Cautare




, Staff

Editor-in-Chief Forbes România

Opinie |
|

Fiecare cu responsabilitatea lui

Cu 50 de ani în urmă – era toamna anului 1970 –, Milton Friedman publica în New York Times un eseu devenit celebru, potrivit căruia singurul scop al unei afaceri trebuie să fie producerea profitului pentru acționarii săi.
Ionut Bonoiu

„Există o singură responsabilitate a afacerilor – aceea de a utiliza resursele și de a se implica în activități create pentru a-și crește profiturile. (…) Afacerile pot face bine, dar doar pe propria cheltuială”, afirma Milton Friedman în articolul său intitulat, sugestiv, „Responsabilitatea socială a afacerilor este de a-și crește profiturile”. Cu alte cuvinte, spunea Friedman, companiile care adoptă atitudini responsabile s-ar putea confrunta cu constrângeri mai mari decât companiile care nu au făcut-o, ceea ce le va face să devină mai puțin competitive decât cele care nu au adoptat atitudini responsabile.

Ulterior, responsabilitatea socială a corporațiilor a devenit un element tot mai des întâlnit în declarațiile managerilor, chiar dacă de cele mai multe ori declarațiile făcute pentru a da bine în fața acționarilor și clienților nu au fost susținute de măsuri relevante care să arate o schimbare de paradigmă de la modelul de business despre care vorbea Milton Friedman.

În vremurile noastre, un element important de discuție pare a fi reprezentat de standardele ESG (Environmental, Social, Governance), adică un set de norme pe care investitorii din toată lumea încep să le ia tot mai mult în calcul în procesul investiţional. Practic, standardele ESG sunt alcătuite din trei componente. Primul pilon – Environment (mediu) – se referă la impactul pe care activitatea unei companii îl are asupra mediului înconjurător. Al doilea, cel social, se referă la relația companiei cu stakeholderii, adică toți cei care pot influența sau sunt influențați de activitatea companiei – investitori, angajați, clienți și furnizori. Al treilea pilon, cel de Corporate Governance se referă la respectarea de către companie a normelor de guvernanţă corporativă.

Acest nou tip de capitalism – stakeholder capitalism – a fost una dintre temele dezbătute la cea mai recentă ediție a CEE Forum, evenimentul tradițional al Forbes România, desfășurat în acest an în condiții speciale și sub o umbrelă specială: „The Great Reset”. Despre cât de pregătiți suntem pentru marele reset post‑covid puteți citi pe larg în paginile din această ediție a revistei „Forbes România”. Dar până atunci cred că este important să ne gândim, fiecare dintre noi, asemenea liderilor de organizații, dacă avem și la nivel personal vreo responsabilitate socială. Pentru că, dacă liderii de organizații trebuie să ia în calcul nu doar binele imediat al acționarilor, ci și pe cel al tuturor stakeholderilor despre care scriam mai sus, atunci poate că, și la nivel personal, fiecare dintre noi ar trebui să facă eforturile necesare pentru a asigura binele celorlalți „locuitori ai cetății”. Iar acestea încep cu lucruri mărunte, precum o mască purtată corect, care ar putea salva vieți.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii