Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Artă & Cultură |
|

Focus pe glorie

Sony World Photography Awards și-a desemnat câștigătorii ediției cu numărul 10. Marele premiu a revenit belgianului Frederik Buycks. Romanian National Award i-a revenit lui Alex Andrieși,  pentru „Far From Gravity“.  
African Wildlife at Night

Londra ne-a primit cu o vreme atipică, soarele trimițând săgeți către apele liniștite ale Tamisei. În Somerset House însă, ninsoarea a fost în prim-plan. Sau, mai exact, metamorfoza naturii la venirea iernii surprinsă în Balcani, Scandinavia și Asia Centrală, în zone izolate, unde oamenii trăiesc, nu de puține ori, în solitudine. „La sosirea iernii, totul se transformă într-un mod aparte, zăpada și gheața pun stăpânire pe întreg peisajul, iar oamenii și animalele se confruntă cu condiții meteorologice extreme. Am încercat să surprind această luptă împotriva dispariției“, ne-a dezvăluit, zâmbind, belgianul Frederik Buyckx.

Juriul Sony World Photography Awards tocmai anunțase că a fost fascinat de frumusețea, amploarea și efortul implicate în lucrarea câștigătoare a lui Buyckx, intitulată „Whiteout“ („Ninsoare“), și i-a acordat freelancerului de 33 de ani din Antwerp (Belgia) premiul cel mare, plus 25.000 de dolari, la ediția jubiliară, cu numărul 10 a concursului. Și, ca semn că nu s-au înșelat în alegerea făcută, una deloc facilă de vreme ce au avut de analizat peste 227.000 de imagini ale unor fotografi din 183 de țări de pe toate meridianele, este faptul că instantaneele lui Buyckx, colaboratorul cotidianului De Standaard, au fost nominalizate și la premiile ZEISS Photography Award.

Dincolo însă de emoția surprinsă prin obiectivul camerelor, stă și povestea specială a imaginilor captate în apropierea celui mai înalt vârf al Albaniei, Korab (2.734 metri). Acolo, în zona castelului Doda, există șapte sate în care timpul parcă s-a oprit în loc, cu secole în urmă, pe vremea otomanilor. Atunci când, spune legenda, liderul unui trib local ar fi făcut un cadou „otravit“ sultanului. 300 de razboinici au fost deghizați în femei, iar aceștia au nimicit soldații trimiși să supună tribul montan.

Și dacă Buyckx ne-a „vorbit“, prin intermediul imaginilor, despre natură într-o zonă cu profunde conotații istorice, mărturisesc că, doar câteva clipe mai târziu, saudita Tasneem Alsultan avea să-mi capteze atenția cu lucrarea sa, care a câștigat secțiunea „Contemporary Issues“. „Trebuie să te măriți pentru a arăta că iubești? Îți trebuie un soț pentru o viață semnificativă?“, întreabă ea, bazându-se pe experiența personală. S-a măritat la 17 ani și, după zece ani de căsnicie, a decis să divorțeze, iar de șase ani își crește singură copilul. „Cei din jur mi-au spus că sunt nebună, dar sunt mulți saudiți care consideră astăzi că este o contradicție serioasă între Coran și tradiții. Am explorat conceptul de iubire prin intermediul ritualului căsătoriei, încercând să surprind o poveste ideală de care, din păcate, am aflat, nu toate femeile din țara mea au parte“, spune Tasneem. Pentru a înțelege însă pe deplin emoția transmisă de povestea tinerei saudite trebuie să amintim că vorbim despre țara cu cea mai mare segregare dintre bărbați și femei și este plasată pe locul 141 din 144 de state în clasamentul Global Gender Gap pe 2016, un raport al Forumului Economic Mondial privind inegalitățile dintre femei și bărbați în ceea ce privește participarea  economică și politică, sănătatea și educația. Povestea ei se dorește o pledoarie pentru schimbare. Își dorește ca femeile să nu mai aibă nevoie de un tutore masculin care să le gestioneze viața, și, în principiu, să existe egalitate între sexe, așa cum se întâmplă în SUA, țara în care s-a născut, sau în Anglia, acolo unde a trăit înainte de venirea în Arabia Saudită.

Segregarea se vede și în ceea ce privește nunțile. Chiar mama ei s-a opus să fotografieze la astfel de evenimente, numind-o „paparazzo“. În plus, evenimentele de acest tip sunt diferite față de ceea ce știm noi și sunt mult mai dificile pentru un fotograf care caută povești în instantanee. „Nu există alcool, femeile și barbații stau în saloane diferite la nuntă, astfel că aproape nu există acțiune. Este necesar să surprinzi momente simple, precum o privire sau o atingere de mână. De dansat, dansează numai femeile, în timp ce bărbații se așază, mănâncă, iar apoi pleacă“, povestește artista.

Câștigătorii celorlalte categorii rezervate profesioniștilor au fost chinezul Dogni (Architecure- categorie la care acum doi ani se impunea românul Cosmin Bumbuț), Sabine Cattaneo- Elveția (Conceptual), Alessio Romenzi- Italia (Current Affairs & News), Sandra Hoyn- Germania (Daily Life), Frederik Buyckx- Belgia (Landscape), Will Burrard-Lucas- Marea Britanie (Natural World), George Mayer- Rusia (Portraiture), Henry Agudelo- Columbia (Still Life), Yuan Peng- China (Sport). Conform tradiției, juriul a premiat și cele mai bune fotografii realizate de către un fotograf local, în 65 de ţări, între care și România. Alex Andrieşi a câştigat cu fotografia „Far From Gravity“, o reprezentare vizuală a inocenţei, realizată la Grenoble, în sud-estul Franţei, țară în care s-a mutat la vârsta de șase ani. La momentul câștigării premiului, acesta declara: „Pot compara participarea la competiție cu deținerea unei chei mici, care descuie o ușă foarte mare. Le doresc tuturor persoanelor creative să trăiască acest sentiment. De asemenea, doresc să le mulțumesc organizatorilor competiției pentru faptul că creează astfel de oportunități pentru fotografii din întreaga lume“. Lucrarea lui Andrieși a devansat fotografiile „Vision into the future“, realizată de Hamz Ionela-Petruț, respectiv „Ticket Booth“ a cărei autoare este Alexandra Mureșan. Cu siguranță, în cuvintele acestuia se regăsesc toți câștigătorii acestei competiții, cunoscută drept „Oscarul fotografiei“.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii