Cautare




, Contributor

Sunt redactor Forbes Romania, coordonator al proiectului Forbes 50 cele mai influente femei din România, scriu despre cariere, educație și servicii medicale.

SmallBusiness |
|

Fast Food de precizie

A schimbat mediul de business din lux, uneori rece şi impersonal, cu unul mai apropiat, autentic, dar şi mai dificil – cel al restaurantelor fast food. Dar nici fast food-ul nu mai este ce era...
Radu_Tanase_-_Calif.jpg

Vara aceasta la Brăila, Radu Tănase şi-a dat seama că a reuşit în trei ani să construiască, împreună cu asociaţii săi, un brand. A aflat asta când a văzut entuziasmul unei fetiţe care recunoştea unitatea mobilă a Calif care vinde îngheţată autentic turcească (dondurma), pe care fetiţa o ştia din Bucureşti. Aşa că în acest moment Tănase lucrează temeinic la francizare, pentru că are din ce în ce mai multe cereri în acest sens. Primul kebab boutique Calif a fost deschis acum trei ani în Bucureşti, într-un Centru Vechi care părea bombardat. Era o aventură în care porneau trei buni prieteni din domenii foarte diferite, niciunul cu experienţă în restaurante, cu atât mai puţin în fast food şi încă şi mai puţin în fast food de calitate superioară, cum îşi propuneau să facă ei. În 2012 au avut o cifră de afaceri de 1,5 milioane de lei (circa 340.000 de euro), cu două puncte de vânzare, unul în Centrul Vechi, celălalt în zona Iancului.

Anul acesta, Calif a vândut (din ianuarie până la sfârşitul lunii august) 68.600 de kebaburi în ambele locaţii, ceea ce înseamnă cu 30 % mai mult faţă de anul trecut. Radu Tănase a observat chiar o  schimbare în bine: „dacă în 2012 aveam scăderi de până la 20 % în iulie august, acum ne-am păstrat echilibrul, iar iulie a fost chiar mai bună decât o lună de primăvară”.

Calif a început în 2011, dar profitul a devenit vizibil abia când s-au finalizat lucrările din Centrul Vechi, la sfârşitul lui 2012. Cei trei parteneri au investit 300.000 de euro în primul fast food şi încă peste 200. 000 de euro în cel din Iancului şi în centrul de producţie. Deschiderea unui alt treilea punct de vânzare de 150 mp i-ar costa acum în jur de 120.000 de euro, în condiţiile în care o investiţie de 120.000 poate fi suficientă pentru deschiderea unui restaurant.

Cei trei asociaţi şi-au propus să deschidă un punct pe an şi să acopere mai întâi Bucureştiul, abia după aceea oraşele din ţară. Franciza însă nu o va lansa mai devreme de doi ani deoarece lucrează la rigurozitatea procedurilor din manual, fără de care calitatea riscă să scadă.

Kebab Boutique-ul Calif s-a orientat către o nişă inedită în România, bucătărie orientală de tip fast food de bun gust şi autentic turcească. Clienţii sunt atraşi de reţetele mai  light, cu sosuri speciale de iaurt şi de roşii în loc de maioneză şi ketchup şi cel mai mare succes îl au kebabul şi  îngheţata autentic turcească, făcută cu tulpină de orhidee.

Criza financiară i-a ajutat în mai multe sensuri. În primul rând a încetinit ritmul vânzărilor din lux, fapt care l-a convins pe Radu Tănase, fire activă, să pună punct carierei din domeniu şi să înceapă ceva nou, la propunerea prietenului său, arhitectul Bogdan Jantea. Apoi, i-a ajutat în atragerea clientelei: „corporatiştii nu îşi mai permiteau să meargă la restaurante în pauza de masă, iar noi le ofeream ceva rapid şi bun, la nivel  de restaurant, dar mai rapid şi mai ieftin”, spune Tănase.

Satisfacţiile sunt altele decât în lux: „Înainte vindeam un ceas de zeci de mii de euro, dar nu mai vedeam niciodată persoana aceea. Aici ai contact permanent cu clienţii, nu există satisfacţie mai mare decât momentul când cineva vine şi îţi mulţumeşte pentru ceva ce ai construit de la zero”, spune Tănase. Dar Elveţia pare să revină în discuţie, de data aceasta nu pentru ceasuri, ci pentru kebaburi, deoarece a avut o cerere de a deschide un Calif acolo.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii