Cautare




, Staff

Media şi entertainment |
|

Facebook, puterea comunității. „De doi ani, Mark Zuckerberg a reorientat direcțiile și misiunea Facebook ”

Gigantul american Facebook își redesenează strategia de dezvoltare. Ce urmează pentru compania ale cărei baze au fost puse de Mark Zuckerberg în 2004?  
036 MP Facebook_Nicola Mendelsohn

Care este primul lucru pe care îl facem după ce deschidem ochii, dimineața? Cel mai probabil, punem mâna pe telefon și accesăm aplicația Facebook, să vedem „ce mai e nou” și ce s-a întâmplat peste noapte. În primul trimestru din 2019, Facebook număra aproape 2,4 miliarde de utilizatori lunari activi, la nivel mondial. Însă aplicația a depășit de mult rolul de „socializare”: a schimbat comportamente, modele de business și chiar viețile unor oameni, dacă luăm în considerare grupurile de Facebook, așa-numitele comunități. Acestea sunt utilizate de peste 1,4 miliarde de oameni din întreaga lume, iar dintre aceştia, 400 de milioane aparţin grupurilor care au o importanță semnificativă pentru ei.

Pe măsură ce numărul de grupuri de Facebook și tendința oamenilor de a face parte din acestea au crescut, compania fondată de Mark Zuckerberg și-a propus să dezvolte aceste grupuri și să le acorde o atenție din ce în ce mai mare.

La finalul lunii mai, Facebook a reunit 19 femei lider de comunități Facebook din Europa Centrală și de Est, în cadrul evenimentului „Women Community Leadership Meeting”, la Varșovia. Evenimentul a reunit femei care conduc grupuri cu un număr mare de utilizatori de Facebook, pe diferite subiecte – comunități de părinți tineri, femei antreprenor, donatori de sânge etc. Acestea și-au împărtășit planurile și experiența de a conduce grupurile și au participat la diferite workshop-uri. Deși aceasta a fost prima întâlnire dedicată exclusiv femeilor, în 2018 Facebook a organizat evenimentul Community Summit la Londra, pentru lideri din toată Europa şi cinci Facebook Communities Days în orașe din Europa Centrală şi de Est.

„De doi ani, Mark Zuckerberg a reorientat direcțiile și misiunea Facebook cu scopul de a ajuta comunitățile să crească. Totul a pornit de la oameni, am văzut nevoia utilizatorilor în modul în care ei folosesc platformele. Recent am refăcut design-ul aplicației Facebook, pentru a evidenția grupurile și a facilita accesul la acestea. Comunitățile sunt locuri care reunesc familii și prieteni. Am văzut o creștere masivă a oamenilor care fac parte din grupuri, până la 1,4 miliarde de utilizatori la nivel gobal. Sunt oameni care locuiesc în zone diferite din toată lumea. Avem grupuri dedicate pentru diferite domenii, deci indiferent de pasiuni, ai probabil un grup de unde poți alege. Ne-am propus să dezvoltăm instrumente care să ușureze administratorilor de grup gestionarea grupurilor”, a spus Nicola Mendelsohn, vicepreședinte Facebook EMEA.

În opinia sa, pentru ca o comunitate de Facebook să aibă impact, trebuie ca aceasta să reunească oameni cu aceleași pasiuni și interese, care caută același tip de sprijin. Însă, importanța grupurilor trece granițele virtuale.

„În trecut, o parte semnificativă din aceste comunități nu ar fi putut exista. De exemplu dacă suferi de o boală rară, poate găsești una sau două persoane în țara în care locuiești cu aceeași problemă. Însă acum poți găsi oameni ca tine din toata lumea cu care te poți conecta, poți împărtăși sfaturi și idei. Aceasta este puterea comunității. Sunt oameni care se reunesc pe marginea unei probleme sau pasiuni care contează pentru ei, iar ca rezultate se întâmplă fapte bune. Vedem o creștere imensă a grupurilor și comunităților locale. (…). Vedem că în multe orașe din țară este această dorință de a te conecta mai mult.”

La Varșovia au fost prezente și cinci românce, lideri de comunități Facebook din România: Atena Boca, fondatoarea comunității „La Primul Bebe”, care reunește peste 70.000 de membri și oferă sprijin părinților în primii ani de la nașterea unui copil, prin intermediul celor 16 comunităţi locale. Mai mult, Atena Boca a obținut o bursă în valoare de 50.000 de dolari prin intermediul programului Facebook Community Leadership pe care o folosește pentru pentru a-şi crește comunitatea în alte nouă regiuni din România, organizând zeci de evenimente pentru mamele din România. Alături de Atena Boca, la evenimentul organizat de Facebook, au participat Andreea Ionescu, coordonatoarea comunităţii „Părinții Cer Schimbare”, Nicoleta Cristea Brunel, fondatoarea Asociației „SOS Infertilitatea”, Diana Mihăilă, iniţiatoarea comunităţii „Idei de organizare” și Bianca Mereuţă, de la „Ce Le Citim Copiilor.”

 

Vremea marilor schimbări

Potrivit Nicolei Mendelsohn, Facebook se va îndrepta către crearea unei lumi virtuale cât mai similare cu cea reală, în timp ce grupurile de Facebook vor fi orientate din ce în ce mai mult pe crearea unui cadru sigur și intim de discuții.

„Ce înseamnă acest lucru? În trecut, aveam locuri precum piețele unde mergeam, vorbeam, era zgomot, multă lume. Dar aveam, de asemenea, și locuri unde căutam spațiu personal. Același lucru este valabil și pentru lumea digitală. Facebook a fost, în ultimii 15 ani, un loc de întâlnire, un loc de unde ne-am luat informații și ne-am conectat cu mulți oameni. Acum vedem o schimbare: oamenii vor să petreacă mai mult timp în liniște, vedem o creștere masivă a mesajelor trimise pe Facebook Messenger, de la 2 miliarde de mesaje trimise lunar, la 10 miliarde de mesaje. Este un indicator că oamenii vor să aibă conversații private, într-un mod mult mai personal. Vedem de asemenea creșterea story-urilor(…).”

Nicola Mendelsohn lucrează de șase ani în cadrul Facebook și susține că a asistat la trecerea de la Desktop la Mobile. Totuși, avansul tehnologiei a dus și la riscuri legate de siguranța informațiilor personale publicate pe rețelele de socializare. Scandalul „Cambridge Analytica”, ce a zguduit serios temeliile companiei și în urma căruia Mark Zuckerberg a admis că Facebook a făcut anumite greșeli, a dus la o serie de schimbări menite să ofere o siguranță mai mare a datelor personale publicate pe Facebook.

„Am făcut schimbări pentru a menține siguranța informațiilor și a oamenilor care utilizează platforma. Avem mii de angajați care verifică și moderează peste 2 milioane de materiale publicate pe Facebook. Investim mai mult în Inteligență Artificială pentru a ne asigura că oamenii navighează în siguranță pe platformă. A fost o schimbare majoră a direcției companiei și vom continua să facem acest lucru. (…) Investim miliarde de euro în această arie.”

Un alt obiectiv strategic al Facebook este creșterea investițiilor în formarea abilităților digitale ale oamenilor: compania își propune să ofere educație digitală pentru 1 milion de oameni până în 2020. Astfel de training-uri au deja loc în spații fizice – hub-uri din Europa, dar și online, în parteneriat cu alte organizații, universități și companii. Cursurile sunt dedicate atât femeilor antreprenori, cât și celor care intră pe piața muncii sau care vor o schimbare în carieră. În România, echipele Facebook vin frecvent pentru a lucra cu organizații și cu parteneri locali.

„În România vedem un spirit antreprenorial foarte mare, mulți români, și mai ales multe femei urmează o carieră în tehnologie. Când echipele noastre petrec timp acolo vedem că branduri precum L’Oreal sau Unilever vor să inoveze, să facă lucruri noi. (…) Le-am cunoscut pe femeile lideri de comunități din România, este incredibil impactul grupurilor pe care le-au creat. Au facilitat legături între oameni care altfel nu ar fi existat, s-au cunoscut mai întâi online, apoi și în viața reală”, adaugă Vicepreședintele Facebook EMEA.

Cât despre Instagram, Nicola Mendelsohn susține că „se află în cel mai bun moment al său” –  din ce în ce mai mulți oameni folosesc Instagram, inclusiv pentru a face cumpărături. În acest sens, Facebook are în plan să ușureze procesul de cumpărare direct de pe Instagram. La nivel mondial, potrivit celor mai recente date, Instagram are 1 miliard de utilizatori activi, fiind cea mai utilizată rețea de Social Media după Facebook.

 

 

„În România vedem un spirit antreprenorial foarte mare, mulți români, și mai ales multe femei urmează o carieră în tehnologie.”

Nicola Mendelsohn, Vicepreședinte Facebook EMEA

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii