FacebookTwitterLinkedIn

Constantin-Alexandru Manda are 22 de ani și este student în anul IV la Facultatea de Drept din cadrul Universității din București și coordonator de programe la Societatea Academică din România.

Alexandru a fost pasionat de Drept aproape dintotdeauna, iar în ultimii opt ani a încercat să schimbe modul în care autoritățile centrale și locale se raportează la educație și elevi. „Am început ca reprezentant al elevilor din Constanța, iar ceea ce m-a mânat în activitate a fost tocmai nedreptatea pe care o vedeam în jurul meu. Am văzut copii cu un potențial enorm, străluciți, dar care s-au pierdut și au fost nevoiți să abandoneze școala doar pentru că statul nu era acolo pentru ei când aveau cea mai mare nevoie.”

Vezi cum arată generațiile „30 sub 30” din 2012 până în prezent

În 2013, Alexandru Manda a înființat, alături de alți patru colegi, Asociația Elevilor din Constanța (AEC), organizație unde a deținut rolul de președinte între anii 2015-2018. Alături de AEC, tânărul a reușit să obțină respectarea unor drepturi ale elevilor prevăzute de lege, precum transportul local în comun redus, bursele pentru elevi în municipiul Constanța și manuale gratuite pentru toți elevii români din clasele a XI-a și a XII-a, drept câștigat în instanță împotriva Ministerului Educației. Impactul financiar al investiției autorităților în educație în urma acțiunilor tânărului alături de AEC, în anii menționați, se ridică la peste 15 milioane euro.

În 2018, când a venit la București, Alexandru s-a alăturat echipei de la Societatea Academică din România, unde coordonează programe în domeniul educației și implicării civice a tinerilor. Prin proiectul „Școli curate”, în perioada 2020-2021, a reușit să obțină, în cele cinci județe de intervenție (Timiș, Cluj, Mureș, Bacău și Vâlcea) –  prin acțiuni de advocacy și crearea a cinci comunități active de elevi –, creșterea finanțării educației cu aproximativ 30 mil. euro.

Iată cine sunt tinerii din promoția 2021 – Forbes 30 sub 30

Anul trecut, tânărul a coordonat un raport național pe tema respectării dreptului elevilor la bursele școlare prevăzut de Constituție în toate cele 3.182 de localități din țară. „Rezultatele au fost dezastruoase – 95% dintre primari încălcau legea, iar 70% refuzau să acorde bursele de ajutor social pentru elevii fără posibilități materiale ca să nu abandoneze școala. Mai mult, unii acordau cuantumuri de 6, 7 sau 10 lei pe lună pentru ca un elev aflat în sărăcie severă să fie ajutat să nu abandoneze studiile. În acel moment, mi-am promis: nicio localitate fără burse școlare până în septembrie 2021. Astfel, am coalizat 20 de organizații neguvernamentale și am cerut Executivului să stabilească un cuantum minim pentru burse și să asigure banii pentru plata acestora. Rezultatul? Aproximativ 120 de milioane de euro în bugetul alocat anului 2021 pentru plata burselor de către autoritățile locale la un cuantum minim de 100 de lei/lună.”

Pentru această activitate, Constantin-Alexandru Manda a fost premiat în 2021 cu distincția „Tânărul European al Anului” de către Forumul European de Tineret și Fundația Schwarzkopf.

În prezent, Alexandru coordonează programe de bună guvernare în educație și community building la Societatea Academică din România, cel mai vechi think-tank din țară. Proiectul său de suflet în acest moment este „Acceleratorul de implicare civică pentru tineri”, o inițiativă care crește comunități active de tineri în 24 de localități din mediul rural și urban mic. Acest demers a adunat până acum cca. 200 de tineri care vor să rezolve probleme precum lipsa investițiilor în educație, lipsa unui spital local sau lipsa colectării selective. „24 dintre aceștia au fost selectați pentru a participa la un program intensiv de formare, mentorat și coaching, timp de 7 luni, în care vor primi resursele și instrumentele necesare pentru a adresa către autorități respectiva problemă și pentru a deveni tineri lideri civici ai comunităților lor locale”, spune Manda.

Acest proiect l-a scris și l-a depus spre finanțare la Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile înainte ca România să intre în stare de urgență, în luna martie 2020. Pandemia i-a dat peste cap planurile însă „așa cum am observat în ultimele luni, cel mai actual dicton al momentului este «Improvise. Adapt. Overcome». Sunt onorat că pot fi managerul acestui proiect, iar după sesiunea inițială de formare, care a avut loc la Predeal, la finalul lui iulie, sunt mai mult decât încrezător.”

În același timp, Alexandru îți continuă proiectele și inițiativele care au ca scop creșterea bunei guvernări în educație și asigurarea accesului fiecărui copil la un învățământ de calitate.