizarea va însemna accesul la informaţii cu un cost relativ mic. Cine ştie unde să se uite şi cum să reacţioneze, va avea  succes. Să continui să faci acelaşi lucru zi de zi, considerând că performanţele tale vor creşte, este o nebunie care te îndreaptă spre faliment. Trebuie mereu să „provocăm Status quo-ul”, să gândim diferit, să acţionăm în direcţii în care alţii nici măcar nu ar cuteza. Este modul în care sunt antrenat să gândesc.
  • Agricultura trebuie să se alinieze acestor principii alături de celelalte industrii. Poate va fi la fel de profitabilă doar pentru cei mai profesionişti fermieri. Cei mai cutezători vor folosi metode agrotehnice noi, permiţându-le să maximizeze profitul prin creşterea producţiilor şi prin reducerea cheltuielilor. Consolidarea companiilor este o realitate atât la nivel global, unde vedem deja tendinţa de conglomerare a giganţilor din domeniu, dar şi la nivel naţional, pe toate palierele agriculturii, începând de la ferme care devin tot mai mari, până la distribuitorii locali, regionali, naţionali etc. Evident, această tendinţă va continua în următorii ani.
  • Un indicator economic relevant îl reprezintă numărul de români care lucrează în agricultură. Aproape 30% din populaţia activă a ţării noastre lucrează în acest domeniu. Dacă ar lucra în industria alimentară, conexă agriculturii, nu aş avea nimic de comentat dar, din păcate, procentul ridicat este dat de oameni care stau pe câmp şi sapă porumbul.
  • Principalul parametru este legat de producţia medie la hectar pe diferitele culturi. La porumb suntem codaşii Europei, cu o producţie medie de cca 4 tone la hectar, faţă de ţări precum Franţa cu peste 8 tone, Ungaria cu 6 sau Bulgaria cu 5. Cu alte cuvinte, pe aceeaşi suprafaţă de teren, dar calitativ net superioară faţă de alte ţări, producem mai puţin de jumătate.

Soluțiile CEE Forum pentru creștere sustenabilă

Piața agricolă în următorii 10 ani

  • Piaţa agricolă a cunoscut o evoluţie foarte dinamică în ultimii cinci ani, iar perspectivele sunt similare şi în ceea ce priveşte viitorul. Pieţele locale se supun regulilor globale, în sensul în care preţurile sunt stabilite la cele mai semnificative burse din lume, cum ar fi cea din Chicago sau Paris, locul unde se întâlnesc cererea şi oferta. Din păcate pentru agricultori, preţurile care se întrevăd nu au o evoluţie pozitivă evidentă, ba din contră, vedem o stagnare şi chiar o scădere în ceea ce priveşte unele specii de cereale. Cu alte cuvinte, agricultura ca industrie devine un mediu competitiv în care nivelul producţiilor la hectar, precum şi costul obţinerii acestora vor fi covârşitor de importante pentru fermieri. Evident, vom asista la consolidări de suprafeţe, precum şi la tranzacţii masive.
  • Dacă ne referim la industria de seminţe şi la cea de input-uri, există semnale clare care indică consolidarea prin fuziune sau cumpărare a diferitelor companii. Monsanto este o companie cu un spirit antreprenorial riguros şi îndelung cultivat. Gândind în termeni de achiziţii, la această oră nimic nu este exclus. Ceea ce pot spune cu certitudine este faptul că orice achiziţie pentru compania noastră va trebui să adauge plus valoare serviciilor pe care le oferim, iar inovaţia este cuvântul cheie în acest proces. În plus, fermierul trebuie să fie în centrul atenţiei, întrucât aceştia şi soluţiile ce vin în sprijinul lor pentru o agricultură durabilă şi sustenabilă stau la baza activităţii noastre de zi cu zi.

Care este noul management al companiei Monsanto România

Diferențe între România și Ungaria, Croația și Serbia

  • România, ca suprafaţă, este similară cu suma suprafeţelor Ungariei, Serbiei şi Croaţiei. Vorbim de un potenţial uriaş care, din păcate, nu este valorificat corespunzător. Ungaria şi Croaţia desfăşoară o agricultură intensivă, bazată pe tehnologie de vârf, cu scopul maximizării producţiilor şi profitului la hectar. Un exemplu demonstrativ este acela că Ungaria produce o cantitate de porumb la nivel naţional (circa 7-8 mil. tone) similară României, cultivând doar jumătate din suprafaţa ţării noastre (1,2 milioane hectare în Ungaria, comparativ cu 2,5 milioane hectare în România). Nici România şi nici Ungaria nu dispun de suprafeţe irigate semnificativ. Ceea ce trage în jos media productivităţii şi eficienţei în România este segmentul de fermieri de subzistenţă, cu suprafeţe foarte mici, de cele mai multe ori sub un hectar, în al căror caz lipsa de cunoştinţă, tehnologie şi capital de lucru face ca eficienţa să fie negativă. Pe de altă parte, Serbia, Albania, Macedonia şi Bosnia sunt ţări care nu aparţin CE.

Monsanto România oferă fermierilor din zonele afectate 1.250 de saci de porumb

Amenințări pentru regiune

  • Consider că cea mai mare ameninţare este legată încă de seceta excesivă care apare cu frecvenţă mare în centrul şi estul Europei. Fiind o regiune cu climă continentală, fenomenele extreme din timpul verii pot afecta serios producţia. Din păcate, sistemul de irigaţii existent nu permite eliminarea acestui risc decât pe o suprafaţă infimă. O altă ameninţare pe care fermierii europeni o au este legată de lipsa pieţelor locale de desfacere. Majoritatea fermelor agricole nu integrează producţia într-un ciclu intern, ci o vând pe piaţa liberă, depinzând astfel de cererea existentă la un moment dat. Unii fermieri şi-au construit silozuri şi spaţii de depozitare, dar eu cred că, înainte de a fi speculanţi pe piaţa de cereale, fermierii trebuie să se orienteze spre maximizarea producţiilor.

Resuscitarea producţiei sustenabile

Lecții de management și leadership

  • Din punct de vedere al business-ului pe care îl conduc, Ungaria este o piaţă matură şi performantă, unde trebuie să vii permanent cu produse şi soluţii noi, mai bune, pentru a te diferenţia de mulţime şi a-ţi menţine poziţia de lider. Am învăţat că cei care deţin informaţia corectă şi completă sunt câştigători. Orice decizie se ia în funcţie de analiza indicatorilor de piaţă disponibili în orice moment, pornind de la nivelul utilizatorului final către furnizori. Prin maturitate se mai poate înţelege şi dinamism şi nu rar agresivitate a competiţiei în lupta permanentă cu cota de piaţă. Cred că acest lucru ne ţine „în priză”, cu toate simţurile activate, dornici să ne doborâm propriile bariere. Am mai învăţat că acurateţea planificării, precum şi planificarea în detaliu sunt argumentul succesului în afaceri. Dar, ca şi în ţara noastră, onestitatea, transparenţa, curajul şi bunul simţ sunt fundamentale atunci când conduci o afacere de succes.

CITEȘTE AICI MAI MULTE RĂSPUNSURI ALE UNORA DINTRE CEI MAI IMPORTANȚI ACTORI AI MEDIULUI DE AFACERI LOCAL