Cautare




, Contributor

Industrie |
|

După 20 de ani de business

Khaled 2Edited
Producătorul de mezeluri Caroli a trecut pe profit, după o perioadă complicată în care a simțit din plin ghearele adânci ale crizei. Pentru un business fondat în urmă cu două decenii, nu a fost decât o problemă care și-a găsit rapid rezolvarea.

“Dacă ar fi să privesc înapoi la ultimii 20 de ani, au fost ca o călătorie lungă ce a trecut foarte repede”, spune Khaled el Solh despre compania al cărei CEO este și care, în acest an, împlinește două decenii de când există pe piața autohtonă.

Condusă de o familie libaneză care a văzut potenițialul industriei cărnii în România, Caroli Foods a reușit să devină unul dintre cei mai importanți jucători de pe piață. Afacerea a pornit cu o fabrică micuță, în București, în 1994. În 1999, Caroli a decis să se extindă și în afara Capitalei, în Pitești. Investiția în fabrica de la Pitești, a fost terminată în 2003, anul în care, de altfel, toată producția companiei a fost mutată. Apoi, și-au dat seama cât de necesară este distribuția proprie, astfel că și-au creat propria firmă și, în continuare, au început să preia alte companii. În 2006, au avut oportunitatea de a cumpăra Maestro Industries, companie care avea o cotă de piață importantă în Transilvania, ceea ce i-a făcut să ajungă pe locul al doilea la nivel național. În cele din urmă, prin crearea unui joint-venture între Caroli Foods și Campofrio, compania condusă de Khaled el Solh, care a devenit CEO în 2011, ocupă primul loc pe piața de profil cu o cotă de piață de aproximativ 12,5%. „Chiar și după crearea acestui joint-venture, afacerea rămâne una de familie, într-un fel, deoarece compania este deținută în proporție de 49% de Campofrio Food Group și 51% de familia noastră”, precizează el Solh.

Aflați ce alte articole mai cuprinde ediția specială “Dincolo de Primul Milion”.

Spune că astăzi piața este foarte dificilă, mai ales că, în ceea ce privește comerțul tradițional, competiția neloială este foarte puternică. De aceea, susține că reducerea TVA-ului este un element esențial care ar reduce evaziunea fiscală în această industrie. „Evaziunea fiscală a fost prezentă mereu și a început să scadă de la an la an până în 2010 atunci când a fost luată decizia de creștere a TVA-ului de la 19% la 24%. În acea perioadă, piața neagră a reînceput să crească”, spune CEO-ul companiei. Spune că, prin reducerea TVA, ar putea fi încurajat și consumul. „Credem că singura opțiune este ca TVA-ul să scadă cât mai mult pentru a relansa consumul produselor din carne”, mai adaugă el.

Dacă ar fi să pună în balanță momentele pozitive pe cele negative, din cei 20 de ani ai companiei, spune că ar fi mai multe în cel dintâi taler. Au fost însă și momente mai dificile, printre acestea, în ultimii cinci ani, cel mai important ar fi faptul că „piața în sine s-a contractat între 3% și 5% și acest lucru a avut efecte asupra planurilor noastre pentru că mizam pe o creștere, iar consumul de carne să fie similar cu cel din statele occidentale. Din păcate, criza nu a favorizat o creștere, iar acest lucru s-a suprapus cu crearea unui joint-venture cu Campofrio”. Atunci au estimat că piața va ajunge la 260.000 de tone, iar în momentul realizării integrării celor două companii, piața a scăzut de la 220.000 de tone la 170.000, cât este și acum. Sincronizarea nu a fost una foarte bună mai ales că integrarea presupunea și existența a două fabrici funcționale. „Am decis, din cauza crizei, să lăsăm numai o singură fabrică să funcționeze”, povestește Khaled el Solh despre unul dintre cele mai grele momente ale companiei mărturisind că a fost una dintre deciziile cel mai greu de luat. Cealaltă fabrică, de la Tulcea, cu o capacitate de producție de 10.000 de tone, este în conservare și va fi redeschisă în momentul în care consumul și volumele vor crește.

Carnea provine din România, dar și din Danemarca, Olanda sau Germania. „Ceea ce se produce în România nu acoperă decât o treime din consum, așa că respectăm această structură. Astăzi, luăm 70%-80% din necesarul de carne de proc din afara României. În ceea ce privește carnea de pui, o luăm aproape pe toată din România”, precizează Khaled el Solh. În 2012, Caroli a reușit să reintre pe profit, iar acest trend s-a menținut și în 2013. Anul trecut, compania Caroli a înregistrat un profit de șapte milioane de euro, iar vânzările totale un ajuns la circa 70-80 de milioane de euro. Pentru 2014 a estimat o creștere de cinci procente. „Înainte, eram foarte agresivi în ceea ce privește prognozele și încercam să avem creșteri cu două cifre, dar acum suntem mai conservatori”.

Pentru anul acesta, valoarea investițiilor este estimată la 2,5 milioane de euro, necesare pentru echipamente și soluții inovatoare care să îi mențină în top, însă sunt atenți și la alte oportunități pe care piața le-ar putea oferi. Produsele Caroli merg și la export, iar principalele două piețe sunt Italia și Spania, „acolo unde se află mulți români”, după cum spune directorul companiei. În căutare mereu de noi piețe, Khaled el Solh speră ca până în 2015 să înceapă primele livrări și în Serbia. Acum, exporturile înseamnă 5%-7% din producția națională însă până în 2018, țintește să atingă 20%.

Citiți textele integrale în ediția tipărită a revistei, dar și în variantă digitală a revistei din webviewer sau în aplicația de iPad a Forbes România.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii