Cautare




, Contributor

|
|

Fără adversar

Din Melbourne și până în București este suficient timp pentru a creiona o afacere, iar destinația pentru doi tineri a fost o școală de tenis care ne învață despre atitudine și eroul din noi.
Tennis Hero (2)

Pe bucureșteanul Dan Lazăr  și pe australianca Rebecca Carla Georgescu i-am cunoscut pe terenul de tenis. Pe echipamentul ei scria „Tennis Hero”, iar Dan Lazăr m-a întrebat, imediat, de la biroul lui amplasat la marginea terenului, ce părere am despre noile lor echipamente, mândru că abia ce le-au scos din fabrică. Apoi, a urmat șirul meu de întrebări, despre afacerea lor, ce a împlinit doar un an. „Am început Tennis Hero în iulie, anul trecut, la Clubul Diplomatic. Și eu, dar și asociata mea suntem foști jucători profesioniști de tenis. Eu am făcut tenis de performanță timp de 10 ani și am fost vicecampion al României, ea a luat locul 2 în Australia, amândoi la juniori”, ne introduce Dan Lazăr  în povestea afacerii lor. În perioada junioratului s-au și cunoscut, iar în urmă cu doi ani încolțea ideea acestei afaceri, ce va genera o cifră de afaceri de 100.000 de euro în acest an.

„În urmă cu doi ani mergeam în Australia și acolo am văzut niște competiții foarte interesante unde, în timpul unui turneu, jucai aproximativ trei meciuri. Ei pun foarte mult accent pe ideea că, atunci când joci un meci și pierzi, de obicei, înveți mai mult decât atunci când câștigi. Mi-a plăcut mult ideea și am vrut să o aduc în România”, adaugă CEO-ul școlii de tenis. Dar cum socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg, reacțiile românilor în urma unui scurt sondaj făcut de aceștia i-a făcut să schimbe traiectoria businessului. „Toți au fost încântați de ideea competițiilor de acel fel, dar nimeni nu se înscria efectiv. În schimb, răspunsurile lor ne-au făcut să tragem concluzia că trebuie să ne orientăm către copii și către antrenamente, nu competiții”, punctează Dan Lazăr. Pentru că da, sportivii care au devenit acum antreprenori spun că „sunt multe lucruri de îmbunătățit pe plan local”. De la antrenorii care au un comportament abuziv, și până la încălzirea insuficientă din balon, pe timp de iarnă. Și-au făcut planul și au pornit pe terenul de business. „Am accesat la început fonduri europene – 25.000 de euro, la care am adăugat 5.000 de euro din fonduri proprii. I-am investit pe aceștia până în decembrie 2015, iar în prezent am ajuns la o investiție totală de 60.000 de euro, diferența fiind bugetată în special din profit”, ne-a explicat fostul sportiv.

DE LA TENIS LA ANTREPRENORIAT, LA DOAR 23 DE ANI. De ce tenis? Dan Lazăr ne clarifică: „Am fost foarte pasionat de sport încă de mic, am făcut absolut orice – tenis, polo, rugby, karting, ski etc. Cred că am încercat tot. La un moment dat, mergeam în paralel cu polo și cu tenis, ambele de performanță, dar cred că, dacă ești mai bun la un sport, te atrage mai mult acela. Așa că m-am axat foarte mult pe tenis și mă bucur că am făcut asta pentru că, spre deosebire de alte sporturi, tenisul îți dezvoltă multe calități: te învață să pierzi, să ții capul sus, să ai o atitudine corectă, să-ți respecți adversarul. Toate acestea te vor ajuta apoi și în viața de zi cu zi, pentru că îți dezvoltă gândirea strategică”.

Iar acest tip de gândire l-a ajutat să facă mai simplă trecerea de la sport la o afacere cu și despre sport. „În timpul facultății la Universitatea Româno-Americană, am avut oportunitatea să plec în America cu o bursă sportivă, am primit oferte de la Harvard, de la Utah State University, doar că, fiind o perioadă în care încercam să mă pun singur pe picioare, pentru că din tenis nu reușeam să-mi suport cheltuielile, am ales varianta de a merge în altă țară cu bursă, respectiv în Germania, unde primeam și 500 de euro pe lună. În SUA, doar studiile erau gratuite, iar, după cinci ore pe zi de jucat tenis, plus orele de școală, nu mai aveam timp să-mi iau un job”, ne-a explicat tânărul. Această experiență a coincis și cu momentul în care antreprenorul s-a maturizat foarte mult și a devenit cu adevărat pasionat de afaceri, participând la numeroase concursuri și întâlniri de networking.

Și cum majoritatea oamenilor de afaceri întâi eșuează, ca apoi să se bucure de succes, așa a fost și pentru el, nefiind la prima inițiativă de business. „Tenis Hero este a patra inițiativă a mea de business. Am vrut să aduc conceptul de pub Hooters (n.r.: bar sport cu chelnerițe frumoase, foarte popular în America) și mă bucur că nu am mai făcut primul pas, pentru că era vorba despre o investiție foarte mare, iar eu nu aveam experiența necesară”. Apoi, s-a gândit să aducă un centru de fitness low-cost în România, unde abonamentul ar fi costat 10 euro pe lună, produsul fiind oferit clienților printr-o aplicație. Această inițiativă a rămas, deocamdată, într-un „sertar” cu idei de afaceri, pentru că dezvoltarea ei a coincis cu momentul în care cei doi antreprenori au obținut finanțarea europeană. A treia inițiativă de business a fost pentru Vemma (o afacere multi-level marketing cu suplimente alimentare): „Despre care nu pot să spun că a fost o experiență relevantă la nivel financiar, dar am învățat să vând”, punctează CEO-ul Tennis Hero. Acum, Dan Lazăr are 23 de ani, iar asociata lui, 22 de ani. Cum vede el antreprenoriatul?

„Cred că este foarte important de unde pleci. Dacă nu ești foarte bogat, când ești copil, ai de două sau trei ori mai multe șanse să devii antreprenor. Copiii din ziua de azi primesc foarte multe lucruri pe tavă și, nu zic că nu este bine, dar trebuie controlat foarte bine acest lucru. Este posibil să le omori bucuria aceea de a câștiga ei cu mâinile lor. Mie îmi dă o satisfacție uriașă că am o echipă atât de mare, șapte antrenori în total, și îmi dau seama cât de mult contează businessul acesta și pentru ei, pentru că au anumite target-uri, vise, dorințe, iar Tennis Hero este una dintre căile prin care ei vor ajunge unde își doresc”.

Antrenorii de la Tennis Hero sunt cu toții foști jucători profesioniști de tenis, tineri până în 25 de ani cu care Dan Lazăr  a interacționat când juca tenis și a căror atitudine l-a cucerit. „Acesta a fost primul criteriu la angajare”, completează acesta.

LA MASĂ CU FEDERER. Fiecare dintre noi are un idol sau, mai simplu, o persoană pe care o apreciază foarte mult. Iar dacă avem norocul să o întâlnim și să stăm de vorbă cu ea, acel moment poate conta enorm pentru noi. „În perioada în care am locuit în Germania am călătorit către Basel, Elveția. Acolo se desfășura turneul ATP World Tour 500, jucau și românii Marius Copil și Victor Hănescu, iar Hănescu mi-a făcut un ecuson pe care scria că sunt antrenorul lui. Am avut acces la players’ lounge unde era Juan Martín del Potro, dar și Federer. Mi s-a părut foarte interesant să-l văd în culise, de aproape, să descopăr că este foarte deschis și prietenos. Am stat față în față pe durata prânzului și îmi amintesc că eram timorat și am reușit doar să-i urez noroc. Însă, este fără îndoială o experiență pe care o voi ține minte toată viața. Pe Federer îl văd ca un lider în adevăratul sens al cuvântului, atât în sport, cât și în business. Este un sportiv multilateral dezvoltat care reușește să aibă și o familie, și o viață sportivă, să aibă și afaceri, deci să le îmbine pe toate în mod armonios”, își amintește Dan Lazăr,  cu un zâmbet nostalgic.

Și pentru că în timpul junioratului și-ar fi dorit să joace cu nume mari din tenisul românesc, cum ar fi Pavel, de exemplu, fostul sportiv are în plan o inițiativă care se învârte tot în jurul cuvântului „hero”. „Pentru ca membrii noștri (n.r.: copiii) să se apropie mai mult de eroii lor, vrem să organizăm pe viitor lecții cu Simona Halep și Horia Tecău, pentru început. Lecțiile să fie «cumpărate» la licitație, iar banii să meargă spre o cauză caritabilă”, completează Dan Lazăr. Antreprenorul estimează că o astfel de lecție cu Simona Halep ar ajunge la un „cost” de 15.000-20.000 de euro.

ACCENT PE PROMOVARE. Dacă acum pe terenurile Tennis Hero se țin circa 200 de ore pe lună, anul trecut afacerea a crescut lent. De la deschiderea din iulie 2015 și până la sfârșitului anului trecut, abia se adunaseră 250 de lecții. Însă, estimările acestora sunt optimiste: „La început am crescut destul de greu, pentru că am pornit de la zero. Deși am terminat o facultate de business, eu nu știam să fac o factură. Însă, în octombrie vom ajunge la 300 de ore pe lună și este un rezultat foarte bun pentru un an de activitate”.

Pentru că fondatorii Tennis Hero se află într-un continuu proces de învățare pe partea de business, Dan Lazăr  povestește că el și asociata sa își propun să testeze în fiecare săptămână câte ceva nou sau, altfel spus, „să greșească” pentru a progresa. În acest fel, ei găsesc cea mai bună rețetă, atât pentru afacerea lor, cât și pentru clienți: „De la competițiile pentru copii gândite inițial, am trecut la lecții de tenis la bucată, apoi la abonamente de șase luni. Am mers mai departe și am făcut și abonamente pe număr de lecții, iar acum oferim orele la preț dinamic, în funcție de numărul de lecții. Următorul pas este să personalizăm experiența clientului în funcție de nevoile acestuia”, explică sportivul. Dorința antreprenorului de a-și îmbunătăți abilitățile de manager îl face chiar să le ofere bani clienților pentru a primi, în schimb, feedback. „După câteva lecții, fiecare membru primește un mail de la mine în care îi propun ca în schimbul a 25 de euro să-mi dea feedback negativ, să-mi spună tot ce fac eu greșit”.  Tinerii din spatele Tennis Hero pun foarte mult accent pe promovare, pentru a-și face din ce în ce mai cunoscută afacerea. În prezent, în portofoliul școlii de tenis sunt 60 de membri care optează, în medie, pentru 1-2 lecții pe săptămână. Antreprenorul detaliază: „Sper, până la finalul anului, ca în urma promovării pe care am început-o și pentru care am alocat circa 8.000 de euro, să ajungem la 100 de membri. Pentru 2017, vrem să luăm o finanțare de 10.000 de euro de la BERD (n.r.: Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare) la care să adaugăm 30.000 de euro din profit pentru a investi, de asemenea, în promovare. Tot ce alocăm în această direcție, prin sistemul pe care ni l-am creat, avem un return de 400% la încasări”.

DE VIITOR. Tennis Hero nu se adresează exclusiv copiilor, chiar dacă afacerea le este în mare parte dedicată. Copiii vin să joace tenis fie pentru a-și îmbunătăți nivelul jocului, fie pentru a învăța un sport nou. „Primim copii încă de la trei ani. Ei progresează foarte repede, în special la început, în primele șase luni au o evoluție wow! În tenis este relevant să fii talentat, dar mult mai relevant este să fii muncitor, să ai o atitudine corectă. Iar pe asta punem mare accent. Întotdeauna vom încuraja copiii care poate joacă mai prost în unele zile, dar au o atitudine corectă. Vom face mereu tot ce stă în puterea noastră pentru a-i ajuta să joace mai bine. Este dovedit psihologic că este mult mai corect să faci asta, decât să-i faci observație și să îi zici cum ar fi trebuit să facă. Dar, dacă este o problemă de atitudine, atunci suntem drastici, iar pedeapsa o stabilim împreună cu părinții”, detaliază antreprenorul. De cealaltă parte, ne explică Dan Lazăr , adulții joacă tenis din două motive: „Fie în ideea de a-și îmbunătăți nivelul de fitness și de a face un sport mai fun, fie pentru a fi alături de copiii lor și a le oferi un exemplu. Oferim un pachet family ce nu mai există pe piață – unde copilul joacă pe un teren cu un antrenor și părintele joacă pe alt teren, cu alt antrenor. În ultimele 5-10 minute îi lăsăm să joace împreună, chiar dacă diferența între niveluri este foarte mare, face experiența mult mai plăcută și distractivă pentru ei”.

Cele mai populare pachete oferite copiilor de școala de tenis sunt cele individuale și cele cu doi copii pe teren. Deși există și pachete cu patru și opt copii pe teren, acestea nu prea sunt accesate de către părinți. De ce? „Părinții gândesc așa: dacă tot am făcut efortul să vin aici, plătesc un pic mai mult și copilul face individual sau grup de doi, dar știu că nu-i ocup timpul copilului, ci chiar îl aduc să învețe”, a observat Dan Lazăr . Astfel, prima lecție este oferită gratuit, iar prețurile școlii pot începe de la 10 euro/ lecție cu patru copii pe teren, poți plăti 45 euro/ lecție individuală, dacă achiziționezi un pachet de 20 lecții sau 30 de euro/ lecție pentru un pachet cu 60 de ore individuale. O lecție „family” costă 99 de euro, iar pentru 10 sesiuni de „cardio tennis” cu un antrenor și patru jucători plătești 199 de euro.

Pentru viitor, antreprenorii vor să-și extindă activitatea și să mai închirieze și alte terenuri, la alte baze din București și poate Cluj. Odată cu acest lucru, ei speră să mai angajeze încă trei antrenori la începutul anului viitor.

Dan Lazăr consideră că prin ceea ce face Tennis Hero ajută tenisul din țara noastră: „Până la sfârșitul verii următoare vor fi trecut aproape 2.500 de copii prin terenurile noastre la prima lecție de tenis gratuită, iar ei vor afla ce înseamnă tenisul. În acest moment, nu văd un mare progres din partea federației (n.r.: Federația Română de Tenis), așa că noi, cluburile, consider că ar trebui să colaborăm mai mult. Un pas pe care vreau să-l fac în viitor este să adun forțele a 4-5 cluburi. Cred foarte mult în ideea de echipă și, împreună, sigur putem face mai mult”.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii