Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Energie |
|

EXCLUSIV: Unul dintre cei mai puternici și discreți executivi, Zhanat Tussupbekov, CEO al KMG International, a transformat în șapte ani pierderile de sute de milioane de euro ale celei mai mari rafinării din țară în profituri la fel de mari. Ce urmează?

Zhanat Tussupbekov este unul dintre cei mai discreți executivi de top din România, încă de la venirea sa la conducerea grupului KMG International (fostul grup Rompetrol), în 2012.
014 coverstory Petromidia 1

La mai bine de șapte ani distanță, în biroul său de la etajul 1 al clădirii din zona Pieței Presei, aflat în cadrul proiectului multifuncțional Rompetrol Hub, Zhanat Tussupbekov este relaxat la ședința foto care însoțește primul său tete-a-tete cu jurnaliștii din România, cu ocazia unui interviu despre strategia care a adus cea mai mare rafinărie din țară de la pierderi uriașe la profituri record, despre strategia de viitor a unuia dintre cele mai puternice branduri de pe piața locală, dar și despre legătura dintre business și sport. Haltere, mai exact.

 

Cum arată rafinăria Petromidia acum, la 40 de ani de la înființare?

Anul 2019 este un moment important pentru noi și îi felicit pe toți cei care și-au dedicat mulți ani Petromidiei și ale căror eforturi au făcut ca aceasta să devină cea mai importantă rafinărie din regiune.

Dacă vorbim despre estimări, atunci merită să aruncăm o privire asupra rezultatelor obținute. Sunt bune și multe reprezintă chiar recorduri istorice nu doar pentru rafinăria Petromidia, ci și pentru istoria de peste 160 de ani a industriei de rafinare din România.

De exemplu, în 2018, volumul total de materii prime prelucrate s-a ridicat la 5,92 mil. tone – cel mai mare nivel atins vreodată de o unitate de prelucrare din România (în 2007, înainte de modernizare, capacitatea rafinăriei era de 3,5 mil. tone pe an – n. red.).

În același timp, acesta este cel mai înalt nivel din întreaga istorie de 40 de ani a rafinăriei. De menționat că volumele atinse depășesc capacitatea de proiect cu 1 milion de tone.

Acesta este unul dintre cele mai vizibile rezultate ale tuturor eforturilor pe care le-am realizat în ultimii ani. Voi adăuga și o muncă extraordinară, al cărei scop a fost modernizarea radicală a rafinăriei și înscrierea activităților Grupului KMGI pe un trend pozitiv și implicit, pe profit.

Îmbunătățirile au vizat toate diviziunile și nivelurile tehnologice. Aceasta a implicat și o modernizare tehnică a rafinăriei, dar și transformarea proceselor de business. Toate transformările au avut loc în cadrul unor programe dedicate, cum ar fi „Change for good” sau „Delfin”, dezvoltate de specialiștii noștri.

Astăzi, privind rezultatele, cu deplină încredere, pot constata implementarea cu succes și eficiența acestora.

 

Unul dintre cele mai vizibile evenimente întâmplate pe parcursul mandatului dumneavoastră a fost rebranding-ul Rompetrol.

Rebranding-ul Rompetrol, lansat în 2013, este un subiect de o deosebită mândrie.

În primul rând, consider că Rompetrol este un brand recunoscut și respectat în România și la nivel internațional, cu o istorie bogată. Nu mă tem să spun – este o comoară națională.

Conștientizând acest fapt și înțelegând că imaginea noastră în România este reprezentată de benzinăriile noastre, am dorit să menținem vizibilitatea și să aducem un strop de culoare în viețile noastre (zâmbește – n. red.).

În același timp, a fost important să aducem la un nou nivel calitativ toate tipurile de servicii furnizate sub acest brand, să devenim un pionier și un pilon de referință pentru această industrie și pentru economia națională.

În această privință, am analizat foarte atent și cu multă pasiune toate etapele rebranding-ului, și suntem mândri de rezultat. Logo-ul a păstrat elemente din istoria sa, dar, în același timp, a devenit mult mai prietenos și atrăgător.

Este important, de asemenea, că după rebranding, am regândit și abordările privind organizarea interioară și exterioară a benzinăriilor. Acum, acestea nu înseamnă doar alimentare cu carburanți, ci o gamă completă de servicii. Și vă spun că aceasta a fost doar prima etapă, iar în viitorul apropiat vom oferi clienților noștri servicii noi.

Dar credem că cifrele vorbesc cel mai bine despre reacția consumatorilor la produsele noastre. Astfel, din 2012 până în 2018, numai vânzările de carburanți au crescut în stațiile noastre cu 38%. Cred că aceasta este o rată de creștere bună, dacă vorbim despre sectorul retail.

De asemenea, clasificarea brandului Rompetrol drept unul dintre cele mai valoroase și cunoscute branduri din România a fost o mare recunoaștere a eforturilor și investițiilor realizate.

Conform raportului Brand Finance pentru anul 2018, Rompetrol a intrat în primele 10 mărci de top din România. Acest lucru este o premieră pentru noi și a devenit posibil datorită creșterii valorii adăugate a mărcii noastre.

Recunosc, suntem foarte mândri de astfel de evaluări ale comunității de experți.

 

Cum au evoluat rezultatele financiare în perioada de după 2012 și ce urmează pentru KMGI?

Înainte de a răspunde, vreau să ating alte două aspecte semnificative pentru noi.

Primul: există un premiu, un fel de Oscar pentru rafinării acordat de Solomon Associates – liderul în îmbunătățirea performanței pentru industria energetică globală și care susține excelența operațională prin creșterea eficienței, fiabilității și rentabilității pe întregul lanț de valori energetice.

Anul trecut, în urma evaluărilor comparative/ benchmarking la nivel mondial, Solomon a atribuit rafinăriei Petromidia o poziție de lider printre rafinăriile europene în ceea ce privește eficiența energetică și productivitatea. S-a înregistrat cel mai mare randament de produse petroliere albe din regiune de 86,2%. De asemenea, conform raportului unei alte agenții de talie mondială – Wood MacKenzie, rafinăria ocupă locul 9 din 250 din Europa și Africa.

Al doilea aspect: anul trecut, Standard & Poor’s a crescut ratingul de credit KMGI, menționând că eficiența operațională a companiei a depășit așteptările analiștilor. În raport se menționează îmbunătățiri structurale și creșterea eficienței economice pe toate direcțiile afacerii. Ratingul acordat – „B”, indică faptul că, în prezent, compania prezintă indicatori de lichiditate și bonitate buni.

Acum, în ceea ce privește indicatorii financiari, am început cu 240 milioane dolari pierderi nete în 2012, iar în ultimii doi ani am înregistrat aproximativ 240 milioane de dolari EBITDA (profit operațional – n. red.). Aici trebuie să subliniez rolul și poziția unicului nostru acționar – Compania națională de petrol și gaze din Kazahstan – KazMunayGas, care a susținut constant planurile noastre investiționale pentru dezvoltarea activităților de profil. Și, dacă ne uităm la perioada 2007-2018, acestea au depășit 1,6 miliarde de dolari. Și această sumă crește anual. Obiectivul nostru pentru următorii ani este să atingem nivelul de peste 200 de milioane de dolari profit net.

 Cum va fi atins acest obiectiv?

Acest obiectiv fi atins printr-un efort comun al echipei KMG International, cu ale cărei eforturi am obținut rezultatele impresionante despre care vorbim astăzi. Așadar, top-managementul Grupului este o echipă multinațională de profesioniști. Acesta este factorul determinant. Suntem oameni diferiți, din diferite părți ale lumii, care au învățat să lucreze eficient pe 12 piețe mondiale.

Principala calitate este deschiderea spre inovații și disponibilitatea de a lucra în echipă. Și recunosc, sunt foarte mulțumit de succesul echipei noastre. Am reușit să combinăm în modul cel mai constructiv și productiv experiența vechii școli și dorința de schimbare din partea tinerilor colegi. Astfel, am dovedit că putem rezolva cele mai ambițioase sarcini.

Care sunt planurile grupului pe termen scurt si mediu?

În această perioadă, avem în derulare proiecte importante, implementarea cărora ne va permite să consolidăm poziția companiei, cu rezultate semnificative asupra indicatorilor financiari, dar și de eficiență. Unul dintre aceste proiecte este construcția centralei în regim de cogenerare pe platforma Petromidia (costul proiectului este estimat la 120 milioane de dolari – n. red.), un proiect complex, a cărui implementare are loc în cadrul Fondului de investiții Kazah-Român, stabilit în baza Memorandumului de înțelegere din 2013. Cred cu tărie că acest parteneriat între Grupul KMG International (Rompetrol) și statul român este o colaborare care va aduce multe beneficii economiei locale. După mulți ani, am reușit să ajungem la un acord și să rezolvăm diferendele noastre istorice cu Guvernul României. Din câte cunosc, această formă de colaborare între sectorul public și cel privat este prima organizare de acest tip, pentru că ambele părți sunt convinse că formatul de acord atins este cea mai bună soluție, pentru a pune capăt unei dispute de lungă durată, pe de o parte, iar pe de altă parte, pentru a pune bazele unei noi etape a parteneriatului strategic în interesul fiecăreia dintre părți. Există mai multe motive pentru această încredere. În primul rând, Guvernul României va încasa partea financiară care îi revine în schimbul vânzării unei părți din participația sa în Rompetrol Rafinare. În al doilea rând, statul va rămâne acționar al companiei, cu dreptul de a primi dividende în viitor, asta însemnând o nouă sursă de venituri bugetare. În al treilea rând, KMG International, împreună cu partea română (acționarii Fondului sunt Ministerul Energiei, reprezentat de Societatea de Administrare a Participațiilor în Energie (SAPE), cu o participație de 20% și KMG International cu o participație de 80% – n. red.) intenționează să atragă investiții în valoare de până la 1 miliard de dolari în următorii 7 ani pentru a implementa proiecte de anvergură în sectorul energetic. Beneficiarii proiectelor vor fi ambele părți. Pentru companie, acestea reprezintă o creștere a stabilității financiare, pentru România – noi locuri de muncă, venituri la buget, dezvoltarea infrastructurii în regiuni și alte avantaje conexe. De exemplu, locuitorii orașului Năvodari vor beneficia, alături de rafinăria Petromidia, de energia electrică și termică produsă de centrala în regim de cogenerare. Cu toții avem de câștigat. Ne așteptăm ca investițiile atrase, în valoare de 1 miliard de dolari să permită consolidarea poziției României ca un important centru de energie în regiunea Mării Negre și a Uniunii Europene, diversificarea livrărilor de țiței în țară și în regiune, consolidând astfel economia națională. Și desigur, să câștigăm împreună venituri de pe urma acestor proiecte în viitor (zâmbește)…

De unde va (mai) veni creșterea?

Referitor la alte planuri, desigur, noi vizăm o creștere continuă, deoarece suntem convinși că atât piața locală, cât și compania Rompetrol, mai au suficient potențial. Este vorba despre creșterea cotei noastre pe piețele pe care suntem prezenți. Pe lângă piața internă – România, amintim Bulgaria, Moldova și Georgia. Desigur, intenționăm să extindem rețeaua noastră de vânzări cu amănuntul și să construim noi benzinării. În următorii ani, planurile noastre includ deschiderea a 100 de stații doar în România. Acesta este un alt proiect din portofoliul Fondului de investiții, despre care am vorbit mai devreme (costul proiectului este estimat la 110 milioane de dolari – n. red.). Pe lângă obiectivul de a ne consolida sectorul de distribuție (downstream), acesta include și noi locuri de muncă și creșterea bazei de impozitare. Acele beneficiile de ambele părți despre care vorbeam și pe care ni le dorim pentru o economie solidă. Vorbind despre contextul economic local, aș vrea să amintesc de rolul companiei în economia țării, în ultimii 11 ani. KMG International, deținut de KazMunayGas, Compania Națională de petrol și gaze a Kazahstanului, a plătit la bugetul României peste 17 miliarde de dolari, contribuții totale. Cred că e un alt indicator clar al prezenței și eficienței noastre. În același timp, acordând o atenție deosebită pieței interne, suntem, de asemenea, concentrați pe consolidarea pozițiilor noastre pe principalele piețe unde desfășurăm activități. În acest sens, Bulgaria, Moldova și Georgia rămân direcțiile prioritare de dezvoltare externă ale grupului. Trebuie să menționez că planurile noastre includ și consolidarea activului cheie, respectiv creșterea capacității de rafinare a combinatului Petromidia, care este în prezent cea mai mare rafinărie locală. Intenționăm să continuăm modernizarea rafinăriei noastre și avem în vedere posibilitatea construirii de noi instalații pentru a asigura aportul de produse care se bucură de cerere pe piață. Mai mult, proiectul pentru construcția unor capacități suplimentare de rafinare se află în stadiul de studiu. Lucrăm în această direcție și mizăm ca în următorii ani să începem implementarea acestor planuri.

Ce rol joacă în planurile de dezvoltare ale grupului  consolidarea activității sociale?

Fără îndoială, considerăm aceasta ca fiind o parte integrantă a activității noastre și acordăm o importanță deosebită responsabilității sociale. Înțelegeți, suntem convinși că este foarte important să evităm o abordare „de formă” în această privință. Nu este suficient doar să sponsorizăm anumite evenimente sau inițiative. Ne străduim să ajutăm, să creăm condiții și să contribuim la dezvoltarea celor care au nevoie de ajutorul nostru. Proiectele noastre urmăresc aceste nevoi reale.

O să numesc câteva. În primul rând, acordăm sprijin studenților. De peste 18 ani invităm studenți ai universităților de profil din România să participe la programul de internship, cărora le oferim posibilitatea de a pune în practică cunoștințele obținute. De acum 2 ani, acești studenți pot beneficia și de 100 de burse de studiu timp de un an, îi invităm să aplice chiar în această perioadă, până pe 20 octombrie. Cei mai buni studenți obțin apoi o oportunitate de angajare în cadrul companiilor din Grup. Suntem convinși că această abordare va aduce numai beneficii. Contribuim astfel în mod direct la dezvoltarea și educarea generației viitoare de manageri pentru Grupul KMG International în România, iar acest fapt va influența pozitiv fenomenul de migrație a forței de muncă din țară, întrucât acesta este un subiect de actualitate pentru guvern. În al doilea rând, ne mândrim că oferim suport sectorului medical. Acest suport prevede achiziția de echipamente pentru instituțiile medicale, care au mare nevoie de ele, reabilitatea și dotarea mai multor unități medicale, precum și investiții în elicoptere medicale, uniforme și alte aparate indispensabile pentru sistemul public de sănătate. Am oferit combustibil pentru SMURD – Serviciul Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare. Avem acum un nou proiect – oferirea de servicii stomatologice gratuite pentru copiii din familii defavorizate din trei regiuni ale României. 1000 de copii din 40 de comunități rurale vor beneficia de tratament stomatologic. Pentru a clarifica toate detaliile acestei acțiuni, în viitorul apropiat vom desfășura o campanie de informare detaliată în mass-media. Și în al treilea rând, nu pot să nu menționez și proiectele culturale. Toată lumea apreciază Festivalul Internațional George Enescu. De 10 ani suntem parteneri ai acestui eveniment. Țin să menționez că acestea sunt doar câteva din cele mai mari proiecte sociale implementate de Grupul nostru. Există și alte proiecte de CSR, la fel de importante. Spre exemplu – platformele noastre de comunicare internă precum Clubul liderilor și Clubul tinerilor lideri Rompetrol, pe care le dezvoltam activ. În mare, ca să rezum, aș dori să spun că sprijinul social a fost, este și va rămâne cea mai importantă parte a activității noastre.

Sunteți unul dintre cei mai discreți executivi de top din România. Ce se întâmplă dincolo de business?

Voi răspunde cu plăcere la această întrebare (zâmbește). Am o familie destul de mare – împreună cu soția, educăm patru fii. Și aceasta e o misiune importantă. Educația corespunzătoare a copiilor este principalul nostru obiectiv și motivație. O altă direcție de activitate importantă pentru mine – sunt președintele Federației de haltere a Republicii Kazahstan și vice-președintele Federației Internaționale de Haltere (IWF – International Weightlifting Federation – n. red.). Pe lângă faptul că este o misiune foarte onorabilă și responsabilă, pentru mine este o oportunitate de a contribui la dezvoltarea acestei discipline sportive în Kazahstan și în întreaga lume. Ei bine, în ceea ce privește hobby-ul – acesta este comunicarea cu natura și tot ce are legătură cu răsplătirea naturii pentru tot ce ne dă cu atâta generozitate. Aceasta este provocarea mea personală. Filosofia e simplă – omul ia multe de la natură și ar trebui să ne gândim cu toții: ce-i putem da noi naturii pentru a o păstra pentru generațiile viitoare.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii