Cautare




, Staff

Afaceri |
|

Fără granițe

A reușit să își ducă în cinci ani afacerea pe trei continente, iar ținta pentru următorul an este să pătrundă pe alte cinci-șapte piețe noi. Cum arată noua generație de antreprenori?
DAN ISAI;  FONDATOR ȘI CEO SALAD BOX

Succesul lanțului de restaurante cu servire rapidă SaladBox l-a forțat pe Dan Isai, CEO și unul dintre fondatori, în vârstă de 31 de ani, să descopere leadershipul mult mai devreme decât s-ar fi așteptat în mod obișnuit. Alături de Radu Lupaș, Daniel Lar și Vlad Lupaș, Dan Isai a pus în 2012, bazele conceptului SaladBox.

În 2013, antreprenorii au dezvoltat un sistem de franciză, ceea ce a permis extinderea accelerată a afacerii, astfel încât în prezent există 57 de restaurante în 28 de orașe din șase țări, respectiv România, Ungaria, Bulgaria, Algeria, Marea Britanie și Statele Unite. Pe lângă SaladBox, grupul de restaurante mai include și brandurile Pep & Pepper și Aperto.  

Înainte de vreme

 „A trebuit să devin lider foarte repede, n-am avut ce face. A fost o presiune pentru mine, dar și o provocare de a fi înaintea timpului meu. A trebuit să mă dezvolt mult mai repede decât era mersul normal, automat să investesc mult mai repede în oamenii de lângă mine, altfel nu aveam cum să fac dezvoltare și scalare. N-am încercat să pun o replică de a mea în toate locațiile, am încercat să creez contexte pentru ca ceilalți să aducă ce au mai bun, fie aici, fie în străinătate”, a spus Dan Isai, în cadrul ediției din acest an a evenimentului Forbes CEE Forum.

El consideră că mai presus de competențe, un lider ar trebui să se bazeze pe principii de viață sănătoase, pentru ca oamenii să îl urmeze pe termen lung. Pentru antreprenor, cea mai mare presiune este de a-și îmbunătăți permanent performanțele și de a lăsa ceva în urmă.

„Presiunea este să fiu în fiecare zi o mai bună variantă a mea, mă duc pe teritorii pe care nu le cunosc, am strategii diferite, rolul meu este sa creez un context, pentru ca ceilalți, când vin acolo, să aibă o direcție. Am ajuns să deschidem o unitate în Algeria, am vrut să vedem cum reacționează poporul musulman la mâncarea noastră. În Ungaria avem nouă locații, acolo este ușor. Satisfacția o ai când mergi în Londra, New York, Paris. Presiunea mi-am pus-o singur, scopul a fost să las ceva în urmă. Nu știu care este deadline-ul, în fiecare an mă surprind în ceea ce privește evoluția, conceptele. Munca grea a fost să creăm, nu am primit un manual prin care ni s-a spus cum să facem”. 

În același timp, fondatorul Salad Box crede că femeile sunt mult mai pregătite pentru a fi lideri. „Dacă în anii ’40-’50 liderul cel tare era cel care dădea cu pumnul în masă, acum ai nevoie mai mult de latura umană (…) Femeile sunt mai organizate, mai pregătite pentru a fi lideri, vor recupera repede.” 

De asemenea, Isai remarcă faptul că singura diferență între antreprenorii români și cei străini este mărimea pieței în care sunt prezenți, fiind, practic, direct proporțională cu succesul afacerilor lor. „Apreciez la români adaptabilitatea și maleabilitatea. (…) Pe de altă parte, românilor le lipsește orientarea permanentă către productivitate, valoare adăugată și viziunea pe termen mai lung”.

Anul trecut, SaladBox a fost pe locul patru în topul local al lanțurilor de fast-food, după McDonald’s, KFC și Subway, având o cotă de piață de 2,9%, potrivit datelor Euromonitor. Piața restaurantelor fast-food a ajuns, în 2016, la 2,2 miliarde de lei, iar în următorii cinci ani va atinge o valoare estimată la 2,7 miliarde de lei. 

În ce privește modelele de leadership, Dan Isai spune că apreciază ambiția, curajul și inovația lui Elon Musk, dar și modestia și complexitatea lui Jack Ma, fondatorul Alibaba. 

Peisaj local vs european

Antreprenorul nu se declară îngrijorat pentru anul viitor, însă consideră că 2019 ar trebui privit cu precauție. În același timp, el consideră că industria ospitalității se află într-o direcție bună, iar brandurile internaționale care intră pe piața din România dovedesc acest lucru. Cel mai recent exemplu în acest sens este intrarea pe piața locală, începând din această toamnă, a lanțului de restaurante cu specific mexican Taco Bell.

„Citim cu interes știri legate de noi branduri internaționale care abordează piața din România, e semn că ajungem la o maturitate și o putere economică în care devenim interesanți în calitate de consumatori, trendul general este orientat spre consum, deci perspectivele, în principiu, sunt bune. În paralel, însă, este și un domeniu foarte afectat de decizii privind politica socială și de taxare a muncii, pe o piață în care oferta de locuri de muncă depășește cu mult forța de muncă disponibilă, mai ales cea calificată”, spune Isai. Așadar, provocarea cea mai mare pentru afacerile antreprenorului o reprezintă, ca și în cazul multor alți oameni de afaceri, lipsa forței de muncă. 

„Este o realitate cu care ne confruntăm și la care nu va fi suficient sa ne adaptăm, ci va trebui să găsim soluții. Probabil, în cel mai scurt timp, se va ajunge la folosirea masivă a forței de muncă din țări mai puțin dezvoltate, dar acceptarea acesteia trebuie pregătită și gestionată foarte bine. Iar aici deciziile trebuie să vină și dinspre factorul de decizie guvernamental, care trebuie să înțeleagă că acceptarea forței de muncă străine nu este trădare față de proprii cetățeni, ci poate duce la dezvoltare în domenii unde forța de muncă internă stagnează. Legat de talente, într-adevăr, oamenii intră în companii pe baza unor competențe, dar apoi rămân în baza unor principii și valori asemănătoare cu compania”, susține Dan Isai. În acest sens, este necesară o viziune de ansamblu, mai ales asupra sistemului educațional, care, în opinia lui Dan Isai ar trebui regândit de la zero. 

„E aproape un clișeu să auzi un antreprenor plângându-se că nu mai are tineri calificați într-un domeniu; întreg sistemul educațional e într-un univers paralel față de piața muncii.  E răspunsul pe care îl veți primi și de la un antreprenor din IT, dar și de la un patron de fabrică de țevi sau un manager de restaurant. Ne plângem de birocrație și o facem de câteva decenii, suntem un stat fără informații centralizate și ajunge să fie de datoria ta, a antreprenorului, să porți informația din instituție în instituție. Cred că așteptările oamenilor de afaceri sunt să vadă minime îmbunătățiri în toate domeniile, nimeni nu mai are optimismul de a se aștepta la schimbări pozitive majore, dar evoluția să fie constantă, deciziile bine chibzuite, să le iei oamenilor de afaceri senzația că trăiesc în ritm de tango, doi pași înainte, unul înapoi”.

De asemenea, fondatorul SaladBox consideră că businessurile românești ar trebui ajutate să treacă granițele țării. „Diferența majoră apare în pasul făcut de businessurile românești dincolo de graniță. Prea puține companii reușesc să devină jucători regionali, o mare parte dintre companiile românești nici măcar nu încearcă acest lucru, deși există toate premizele unui succes. Impactul obținut prin stimularea acestor companii cred că ar fi semnificativ mai mare decât în cazul companiilor aflate la început de drum și aici statul ar trebui să aloce suport”.

Cinci piețe noi în următorul an

„Primul plan este legat de creșterea cifrei de afaceri pe locațiile existente. Mizăm aici pe continuarea proceduralizării operațiunilor, dar și pe inovare a ofertei către clienți și pe parteneriate strategice, menite sa optimizeze zona de retail. În această zonă, estimăm un impact pozitiv de aproximativ 10-15% în cifra de afaceri. Al doilea plan este cel al dezvoltării de noi locații, în special în sistem de franciză. Putem spune că alături de cele șase piețe unde deja operăm conceptul SaladBox, estimăm să apară în următoarele 12 luni minimum alte cinci-șapte piețe noi”, spune Isai.

În prezent, SaladBox are 1.800 de angajați în cele șase țări, iar în următoarele 12 luni vor fi recrutați cel puțin 250 de oameni. De altfel, consolidarea echipei reprezintă, în acest moment, cel mai important element strategic al afacerii.

Printre cele mai importante trei lecții de business pe care Dan Isai le-a învățat până acum în cariera sa se numără cunoașterea pieței și a domeniului în care businessul este prezent, faptul că nu ar trebui să existe teama de concurență, precum și respectarea promisiunilor. 

Pentru fondatorul SaladBox, echilibrul între viața personală și profesională nu există în cazul antreprenorilor, însă cea mai importantă este susținerea și stabilitatea pe care familia i-o oferă. 

Exit la orizont?

„În momentul de față sunt fondator/acționar în cadrul mai multor concepte și o parte din ele au fost gândite încă de la început pentru a fi scalate și apoi, la momentul oportun, vândute. Nu este, însă, cazul Salad Box, e proiectul meu de suflet, cel care reunește cei mai mulți prieteni sau membri ai familiei, în general oameni pe care îi respect foarte mult. Pentru Salad Box sper să reușesc un alt gen de dezvoltare, mi-ar plăcea ca toți acești oameni pe care i-am menționat să poată, la un moment dat, să devină actionari alături de mine, iar cel mai probabil acest lucru se va întâmpla dacă vom reuși să aducem compania pâna la nivelul în care să fie listată pe bursă”, conchide Isai.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii