Iulian Stanciu, 43 de ani
Avere: 510 milioane de lei
București
Electroretail, distribuție, investiții
Iulian Stanciu a avut un vis: să depășească frontierele prin folosirea tehnologiei, să vândă de toate, să construiască o companie foarte dinamică, pe care să o crească până la vânzări de 1 miliard de euro. Şi încă din prima clipă a început să vândă acest vis în interiorul companiei: “Într-o zi vom vinde de 1 miliard de euro pe an. Şi, bineînţeles, toată lumea a spus că «e nebun»!” Dar visul său este mai aproape de realitate ca niciodată.
Cifra de afaceri realizată în România de eMAG a crescut în 2017 cu 28% față de anul precedent, până la 2,58 de miliarde de lei, iar cifra întregului grup eMAG a depășit 4 miliarde de lei. Mai important este însă că în 2017 eMAG a trecut pe profit în ceea ce privește afacerile din România. “Profitul este unul marginal, dar am trecut de la pierdere la profit”, spunea Iulian Stanciu la momentul anunțării rezultatelor. Acționar minoritar și CEO al eMAG, Stanciu este unul dintre foarte puținele exemple de oameni de afaceri români care au reușit să colaboreze cu multinaționalele. Gigantul sud-african Naspers este principalul acționar al eMAG, iar filosofia sa prevede, atunci când este posibil, păstrarea în afacere, cu pachete minoritare, dar roluri importante din punct de vedere managerial și strategic, a antreprenorilor de la care cumpără companii.
Iulian Stanciu este acum unul dintre cei mai versatili oameni de afaceri români. Dincolo de colaborarea cu fondul Naspers, Stanciu este și proprietarul celei mai mari firme de distribuție de produse electronice și electrocasnice, Network One Distribution (NOD). Dincolo de rezultate, Network One Distribution este un adevărat laborator de branduri, produse gândite și desenate de NOD, dar fabricate prin toată lumea.
În plus, Iulian Stanciu este activ, prin intermediul NOD sau în nume personal și în acționariatul unor afaceri mici, dar curajoase. Este cazul Berăriei H, din zona de nord a Capitalei, deschisă în urmă cu patru ani printr-o investiție de circa 3 milioane de euro, Iulian Stanciu deținând un sfert din acțiunile companiei care o operează. Prin intermediul NOD, omul de afaceri este și principalul acționar al unuia dintre cele mai dinamice startupuri locale, Atelierele Pegas, după ce a preluat pachetul majoritar de la fondatorul Andrei Botescu. Fidel modelului pe care l-a văzut în cazul Naspers, Stanciu l-a păstrat la conducerea companiei pe Botescu, iar Pegas merge mai bine ca niciodată. Nu în ultimul rând, Iulian Stanciu, un pasionat de tehnologie, a făcut anul trecut o investiție de circa 1,7 milioane de euro într-o altă companie antreprenorială, dezvoltatorul de produse IT Zitec, fondat de familia Lăpușan, după ce cu cinci ani în urmă preluase agenția de publicitate Conversion Marketing.
Dincolo de toate investițiile sale, Iulian Stanciu este un promotor al învățării permanente și chiar al reinventării metodologiei prin care învăţăm, pentru ca în noul context al informațiilor omniprezente să putem selecta informaţía reală şi utilă de cea falsă şi inutilă.
Când vine vorba de abilitățile esențiale pentru angajații din România, Iulian Stanciu crede că este mare nevoie de educaţie financiară. “Eu cred că va fi bine dacă înţelegem mai întâi valoarea capitalului şi apoi să muncim. Capitalul este mai important decât munca şi asta ar trebui înţeles. Îţi prioritizezi timpul în funcţie de returnul/beneficiul de capital pe care îl obții în schimb. Este cheia cea mai importantă. Educaţia financiară se face de zeci de ani în sistemele din Vest. SUA, Marea Britanie şi statele europene o au, dar nu se întâmplă şi la noi. Noi suntem învăţaţi să muncim pur și simplu. Rezultatul este o economie bazată pe export de forţă de muncă ieftină. Creştem prin apartenenţa la NATO, Parteneriatul Strategic şi apartenenţa la UE. Aşa mai putem creşte câțiva ani, poate cinci, dar apoi nu mai creştem.”
Update: eMAG a atins recent o evaluare de 1 miliard de dolari, după o majorare a capitalului social.