Cautare




, Contributor

Social Media Coordinator

Tech |
|

Exclusiv Forbes România: Povestea din spatele celei mai importante tranzacții din industria românească de gaming

Se spune că nu te poți aștepta să mai ai plăcinta după ce ai mâncat-o pe toată. Trei tineri români demonstrează că pot crea o plăcintă, pot mânca din ea, o pot vinde, iar în final tot le mai rămâne o parte.
mavenhut BOB_0390 as Smart Object-1

Mai întâi știrea: MavenHut, o companie fondată de Cristi Badea (28 de ani), Elvis Apostol (30 de ani) și Bobby Voicu (36 de ani) în urmă cu trei ani pentru a dezvolta jocuri, a încheiat la începutul lunii iunie o tranzacție cu compania americană de media interactivă RockYou, operatorul uneia dintre cele mai mari platforme de publicitate video folosită în cadrul jocurilor (in-game).

Elementul central al tranzacției este licențierea codului din spatele jocurilor Solitaire Arena și Solitaire 3 Arena, dezvoltate de MavenHut.

„Noi oferim companiei dreptul să folosească codul nostru, dar suntem în continuare proprietari 100% pe cod“, explică Cristi Badea, membru al promoției 2013 a Forbes România „30 sub 30”.

El nu precizează valoarea tranzacției sau alte detalii financiare, invocând, ca mulți dintre antreprenorii români aflați la momentul unei vânzări, un contract de confidențialitate, însă afirmă că această tranzacție le va permite românilor să dezvolte mai departe jocuri de Solitaire, folosind același cod. Însă, activele specifice celor două jocuri (de ex. fundalul sonor, grafica sau trademark-ul), au fost vândute în totalitate. Drept urmare, chiar dacă MavenHut poate dezvolta în continuare jocuri de Solitaire, numele Solitaire Arena nu mai poate fi folosit de către compania românească.

Acest tip de tranzacție este făcut în premieră în România, potrivit explicațiilor date de cei trei fondatori. „În general, oamenii vin, cumpără activele și le interzic vânzătorilor să mai facă produse similare. Sau au tot felul de clauze de necompetitivitate“. Însă, o astfel de tranzacție ar fi presupus vânzarea întregului knowledge acumulat în trei ani de muncă, ceea ce ieșea din discuție, țin ei să sublinieze. „Noi am reușit să vindem ceea ce ne doream, fără să afectăm ceea ce știe firma să facă”. În plus, un deal care ar fi presupus ca RockYou să preia toate jocurile de Solitaire dezvoltate de MavenHut s-ar fi transformat într-o preluare, pe care antreprenorii nu și-o doreau.

Astfel, tranzacția încheiată constituie o „tranzacție de vis”, după cum au numit-o cei trei fondatori, care le va permite să evolueze în direcția pe care și-o doresc, fără să mai fie nevoie să se ocupe de produsele din trecut. „Tranzacția ne permite să privim numai în față“, concluzionează Cristi Badea.

Achiziția celor două jocuri dezvoltate de români se suprapune perfect peste strategia de extindere a companiei americane cu sediul în San Francisco. Înființată în urmă cu zece ani, RockYou a achiziționat în ultimii ani jocuri de la nume mari precum Disney (Kitchen Scramble, Words of Wonder, City Girl și Gardens of Time) și Kabam (versiunea de internet și de Facebook a Kingdoms of Camelot și Dragons of Atlantis).

Practic, compania americană (care a finalizat cu succes în prima parte a acestui an o rundă de finanțare de 23 de milioane de dolari destinată extinderii prin achiziții) face bani prin intermediul reclamelor care apar pe ecranele mobile sau pe computerele celor aproximativ 100 de milioane de consumatori care folosesc jocurile RockYou sau ale partenerilor.

Revenind la vânzarea celor două jocuri, cei trei fondatori declară că este cea mai mare tranzacție făcută vreodată pe piața de jocuri din România.

Pentru a înțelege mai bine contextul recentei tranzacții dintre MavenHut și RockYou, este important de menționat că MavenHut era la momentul tranzacției pe locul 3 în topul companiilor dezvoltatoare de jocuri pe Facebook din Europa și avea 1,5 milioane de utilizatori activi pe zi. În plus, cele două jocuri care au reprezentat obiectul tranzacției, Solitaire Arena și Solitaire 3 Arena, reprezentau 60% din veniturile MavenHut, erau la un nivel record istoric, aveau cash flow pozitiv și mare predictibilitate de creștere. „În 2015 o să înregistrăm o dublare a cifrei de afaceri față de 2014, în timp ce în 2014 a fost o creștere de cinci ori față de 2013”, afirmă Cristi Badea, fără a oferi mai multe informații. Însă având în vedere numărul de utilizatori și multiplii vehiculați în industria de gaming valoarea tranzacției ar putea fi estimată la cel puțin câteva milioane de euro.

Cum a ajuns însă afacerea MavenHut de la zero la multe milioane? Echipa inițială, formată din cei trei cofondatori – Cristi Badea, Elvis Apostol și Bobby Voicu – a dezvoltat în prima parte a anului 2012 primul joc al MavenHut, Solitaire Arena. Cei trei au aplicat și au fost admiși la un accelerator de start-upuri din Dublin, unde au stat trei luni de zile și au primit o finanțare. Ulterior au participat la o altă competiție și, pe parcursul lunilor până în toamna anului 2012, au negociat o investiție de peste jumătate de milion de euro din partea fondului de investiții SOSVentures, care a intrat astfel pe lista acționarilor, cu un pachet minoritar. Ce îi diferențiază de restul start-upurilor este că au stabilit încă de la început momentul în care vor închide firma dacă nu vor avea succes: 31 decembrie 2012, iar Bobby Voicu admite că dacă nu ar fi obținut investiția de la SOSVentures, cel mai probabil la finalul anului 2012 ar fi decis să închidă. Tot în a doua parte a anului 2012 au deschis și biroul din România, și au ales să revină în țară pentru că știau că aici își pot găsi cu ușurință o echipă de programatori foarte buni.

Anul 2013 a fost momentul în care au atins pragul de un milion de utilizatori, cu jocul Solitaire Arena. În prima parte a anului au experimentat și cu alte titluri, „din cauză că piața ne spunea că o companie de gaming trebuie să știe să facă 10.000 de titluri“, după cum explică Cristi Badea. Dar, în vara anului 2013 și-au dat seama că se împart în foarte multe direcții, fără a avea suficiente resurse. „Acela a fost momentul în care Cristi a zis că noi știm să facem Solitaire mai bine decât alții, dar nu facem Solitaire-ul atât de bine pe cât ar trebui“, povestește Bobby Voicu.

Chiar în perioada în care Cristi începuse să se ocupe doar de Solitaire, Bobby Voicu a trebuit să plece în Statele Unite și povestește că, „la trei zile după ce am plecat, uitându-mă pe statistici, i-am trimis un mesaj lui Cristi spunându-i că eu cred că avem o eroare în statistici, fiindcă ne-au crescut veniturile de cinci ori peste noapte”. Răspunsul lui Cristi Badea a fost „nu e o eroare, dar nu cred că o să rămână acolo“. Deși nu se așteptau la asta, creșterea a continuat, iar până în decembrie, veniturile au crescut de zece ori față de luna iunie, motivul principal fiind focusul pe Solitaire. Tot în 2013, au decis să intre și pe zona de mobil, lansând în luna noiembrie jocul Solitaire Arena disponibil pe iOS.

Anul următor, în momentul în care voiau să adauge în joc opțiunea de a juca cu 3 cărți, au venit cu ideea ca, în loc să aibă titlul Solitaire Arena, cu mai multe opțiuni, să facă două titluri, cu opțiuni diferite. Așa a luat naștere Solitaire 3 Arena, care în decembrie 2014 a primit din partea echipei Facebook premiul pentru cel mai bun joc, și au decis să transforme jocul într-o franciză cu mai multe jocuri, care să folosească o mecanică similară, dar să aibă opțiuni specifice. Practic, cei trei antreprenori români au trecut de la o strategie cu un singur activ, la o strategie de portofoliu și au încheiat anul cu 25 de milioane de instalări ale jocurilor lor pe diferite platforme.

În același an, au lansat și jocul Solitaire Arena disponibil pe Android. Dacă obiectivul inițial a fost ca 5-10% din venituri să vină din segmentul mobil în 2014, așteptările le-au fost depășite, ajungând la 20% la finalul anului. De aceea, focusul pe mobil a devenit obiectivul principal pentru următoarea perioadă, alături de extinderea francizei de Solitaire.

Cei trei fondatori își doresc o strategie foarte agresivă pe mobile pentru că este o piață care crește accelerat în prezent, iar jocurile de Solitaire se pliază pe această platformă. „Ne-am dat seama că Facebook-ul ne ajută să creștem, dar creșterea exponențială e în zona de mobil“, explică Bobby Voicu, adăugând că „noi creștem agresiv, în loc de pași mici, avem salturi, dar Facebook ca platformă de gaming pe web, nu ne susține creșterea, pe când mobilul are o creștere similară cu a noastră și vrem să vedem ce putem face când suntem pe o platformă de acest tip“.

Își doresc, de asemenea, să extindă franciza de Solitaire. Portofoliul lor include trei titluri, Solitaire Live, Solitaire Knockout și Solitaire Tournaments, iar în următoarea perioadă plănuiesc să aducă titluri noi.

Nu în ultimul rând, își doresc ca tranzacția cu RockYou să le dea încredere antreprenorilor români că orice e posibil. Dacă atunci când puneau bazele MavenHut, povestea de succes a lui Radu Georgescu, cel mai cunoscut antreprenor în serie din IT-ul românesc, îi motiva să meargă mai departe, acum speră că și povestea lor va inspira noi generații de antreprenori.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii