Cautare




, Contributor

Servicii Financiare & Imobiliare & Auto

Afaceri |
|

Femei la „cârmă”

Numărul femeilor în poziții de conducere a crescut exponențial în ultimii ani. Iar importanța acestora este tot mai recunoscută la scară largă, atât din punct de vedere al creșterii unui business, cât și a economiei în general.  
050 MP Virginia Otel - PWN

În țările conduse de femei, precum Germania, Noua Zeelandă, Danemarca sau Bangladesh, impactul pandemiei a fost semnificativ mai mic față de cele conduse de bărbați. Analiza a 194 de țări, publicată de Centrul pentru Cercetarea Politicii Economice și Forumul Economic Mondial, sugerează că diferența este reală și „poate fi explicată prin răspunsurile politice proactive și coordonate” adoptate de liderii de sex feminin. Mai mult decât atât, în 2019, proporția femeilor în funcții de conducere la nivel global a crescut la 29%, cel mai mare număr înregistrat vreodată. În 2020, acest procent rămâne același.

Dar, cu toate că numărul femeilor în poziții de conducere a crescut exponențial în ultimii ani, există încă o diferență semnificativă comparativ cu numărul bărbaților aflați în fruntea organizațiilor.

„Conform unui studiu pe care l-am realizat împreună cu Deloitte în 2016, în România, cu 42% mai multe femei finalizează studii superioare decât bărbați. Cu toate acestea, numărul de femei angajate este mai mic decât cel al bărbaților, iar diferența crește exponențial pe măsură ce ne apropiem de pozițiile de conducere”, spune Virginia Oțel, preşedinte al Professional Women’s Network România (PWN).

Cu o experiență de peste 25 de ani în domeniul financiar-bancar, ea susține că businessurile nu își pot permite să ignore 50% din potențialul de forță de muncă, dacă doresc să rămână competitive la nivel global. Iar acest potențial se aplică și în cazul pozițiilor de conducere. „Angajarea, motivarea și promovarea femeilor duc în final la creștere și dezvoltare, atât la nivel de business, cât și la nivelul economiei în general”.

Totodată, Virginia Oțel evidențiază și alte argumente legate de importanța femeilor pe piața muncii. Mai exact, femeile sunt mai numeroase decât bărbații, atât în România, cât și la nivel mondial, ele fiind cele care și decid în proporție de peste 70% în procesul de cumpărare în cadrul familiilor. Astfel, femeile reprezintă un grup de consumatori mai mare, și, deci un target mai mare. „Drept urmare, ar avea sens ca, în cadrul companiilor producătoare de diverse servicii și produse să fie reprezentată la nivel de conducere și cea mai numeroasă categorie de public. Tot studiile ne arată că prezența femeilor în poziții de leadership determină o creștere a gradului de încredere a publicului în brandul companiei”, afirmă aceasta. În opinia ei, femeile au mai multă empatie, reușesc să formeze și să conducă echipe mai sudate și au abilități mai bune de dezvoltare a oamenilor din echipele pe care le conduc. De asemenea, ele acordă o atenție mai mare spre administrarea riscurilor dintr-o afacere, iar partea de multi-tasking și orientare către detalii face parte din „ADN-ul” lor. „De aceea, este recomandat pentru sustenabilitatea afacerii să se formeze echipe de conducere echilibrate din punct de vedere al genului”, mai spune Virginia Oțel.

Însă, există numeroși factorii care descurajează femeile să își exercite în mod activ roluri de conducere. Fiind mult mai devotate familiei, orele suplimentare de muncă ar putea reprezenta un impediment în cariera lor. Intimidarea joacă iarăși un rol important. Mai ales că, timp de mulți ani, antreprenoriatul și pozițiile de conducere erau ale bărbaților. De asemenea și lipsa de promovare a modelelor de lidere autentice, care să devină surse de inspirație pentru noua generație, are un impact semnificativ în parcursul profesional al femeilor. „În diverse forme, acest scenariu este validat în România, unde societatea este încă profund tradiționalistă, femeile asumându-și aproape de fiecare dată răspundere asupra îngrijirii familiei, în raport cu bărbații de la care se așteaptă să producă resurse pentru familie”, precizează președintele PWN România.

În plus, studiul realizat de PWN și Deloitte în 2016 concluzionează și că România beneficiază de un bazin bogat de tinere talentate, care au toate abilitățile și competențele necesare pentru a accede în carieră, dar care în absența modelelor și a mentorilor nu se simt motivate să aplice pentru poziții de conducere. Astfel, PWN a pus la dispoziția femeilor un program de mentorat, prin care sprijină ascensiunea acestora în poziții de conducere și nu numai.

„Scopul este de a le «înzestra» cu abilități în a reuși să își atingă obiectivele. Și până în acest moment, putem spune că am avut succes”, mărturisește Virginia Oțel, care este de părere că liderii trebuie să fie, la nivel fundamental, profesioniști de excepție în domeniul pe care îl reprezintă și un model de conduită pentru ceilalți. Iar empatia, curajul, viziunea, spiritul inovator și generozitatea sunt de nelipsit la un lider, fie că este bărbat sau femeie.

În luna octombrie a acestui an, PWN România urmează să lanseze a 7-a ediție a programului de mentorat, un proiect cu tradiție, care a reușit să adune în edițiile precedente mai mult de 250 de mentori și mai bine de 350 de tinere mentorate. Programul oferă practic suport pentru dezvoltarea personală și profesională a femeilor aflate la început de carieră sau în poziții de middle-management. „În esență, acest program creează o punte între profesioniști cu vastă experiență în leadership – unii dintre ei chiar lideri de opinie în domeniile în care activează – și tinere ambițioase, deschise către cunoaștere și pregătite să avanseze în carieră”, precizează executivul.

Activitatea PWN România se desfășoară pe trei piloni principali: Femei în Consilii de Administrație (Women on Boards), Antreprenoriat și Mentorat. Iar pe fiecare pilon au dezvoltat programe precum Women on Boards Academy, Laboratorul de Competențe pentru Membre în Consilii de Administrație sau Trusa de instrumente pentru antreprenoare la început de drum.

Având în vedere contextul actual, Virginia Oțel consideră că aceste programe sunt mai importante ca oricând. „Mai mult ca niciodată, tinerele au nevoie de niște ghizi experimentați care să le ajute să își găsească calea, antreprenorii au nevoie să împărtășească soluții practice la problemele actuale generate de răspunsul la pandemie, doamnele care vor să ajungă în consilii de administrație au oportunitatea să-și dezvolte competențele necesare unei astfel de provocări profesionale și de leadership”, susține președintele PWN România.

 

 

„Este recomandat pentru sustenabilitatea afacerii să se formeze echipe de conducere echilibrate din punct de vedere al genului” – Virginia Oțel, Preşedinte al Professional Women’s Network România (PWN)

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii