Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Social media |
|

Filtru pe Instagram

Achiziția Instagram este poate cea mai inteligentă mișcare făcută de Mark Zuckerberg, iar rețeaua titanică de 50 de miliarde de dolari ar putea propulsa Facebook în următorii ani.
_FARA BANI kevin-systrom

Cu 9,6 milioane de urmăritori pe Twitter, Papa Francisc, în vârstă de 79 de ani, poate fi cea mai surprinzătoare vedetă a erei mass-media sociale. Dorind să ajungă și la generațiile mai tinere, Suveranul Pontif a chemat o persoană a cărei platformă rivalizează cu membrii Bisericii Catolice: pe Kevin Systrom, CEO-ul Instagram, aplicație ce are mai mult de 500 de milioane de utilizatori, 63% dintre aceștia fiind din Statele Unite. Kevin Systrom, în vârstă de 32 de ani, a adus la întâlnirea din februarie de la Palatul Apostolic din Vatican un obiect care a fost atât emoționant, cât și cu scop de promovare: o broșură cu zece  imagini de pe Instagram ilustrând un protest pașnic, refugiați, o eclipsă de lună, toate fiind teme apropiate de sufletul papei. „El a menționat că atunci când vorbește cu copiii, nu este nevoie ca aceștia să-i înțeleagă limba, dar ei îi arată poze de pe telefoane, și aceasta este cea mai puternică formă de comunicare”, a spus Systrom, care a recunoscut că nu este atât de credincios precum alți oameni.

Însă, cei doi au avut totuși un limbaj comun. La trei săptămâni după această întâlnire, Systrom a revenit la Roma. „Când m-am văzut a doua oară cu Papa, acesta m-a surprins cu modul în care m-a primit, «Keviiinnn!», ca și cum am fi fost colegi de facultate sau parcă jucasem la același club de golf, cam așa a sunat”, își amintește el. Îmbrăcat într-un costum italian, made-to-measure, șeful aplicației l-a asistat pe Papa când acesta și-a creat cont pe Instagram, cu numele de utilizator @franciscus, dar și în momentul în care a postat prima sa fotografie pe rețea, o imagine cu el în genunchi la care a adăugat textul: „Rugați-vă pentru mine”, scris în nu mai puțin de nouă limbi. Fotografia a primit peste 327.000 de aprecieri.

De atunci, Instagram a devenit locul unde putem vedea imagini inedite din interiorul Sfântului Scaun. O lume altădată închisă, în care acum îl vedem pe @franciucus cum binecuvântează câinii din Piața Sf. Petru, cum alină bolnavii sau cum merge alături de refugiații africani și zâmbește alături de credincioși în selfie-uri. În doar patru luni, el a strâns 2,8 milioane de fani, aproape o treime din publicul său de pe Twitter, pe care l-a „cucerit” în aproximativ patru ani.

Asta ne spune câți urmăritori are Papa pe Facebook: niciunul. El nu are încă un cont acolo, mesajele sale ajungând la adepții săi prin intermediul Twitter, iar la generația Millennials, prin aplicația lui Systrom. Lucru care îi convine lui Mark Zuckerberg. Când Zuckerberg a decis să plătească aproape 1 miliard de dolari în 2012 pentru a cumpăra aplicația de partajare a fotografiilor, ce avea doar 30 de milioane de utilizatori, lumea credea că va fi un nou balon de săpun din Silicon Valley. Dar, se pare că-l putem numi, din nou, un vizionar. În doar patru ani de la achiziție, Instagram a devenit rețeaua de socializare cu una dintre cele mai rapide creșteri, însumând cât Twitter (310 milioane), Snapchat (peste 100 de milioane) și Pinterest (100 de milioane).

Și, în timp ce alte tranzacții mai răsunătoare ale Facebook-ului, cum ar fi serviciul de mesagerie WhatsApp și Oculus VR (tehnologie de realitate virtuală), se află încă în proces de dezvoltare, Instagram a generat deja venituri de aproximativ 630 de milioane de dolari în 2015, potrivit eMarketer.

Desigur, acesta este un business mic în comparație cu Facebook, care a adunat 1,7 miliarde de utilizatori și are venituri de 18 miliarde dolari. Însă, dacă întrebați orice tânăr sub 18 ani (aceștia fiind cei care asociază Facebook cu rețeaua de socializare a părinților lor) va spune că Instagram este rețeaua viitorului. Iar Forbes estimează că aplicația valorează în acest moment între 25 și 50 de miliarde dolari.

Bineînțeles, aceste cifre sunt gata să ia avânt. Dacă Facebook începe să dea semne de saturație, Instagram a mai adăugat în portofoliu 100 de milioane de utilizatori, doar în ultimele nouă luni. Vânzările din acest an pentru aplicație ar putea fi triple (în jurul a 1,5 miliarde dolari), iar în 2018 să ajungă la 5 miliarde de dolari, potrivit eMarketer.

Și, ce este cel mai remarcabil (și profitabil, în același timp), este că Instagram are  doar 350 de angajați, adică mai puțin de 3% din „armata” de 13.600 de persoane a lui Zuckerberg de la Facebook. „Combinația dintre această oportunitate vizuală de a-ți spune povestea, dintre un comerciant și o afacere, combinată cu capacitatea de a viza publicul, reprezintă o rețetă de impact“, a declarat Sheryl Sandberg, COO la Facebook. „Modelul de afacere gândit de Kevin a fost motorul“.
Cu astfel de diferențe, calea lui Systrom către Facebook părea deja stabilită. În 2005, Zuckerberg a încercat să-l facă pe acesta să renunțe la ultimul an de studii de la Standford pentru a lansa un serviciu foto pentru compania sa. Systrom a refuzat oferta, deci și acțiunile la bursă de zeci de milioane de dolari. El a renunțat însă să lucreze în cafenea (unde l-a servit odată chiar pe Zuckerberg), s-a angajat  apoi la Google și a lucrat la startup-ul ODEO. Inspirat de aplicații bazate pe locație, cum ar fi Foursquare, Systrom și prietenul lui, Mike Krieger, au lansat jocul pe mobil Burbn, în 2010. În timp ce era în vacanță în Mexic, Systrom lansează o aplicație foto, cu primul filtru X-PRO II urmând să adauge și altele.n cadrul campusului din Menlo Park unde îi găsim pe cei de la Facebook,  Instagram și-a creat propriul „buncăr”, amplasat în mod special vis-a-vis de stradă și la o distanță mică de compania-mamă. Pereții birourilor celor de la Instagram sunt decorate cu postere mari, fotografii de pe rețeaua de socializare, selectate de către personal: muntele Everest, Lacul Merritt, arta preparării unei băuturi latte. Un alt perete este acoperit de un colaj cu amprente gigantice. Systrom se diferențiază de Zuckerberg și prin stilul personal, el preferând pantofi eleganți și costume în schimbul tricourilor și jachetelor în care își face apariția Zuckerberg.

Chiar și așa, Instagram se mișca greu. În primul an, el avea șase angajați, iar când Facebook a încheiat tranzacția, cu doar șapte mai mulți. „Majoritatea companiilor ce deservesc o jumătate de miliard de oameni au zeci de mii de angajați. Noi încă suntem câteva sute, deci trebuie să fim concentrați”, spune Systrom. „Prioritizarea ne face eficienți și de succes”. Acesta a fost întotdeauna crezul lui Systrom.

Drumul rețelei de socializare către mase a fost posibil prin intermediul unei aplicații intuitive, ce folosește instrumente simple de editare și un set de filtre ce permit oricui să transforme fotografiile și clipurile video de pe smartphone-uri în jurnale fermecătoare, nostalgice, intime sau dramatice. Filtrele folosite de aplicație transformă viața de zi cu zi într-o poveste pe care o poți împărtăși cu cei din jur. În prezent, practic fiecare figură publică, de la Aziz Ansari la Dalai Lama sau la Taylor Swift, folosește Instagram. De asemenea, sportivii îl tratează ca pe un al doilea tablou de bord. Atunci când superstarul Lionel Messi a trecut 30 de milioane de fani în decembrie anul trecut, Stephen Curry i-a trimis un tricou semnat Golden State Warriors, cu numărul 30 inscripționat pe spate. Messi i-a întors gestul câteva luni mai târziu, făcându-i cadou tricoul său de la Barcelona, cu numărul 10.

Instagram este mai mult decât un mod de a trece peste paparazzi și de a te adresa direct fanilor. Ceea ce Systrom numește „superputerea” aplicației este capacitatea de a satisface pasiunile și nevoile unui număr mare de grupuri de interese. În fiecare zi, utilizatorii petrec mai mult de 21 de minute pe aplicație și încarcă peste 95 de milioane de fotografii și video-uri.

Această dependență revoluționează tot mai multe industrii. Să ne referim întâi la modă. Anul acesta, designerul Misha Nonoo, ale cărei creații au fost purtate de către Emma Watson și Gwyneth Paltrow, a renunțat să-și prezinte colecția realizată în colaborare cu Aldo Shoes la New York Fashion Week și a ales să o dezvăluie exclusiv pe Instagram. Echipa lui Systrom a ajutat-o pe Misha cu un cont numit „Insta Show”, care le-a permis fanilor brandului să participe la „prezentarea de modă”. Astfel, ea a înlocuit 20 de manechine scumpe și o scenă de prezentare cu doar trei modele și un telefon. Această practică i-a adus mai mulți „spectatori” decât oricare dintre prezentările ei anterioare de pe podium, iar ideea a presupus costuri cu 35% mai mici decât o prezentare clasică.

Tot în acest an, în cadrul evenimentului Met Gala, Anna Wintour de la Vogue, care este deja amica lui Systrom, a găzduit un studio exclusiv de film pe Instagram, unde celebrități de top precum Madonna și Blake Lively au fost modele pentru fotografii și clipuri în cadrul aplicației. În total, legătura dintre lumea modei și Instagram a generat peste 283 de milioane de aprecieri și comentarii din partea a 42 de milioane de utilizatori pe parcursul celor patru săptămâni de show-uri de modă din această primăvară, din New York, Paris, Londra și Milano.

Însă, Instagram depășește granițele modei. În 2014, cel mai mare retailer online din lume, Walmart, l-a cooptat pe Systrom la conducere pentru a-i valorifica expertiza digitală. Mai multe companii, de la fast-food-uri și până la bănci, folosesc aplicația ca modalitate de a-și promova caracteristicile unice ale afacerilor lor. În acest an, peste 200.000 de companii și-au făcut publicitate pe Instagram, față de câteva sute, câte foloseau aplicația pentru advertising în iunie anul trecut. Rețeaua Land TV a ales să promoveze serialul Teachers pe Instagram, ceea ce a condus la o creștere cu 21% a audienței. Vestea că publicitatea pe Instagram are un succes răsunător a ajuns și la cei de la House of Blue Entertainment, care au folosit rețeaua pentru a vinde bilete la concertele artiștilor din cadrul The Fillmore Charlotte. „Instagram este simplu din punct de vedere vizual. Accentul este pus pe fiecare conținut urcat acolo”, spune Mikey Kilun, directorul strategiei digitale și de socializare de la House of Blues. „Când intru pe Facebook, sunt distras de prea multe lucruri”.

Dacă despre Zuckerberg putem spune că a făcut una din cele mai bune tranzacții din istoria recentă, Systrom s-ar putea să fi făcut cea mai dezavantajoasă mișcare. Miliardul de dolari plătit de patronul Facebook pentru Instagram putea fi înlocuit cu o sumă de zece ori mai mare dacă Systrom ar mai fi avut puțină răbdare (un an sau chiar doi).

Există două argumente pentru această afirmație: primul este acela că Forbes estimează că Systrom, care deține majoritatea acțiunilor Facebook odată cu vânzarea Instagram, se poate alătura acum listei de miliardari, cu o avere netă estimată la 1,1 miliarde de dolari. Deloc sărăcăcios și cu mult mai bogat decât dacă ar fi acceptat primul loc de muncă pe care Zuckerberg i l-a oferit cu un deceniu în urmă.

Al doilea argument este acela că Facebook a apăsat pe accelerație în cazul Instagram. „Datorită Facebook-ului am reușit să ajungem la acest nivel”, este de părere Systrom. „Instagram a crescut rapid pe cont propriu, dar a fost de ajutor și această rampă de lansare”. Parte din gigantul social media, Instagram ar putea spori miliardul de dolari și numărul de utilizatori cu ajutorul tehnologiei, a infrastructurii de top, a inginerilor și a forței masive de vânzări . „Este ca și cum l-ai avea pe Michael Jordan și pe Magic Johnson în aceeași echipă”, a spus Scott Galloway, profesor de marketing la New York University. Sheryl Kara Sandberg, COO la Facebook, completează: „Ambele aplicații ocupă mai mult de un minut din cinci petrecute pe telefon. Fără îndoială, Facebook și Instagram sunt cele mai puternice platforme de advertising din acest moment”. În ciuda similitudinilor, rețele de socializare se diferențiază – Facebook a vrut mereu ca lucrurile să se miște rapid, în timp ce pentru Instagram s-a dorit atenție și grijă. Este o valoare ce definește compania încă din momentul în care Systrom și Krieger au înființat-o. „Kevin a vrut să angajeze doar oameni la fel de loiali produsului precum este el“, a spus Steve Anderson, fondatorul Baseline Ventures și primul investitor al Instagramlui. „El a ținut foarte mult la acest aspect. Am putea spune că asta a încetinit dezvoltarea companiei, dar s-a dovedit a fi decizia corectă”.

Prima reclamă pe aplicație a fost în noiembrie 2013, de la brandul de lux Michael Kors, ce ar fi putut să cumpere reclamă într-o revistă glossy, dar care a fost atras tocmai de aspectul curat și acaparator al interfeței.
Se poate ca Systrom să se miște încet, dar este ambițios. De-a lungul anilor, el a făcut nenumărate schimbări ale produsului, printre care mesajele directe și hashtag-urile pentru subiecte și locuri, creând o filă de explorare a tendințelor și a reclamelor video.  Evoluția naturală a rețelei se concentrează pe clipuri video. Companii din zona de tech precum Google, Twitter, Facebook și Pinterest au „furat” deja mai multă publicitate din piață, lăsându-i în urmă pe cei din zona de print, TV etc.e atunci, Instagram a devenit mai diversificat, lângă fotografii făcându-și loc anunțurile video și cele tip carusel, dar și extinderea lungimii clipurilor video până la 60 de secunde. Cu toate acestea, echipa internă continuă să lucreze cu agenții de publicitate pentru a crea anunțuri captivante, care să dea impresia că sunt parte din aplicația standard. „Nu toată lumea iubește reclamele, dar ele sunt mult mai bune decât cele de la debutul aplicației“, este de părere Systrom. „Oamenii urăsc irelevanța mai mult decât detestă publicitatea”.

Krieger, care reprezintă „coloana vertebrală” a Instagram-ului în calitate de director de tehnologie, spune că prudența partenerului său a fost întotdeauna echilibrată de un puternic argument cu privire la unde vrea să meargă. De-a lungul istoriei companiei, Systrom s-a confruntat cu rezistența internă atunci când a propus mai multe modificări ale aplicației. Angajații au respins propunerea lui din iunie 2013, aceea de a adăuga video-uri. „Ideea de a adăuga video la Instagram a speriat mulți dintre angajații noștri”, a adăugat Krieger. Systrom a abordat problema ca un părinte liniștitor: a recunoscut în fața lor că mutarea este riscantă, dar i-a asigurat că în niciun caz nu-i conduce la marginea unei prăpastii. „El este dispus să facă demersuri care dezvoltă produsul chiar și atunci când lucrurile nu se văd imediat”, a punctat Krieger. Systrom însuși este optimist în ceea ce privește abordarea sa: „Vestea bună este că, până acum, rețeta a funcționat”.

Zuckerberg și-a creionat deja strategia pentru compania sa pe o perioadă de zece ani de acum înainte. El se va concentra în primul rând pe Facebook, iar apoi pe Instagram, Messenger și WhatsApp. Deși ultimele două sunt foarte populare (peste 1 miliard de utilizatori fiecare), nici Messenger și nici WhatsApp nu generează venituri surprinzătoare. Prin urmare, cel puțin în acest moment, Instagram reprezintă motorul principal de creștere ce-l va conduce pe Zuckerberg spre obiectivele de stabilit într-un deceniu, când realitatea virtuală și inteligența artificială vor schimba atât social media, cât și tot ce o înconjoară.

Traducere de Mihaela Dalar Stanca

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii