Cautare




, Contributor

Lideri |
|

Planurile McDonald’s, la 20 de ani după deschiderea primului restaurant din România

interior daniel boaje BOB_9134
67 de restaurante, 4.000 de angajați și investiții de peste 700 de milioane de lei. Cum pregătește Daniel Boaje viitorul Mcdonald’s în România?

Mii de români stăteau la coadă, în 1995, în fața primului restaurant McDonald’s pe care lanțul american îl deschidea la București. Mai precis, 15.000 de români au mâncat, în ziua inaugurării, în restaurantul deschis la Piața Unirii, un record pentru compania americană în Europa. După 20 de ani, simbolul american a ajuns în aproape toată România, iar cei mai mulți dintre români au încercat măcar o dată experiența McDonald’s.

Cum arată compania la 20 de ani de la deschiderea primului restaurant pe piața autohtonă și care sunt planurile sale de viitor? „McDonald’s a evoluat, ca orice afacere care trebuie să rămână relevantă. Compania este atentă să se încadreze în peisajul local, să se adapteze cât mai bine la situația locală, fie că este vorba despre cultură, mediul economic sau evoluția clienților. Apoi, trebuie să continue să inoveze în același timp cu societatea respectivă”, spune Daniel Boaje, CEO al McDonald’s România și unul dintre primii angajați pe plan local ai companiei americane.

„McDonald’s a crescut așa cum a trebuit, a urmat toate suișurile și coborâșurile pe care le-a avut și societatea românească, pentru că nu este imun la nimic. Orice situație care a avut un impact asupra comportamentului clienților s-a simțit și la nivelul companiei”, mărturisește șeful McDonald’s explicând în acest fel și de ce compania pe care o conduce a ales să transmită cosumatorilor mesajul că le va fi mereu alături. „Nu suntem o oportunitate pentru doi-trei ani, suntem o companie care vrea să rămână. O companie care tratează acest lucru cu mare seriozitate și care își propune să facă din McDonald’s un lider și un reper al pieței din care face parte”, mai spune el.

Momentele de cumpănă

Orientarea către clienți este foarte importantă în viziunea companiei americane și este una dintre cele mai importante lecții pe care McDonald’s le-a învățat de-a lungul timpului. „Sunt decizii pe care trebuie să le iei în funcție de ceea ce se întâmplă în societate, în general, dar sunt altele pe care trebuie să le iei față de cum te poziționezi față de clienții tăi în perioada respectivă sau în anul respectiv.

De exemplu, am deschis foarte multe restaurante, am acoperit destul de repede cam tot ce înseamnă din punct de vedere geografic România. Puteam să facem mai multe? Cu siguranță, da. Dar suntem prezenți în localitățile relevante, cât mai aproape de clienți ”, mai spune Daniel Boaje. Perioadele dificile nu i-au ocolit, însă spune că, din nou, filosofia companiei a fost aceea de a nu adăuga presiune și mai mare asupra clienților. „Am deschis patru restaurante în primul an, nouă în al doilea și 15 în al treilea, apoi am mai redus ritmul de dezvoltare pentru că a coincis cu criza economică din 1997 care a fost foarte grea.

Față de 1997, criza din 2009-2010 nu s-a resimțit la fel de puternic în România”, spune Boaje. El explică de ce criza de la sfârșitul anilor 1990 a fost resimțită mai dur decât cea din 2009: „era o economie care abia atunci începea să se dezvolte, avea un avânt și ne-a prins absolut nepregătiți pe toți – investitori străini, capitalul românesc care nu prea exista în acel moment, erau câteva investiții care abia erau lansate – deprecierea leului a fost foarte mare, inflația a fost enormă, din această cauză creșteam prețurile din trei în trei zile. Acum, modificăm prețurile de două ori pe an și atunci dacă trebuie”. McDonald’s a investit 700 de milioane de lei în România, iar compania a devenit profitabilă în 2003, la opt ani după intrarea pe piață. „Dacă mă uit în urmă, sunt mult mai optimist pentru ceea ce va urma”, mai spune el.

Viitorul McDonald’s România

„Preocupările noastre, în acest moment, sunt legate de dezvoltarea companiei. McDonald’s este o companie globală, are o prezență internațională semnificativă, dar puterea sa este aceea de a se adapta ritmului și specificului local, acoperind segmentul de restaurante cu servire rapidă”, explică Daniel Boaje. „McDonald’s este o destinație modernă pentru burgeri și vrem să continuăm să ne dezvoltăm în România. Acest lucru înseamnă mai multe restaurante, un model de business care să fie sănătos și sustenabil pentru că, în România, McDonald’s se dezvoltă profitabil, fiind una din țările foarte ambițioase, în acest moment, din Europa”.

Potențial de dezvoltare pe piața locală există, însă modelul de dezvoltare al companiei se axează pe trei piloni și anume: angajații companiei, furnizorii și francizații. „Există două feluri de țări în lume: francizele și cele care sunt 100% ale companiei pentru că nivelul de dezvoltare al companiei este mai degrabă la început pe o anumită piață. Acesta este modul în care McDonald’s procedează: mai întâi deschide restaurante în cadrul companiei, apoi dezvoltă modelul de franciză”, mai argumentează șeful McDonald’s, punând accentul pe faptul că modelul de succes al McDonald’s este franciza. „Cam 80% din restaurantele McDonald’s sunt francizate în lume. În România, numai 11% sunt francize, raportul fiind exact invers. Ca model de business, prioritatea este dezvoltarea numărului de restaurante și a francizelor”, spune el.

Criteriile pentru alegerea francizaților sunt foarte clar stabilite: un profil etic și moral impecabil este condiția esențială și nu în neapărat puterea financiară, mai ales că McDonald’s nu francizează către fonduri de investiții, ci numai către persoane. „Apoi, trebuie să aibă o experiență de business absolut remarcabilă, trebuie să fie un om de afaceri de succes. O astfel de persoană ar putea fi cea cu care McDonald’s să se asocieze pentru a continua să promoveze o imagine, să aibă o abordare către clienți deosebită și să continue să susțină dezvoltarea companiei”, explică el.

În plus, francizații sunt convenționali – în sensul în care un francizat deține unul sau mai multe restaurante și există astfel un grup de francizați, așa cum este cazul în România – sau există unul sau doi francizați cu forță financiară, care cunosc foarte bine businessul și care își permit să dezvolte o piață întreagă. „La nivel global, președintele companiei a făcut o declarație legată de intenția de a accelera franciza în cadrul sistemului”, mai spune șeful McDonald’s România.

Dezvoltare și inovație

Pe lângă tradiționalele restaurante, McDonald’s a dezvoltat conceptul de drive-in, dar și partea de cafenele. Numai anul trecut, pe linia de drive au fost peste șapte milioane de vizite. Și McCafé are partea sa de celebritate, căci până la finalul anului numărul acestor unități ar trebui să ajungă la 20.

Plecând de la concepția potrivit căreia „dacă stai, își stă și norocul” au fost lansate produse noi – numai în 2014, a fost consolidată oferta pentru micul dejun și a fost lansat conceptul de salate create împreună cu chef Nicolai Tand.De asemenea, compania pune mare accent și pe producția locală, de aceea ținește ca, pe viitor, să devină un jucător important în agricultura locală, dezvoltând ferme românești și dorind să se implice și în segmentul legat de creșterea păsărilor. „Peste 30% din ingrediente sunt produse locale”, mai spune șeful operațiunilor locale ale McDonald’s.

Digitalul și echipamentele noi sunt și ele direcții importante – fie că este vorba de tablete sau aplicații digitale. „Dezvoltarea nu vine din așteptare, vine din investiții făcute cu consecvență. În acest lucru cred cu tărie”, argumentează Daniel Boaje. Numărul de vizite a crescut semnificativ în 2014, iar în primele luni ale anului 2015 a fost înregistrată o creștere de 7% a acestuia.

Cu toate că mai multe restaurante au început să își dezvolte segmente de burgeri în sistem de fast-food, șeful McDonald’s spune că este loc pentru toată lumea și că această dezvoltare reprezintă și o consecință a apetitului românilor pentru produsul adus pentru prima dată pe piața românească de McDonald’s.

Implicarea McDonald’s merge dincolo de sfera de restaurante, responsabilitatea socială fiind o componentă la fel de importantă a businessului. În cele două case Ronald McDonald – din București și Timișoara – în care pot fi cazați părinții ai căror copii suferă de afecțiuni grave și care sunt internați în spitalele de copii, durata medie a unei șederi este de 15 zile. În viitorul apropiat, McDonald’s va mai construi încă o astfel de casă, cel mai probabil în afara Bucureștiului.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii