Dacă citeşti o revistă de business vei vedea că trebuie să fii creativ, să fii altfel. Şcoala îţi spune să nu vorbeşti când nu eşti întrebat, să ridici mâna dacă vrei să vorbeşti. Vrem să facem un pod de legătură, să vedem dacă în viaţa reală, atunci când intri în câmpul muncii, când vrei să devii un profesionist, indiferent de domeniu, abilităţile de leadership sunt esențiale”, explică Adelina Maria, secretar general al Fundației Leaders și fondator Leaders School.
În această vară s-a desfăşurat cea de a 12-a ediţie a şcolii. Liceeni, studenţi și angajaţi aflaţi la început de carieră s-au înscris pentru participare, au fost intervievaţi, iar 31 dintre ei au fost selectaţi să ia parte la program.
Diana, premiată în cadrul Olimpiadei Internaţionale de Ştiinţele Pământului, a terminat clasa a XII-a, iar din această toamnă va fi studentă la Oxford. Marius, absolvent al Facultăţii de Informatică din cadrul Babeș-Bolyai din Cluj, are 24 de ani şi a lucrat până acum în companii precum Microsoft, Facebook și Google şi se pregăteşte de plecare spre San Francisco unde va lucra pentru cei de la Twitter care i-au făcut recent o ofertă de nerefuzat. Lista poate continua astfel cu toţi ceilalţi participanţi, fiecare în parte vine cu o poveste inedită. Au ales să petreacă o săptămână la Leaders School în speranţa că vor învăţa să îşi organizeze mai bine timpul, să îşi prioritizeze obiectivele, să înveţe cum să îi cunoască mai bine pe cei jur, să poată face parte dintr-o echipă sau chiar să o conducă şi poate în cele din urmă să devină nişte lideri adevăraţi. Aşa s-ar putea sintetiza în câteva cuvinte scopurile declarate, notate şi postate de participanţi pe fereastra sălii de curs, la începutul programului.
Pentru îndeplinirea acestor deziderate, şcoala propune un „traseu” structurat în cinci etape. Prima zi este dedicată leadershipului personal, cursanţii sunt încurajaţi să îşi contureze o viziune şi câteva convigeri legate de ideea de leadership, care cel mai probabil vor suferi modificări până la finele celor cinci etape. Cea de a doua zi este despre comunicarea în leadership, a treia despre leadershipul echipei, a patra – leadership în practică. Toţi aceşti paşi sunt concepuți în funcție de lecţiile pe care le vor primi participanții aici, lecții pe care să le poată folosi în etapa cu numărul cinci, ziua marii provocări, când au de pus la punct o simulare de business. Profesorii veniți să le predea aceste lecții nu se încadrează în tiparele celor pe care i-au întâlnit în școli. Oameni de afaceri, manageri de companii, traineri, doctori și sportivi au venit aici să expună adevărate studii de caz. Sunt cu toții oameni capabili să vorbească despre experienţe de leadership din care, indiferent în ce domeniu activezi, n-ai avea cum să nu identifici măcar o idee care să merite să fie ţinută minte, care să-ți folosească la un moment dat în viață.
Atunci când vorbim de profilul unui lider este clar că trebuie să avem câteva caracteristici definitorii precum: performanță, curaj, generozitate, viziune, simplitate, responsabilitate sau spirit de echipă, susține Adela Jansen, director executiv Resurse Umane BRD, un invitat cu vechime al acestei școli. Ea lucrează în BRD din 2003 și are experiență de management în diverse domenii de activitate, precum resurse umane, vânzări sau comunicare. Mai mult, Adela Jansen este implicată în proiecte educaționale și de orientare în carieră și derulează proiecte în creșterea impactului ONG-urilor din domeniu. Printre cei care au venit să vorbească despre experiențele de leadership dobândite în corporații se mai numără Ovidiu Popovici, președintele Consiliului Științific MB Telecom. Popovici a lucrat timp de zece ani în Japonia în domeniul roboticii și este de admirat că a reușit să le câștige încrederea japonezilor care l-au numit în posturi de management, lucru foarte rar întâlnit în companiile japoneze.
Mihai Ghyka, fost director comercial pe segmentul consumer al Vodafone România și fost CEO al Bergenbier, a vorbit despre puterea unui lider de a recunoște calitățile celor din jur și despre importanța a ceea ce lași în urmă. „În vremea în care trebuie să iei un alt post sau trebuie să părăsești compania și vrei să faci altceva, este foarte important ce rămâne în urmă. Cum vor vorbi oamenii despre tine, cum rămâne echipa ta, programele pe care le-ai pornit, dacă există o continuitate”, explică Ghyka. Lista invitaților a continuat cu Șerban Toader, senior partner KPMG România, Gabriel Stoicescu, director general Butan Gas și Daniel Maluțan, director general CSI România.
Din rândul antreprenorilor români, le-au dat cursanților lecții de business Corneliu Bodea, prezent în topul Forbes 500 Miliardari, și Doina Cepalis, antreprenoarea care a reușit să scoată din faliment societatea Integrata Pașcani și conduce azi T-Rox, o afacere care se află printre primii producători de echipamente de siguranţă pentru copii, din lume. Medicul Cătălin Cîrstoveanu, șeful secției de Terapie Intensivă nou-născuți de la spitalul de copii „Marie Curie” din București a vorbit despre rolul unui lider, atunci când deciziile lui afectează în mod direct viețile unor oameni și a arătat că în astfel de situații cuvântul „reponsabilitate” capătă o cu totul altă valență.
Lider vs. echipă
„Nu este suficient să ne uităm doar la lider, la cel care conduce, trebuie să ne uităm și la cei care-l urmează. Pentru a reuși să învățăm să îi cunoaștem pe cei din jur trebuie să ne cunoaștem pe noi înșine”, atrage atenția Adelina Maria. Cei din cadrul școlii s-au gândit că cei mai potriviți îndrumători în acest sens ar fi câțiva traineri cu experiență. Așa că, încă din prima zi participanții au încercat să își descopere punctele forte cu ajutorul testului Clifton StrengthsFinder și al echipei de cercetare și consultanță Gallup, potrivit căreia poți să îți îmbunătățești performanța doar lucrând asupra acestor puncte forte, nu axându-te pe zonele slabe. A urmat apoi un alt test, al cărui rezultat te ajută atât în autocunoaștere, cât și în înțelegerea celor din jur. Testul DISC a măsurat preferința participanților pentru unul dintre cei patru factori de personalitate: dominant (D), influențator (I), stabil (S) și conștiincios (C). Testul a fost făcut sub coordonarea lui Cornel Costea, master practitioner în programare neuro-lingvistică și Everything DISC Certified Trainer. Dacă participanții au aflat prin aceste evaluări cum să își aleagă oamenii din echipă, mai rămânea totuși ceva, cum organizezi echipa. Rareş Manolescu, senior trainer Human Invest a explicat în cel de al treilea training că atunci când vine vorba despre organizare totul pleacă de la stabilirea unor roluri bine definite – doar așa se poate lua o decizie în cadrul unei echipe.
Toate aceste etape au avut un scop precis, pregătirea participanților pentru marea confruntare – simularea de business. La finele zilei cu numărul patru s-au ales echipele. Anca, cea care în viața de zi cu zi este coordonator de proiect în cadrul Grupului Educativa și Arthur, industrial engineer la Hella România, au fost aleși prin vot să fie liderii celor două grupuri.
Peter Barta, CEO-ul Fundaţiei Post Privatizare, este cel care a lansat provocarea și care alături de Alin Gherman, director comercial DPD, au fost judecătorii acestui concurs. Cele două echipe au avut la dispoziţie un buget de 750 lei să pună pe picioare o afacere care să producă şi să vândă, timp de o zi, sucuri naturale de fructe şi legume în Piaţa Sfatului din Braşov. Participanţii au avut mai puţin de 12 ore să îşi facă un plan de business. Împărţirea sarcinilor, contabilitatea, estimările de preţ, de cantităţi, strategiile de marketing şi publicitate toate s-au făcut în noaptea de joi spre vineri, pentru ca dimineaţa la ora zece toată lumea să fie pe baricade, în centrul Braşovului la vândut sucuri. Dacă vi se pare că aţi mai văzut undeva acest gen de exerciţiu, nu vă înşelaţi. A fost inspirat de provocările lansate în The Apprentice, reality show-ul american găzduit de Donald Trump.
Sucurile J Time şi Leader’s Fresh (aşa s-au numit cele două branduri create de echipele conduse de Anca şi Arthur) s-au vândut neaşteptat de bine şi vânzările ar fi fost probabil şi mai mari dacă storcătoarele de fructe nu ar fi cedat la un moment dat. La ora 16.30 a venit momentul închiderii, competiţia a luat sfârşit, iar cele două echipe au tras linie. Echipa lui Arthur a înregistrat vânzări de 1.500 de lei, iar cea condusă de Anca a vândut sucuri în valoare de 2.200 de lei și a fost desemnată câștigătoare. Aşa s-a încheiat cea de a 12-a ediţie a Leaders School. Pentru membrii celor două echipe este abia începutul.