Cautare




, Contributor

Educaţie |
|

Educaţia, varianta digitală

mooc
Era în care cine avea informația deținea puterea a trecut. Astăzi, tot ce ai nevoie să știi este la un click distanță. ce înseamnă educația pe suport digital?

Inovațiile din IT și comunicare ce au pătruns în sistemul educațional pot fi numite printre cele mai importante trenduri sociale din ultimele decenii. Educația prin mediul online facilitează accesul la resurse odinioară rezervate numai elitelor lumii, dar își propune și să pregătească cât mai mulți (viitori) angajați pentru exigentele piețe de muncă ale viitorului.

1. Noi repere pentru „nativii digitali“

În 2014, lupta împotriva analfabetismul se pare că va fi câștigată prin folosirea telefoanelor mobile, ONG-urile donează Kindle-uri în locul cărților în țările în curs de dezvoltare, iar în Europa, în unele țări, copiii învață programare de la 7 ani prin programe naționale (Estonia) ori răspund evaluărilor școlare folosind diverse tool-uri multimedia (Elveția). În tot acest timp, platforme precum Brainly ori Dr. Maths by Mxit combină rezolvatul temelor cu plăcerea interacțiunii în rețele sociale. Digitalul este, așadar, la loc de cinste, creând noi moduri de a învăța și de a lucra pentru preșcolari și școlari din întreaga lume.

2. Educaţie internațională și accesibilă

Cursurilor de „larg consum“ vândute în America din ușă în ușă le-a luat mai bine de 100 de ani să ajungă la stadiul în care sunt astăzi, însă evoluția celor mai recente platforme educaționale, Massive Open Online Course (MOOC), a fost mult mai rapidă. Șase ani, mai exact. MOOC sunt cursuri oferite de către diferite entități (profesori, departamente ale unor universități, muzee, institute) ce pot fi urmate în digital de un număr nelimitat de oameni. Majoritatea sunt gratis și pe lângă suport video sau alte materiale didactice (studii de caz, explicații în scris), mai pun la dispoziție și platforme de interacționare între participanți, astfel încât aceștia pot beneficia de discuții cu oameni din toată lumea. Deși sunt prezente în mediul online încă din 2008, popularitatea lor a crescut considerabil 4 ani mai târziu, când unele dintre cele mai prestigioase universități ale lumii (Harvard, MIT) și-au deschis cursurile publicului larg.

3. Beneficiile accesului nelimitat la educație

Avantajele MOOC constau în flexibilitatea locului, timpului și procesului învățării, posibilitatea obținerii unor certificate de absolvire, interacțiunea cu o comunitate internațională și diversă, învățarea continuă pe termen lung și folosirea resurselor ca suport de curs pentru programa universitară. Cu toate acestea, studii relevate de Penn GSE au arătat că doar jumătate din cei care se înscriu la MOOC participă chiar și la o singură lecție, iar media celor care termină cursurile este de aproximativ 5%. Să fie paradoxul alegerii inamicul educației digitale?

4. Limitările modelului

În linii generale, sistemul MOOC are un dezavantaj major: o mare parte dintre oamenii care au nevoie de aceste cursuri (țări subdezvoltate, șomeri, etc.) nu știu de existența lor, nu au acces la internet sau nu pot înțelege limba în care se predă sau interacționează. De aceea, de multe ori MOOC sunt văzute ca un avantaj pentru cei care au deja diplome universitare și un anumit grad de educație, ponderea cursanților din această categorie fiind de aproximativ 80%, conform unor date Penn. Alte limitări sunt politica freemium aplicată de unele cursuri care garantează accesul la caracteristicile de bază ale produsului, atribuind însă taxe caracteristicilor extra, ori haosul inițial de pe platforma de interacțiune.

5. Resursele abundente și deschise tuturor

Milioane de resurse e-learning sunt la distanță de câteva secunde de o căutare prin Google. Pintre cele mai accesate cursuri online sunt cele de la Coursera, edX, Khan Academy, Udacity. Cursuri oferite de universități prestigioase se găsesc și pe platformele Stanford University Ecorner ori Open Yale Courses. Multe dintre aceste platforme au dezvoltat și aplicații mobile, astfel încât vizionarea secțiunilor ori rezolvarea quiz-urilor se poate face oricând în timpul zilei, chiar și stând la diferite cozi, în metrou sau în pauzele de la școală sau job.

6. De zece ori bugetul educației în România…

Investițiile pe care le-au atras unele MOOC sunt de ordinul zecilor de milioane de dolari în cazul celor mai multe, pe când industria e-learning globală este estimată la aproximativ 60 de miliarde de dolari. Și în rândul companiilor, acest tip de formare devine din ce în ce mai popular. Această tendință se datorează în principal creșterii productivității (pentru fiecare dolar investit în e-learning, companiile obțin beneficii de 30 de dolari) și ratelor de retenție, lipsa oportunităților de învățare fiind un motiv citat de mulți dintre cei care părăsesc locurile de muncă.

7. …iar ratele de creștere sunt robuste

Nu numai companiile încep să recunoască validitatea cursurilor online. Perspectivele de viitor și entuziasmul față de MOOC manifestat de mai multe bănci, organisme internaționale și companii, printre care și LinkedIn, asigură în continuare trenduri ascendente pentru această piață de e-learning. De exemplu, rata de creștere medie a industriei este de 7,6% pe an, dar în Asia aceasta ajunge până la 17,3%, în Europa de Est la 16,9% și în Africa la 15,2%, conform unor datelor furnizate de Docebo în primăvara acestui an.

Educaţia online nu este un concept nou și cu siguranţă nu este un proces definitivat. Proporţiile la care a ajuns în ultimii ani, însă, pot sugera faptul că este șansa economiilor emergente, a multor comunităţi sărace din lume, dar și perspectiva sustenabilă pentru viitorul educaţiei globale.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii