Cautare




, Staff

SmallBusiness |
|

Dulcele gust al reușitei

Nu există limite când îți dorești cu adevărat  să ai propria ta afacere. Un atelier de brioșe poate fi cea mai bună dovadă a acestei filosofii.  
038 Ioana Romanescu Cupcake_Philosophy_25062016_0046

Cupcake Philosophy a fost fondat din dorința Ioanei Romanescu, 42 de ani, fostă corporatistă, de a avea o afacere de familie, care să crească organic, cu o strategie bine pusă la punct.

Astfel că, în anul 2014, aceasta și-a deschis propriul laborator de brioșe (cupcakes), cu o investiție de 40.000 de euro, dintre care cea mai mare parte a fost cheltuită pe echipamente. Timp de doi ani, laboratorul a funcționat ca magazin online, bazat pe comenzi. Din iunie anul trecut, însă, antreprenoarea a decis să-și deschidă și un magazin, situat la parterul clădirii de birouri America House, din Piața Victoriei. „Acum am investit foarte mult în partea de echipament, în laborator. La început am aplicat strategia de a avea ceea ce ne trebuie pentru un business normal, în următorul an ne-am schimbat strategia, ne-am echipat mai puternic ca să putem susține un volum mai mare“, spune aceasta.

Schimbarea

Ioana Romanescu a lucrat timp de 18 ani în domeniul financiar în companii multinaționale, inclusiv pe poziții de top management și spune că trecerea din mediul corporatist în cel antreprenorial nu a fost ușoară, însă a meritat, pe deplin. „În zona de corporate ai toate ustensilele la îndemână, ai buget, ai toate mecanismele, ai un sistem care funcționează de la A la Z, îți trebuie doar gândirea strategică și calitățile tale de leadership. În zona de antreprenoriat te simți, deodată, neajutorat, ești doar tu cu tine“, afirmă Ioana Romanescu. Totuși, experiența din corporație a ajutat-o foarte mult când a decis să își facă propria afacere, datorită abilităților acumulate. Spune despre ea că este o fire calculată, căreia îi place să-și planifice atent tot ceea ce face, astfel încât să fie pregătită pentru orice i-ar rezerva viitorul.

„Contează foarte mult și experiența de viață pe care o ai, pot spune că în cazul meu experiența de corporație m-a ajutat foarte mult, în primul rând, pornind de la planificare. Nu m-am aruncat în business și am zis gata, de mâine nu mă mai duc la job, și mă apuc de făcut prăjituri“, spune antreprenoarea. Astfel, timp de un an și jumătate, aceasta a continuat să meargă la locul de muncă și, în paralel, a urmat cursurile unei școli din Londra, pentru că a vrut să învețe de la specialiști arta de a face brioșe și prăjituri.

Filosofia brioșelor

Denumirea de Cupcake Philosophy reflectă momentele importante din viață, cum ar fi căsătoria, botezul, sau zilele de naștere, spune Ioana Romanescu. Astfel, brioșele sunt grupate pe diferite categorii, în funcție de eveniment. Cei care o susțin cel mai mult pe antreprenoare sunt soțul său, despre care spune că este foarte critic, și fiul lor, Patrick, în vârstă de 9 ani.

Ea recunoaște că încă de mică îi plăcea să facă prăjituri, însă mama sa a fost cea care a îndemnat-o către o carieră „serioasă“. Astfel, ea a urmat cursurile Academiei de Studii Economice din București și s-a angajat în domeniul financiar. Și-a început cariera alături de soțul său, în Connex, în 1997, experiență despre care spune că a fost cea mai bună școală. Soțul său încă a rămas pe o poziție de top management într-o multinațională.

Cei doi au fost nevoiți să locuiască pentru o perioadă de patru ani în Canada. Acolo, aproape de locuința lor, era un magazin de brioșe, care i-a atras atenția Ioanei Romanescu și i-a rămas undeva, în minte, fără să se gândească, însă, că peste câțva ani își va fonda propria afacere similară. Cupcake Philosophy și-a extins gama de produse și vinde acum, în mod egal, atât brioșe, cât și torturi, prăjituri și mousse-uri. Ingredientele folosite sunt cumpărate și din afara țării, și din România, iar rețetele învățate la Londra sunt readaptate pentru piața locală – de exemplu, antreprenoarea spune că nu folosește zahăr sau coloranți artificiali în produsele pe care le face. Pe lângă latura de business, ea susține că își dorește, totodată, să își educe clienții să adopte alegeri sănătoase din punct de vedere alimentar.

În realizarea rețetelor, se inspiră din călătorii, citește și urmează diferite cursuri online pentru a fi la curent cu ultimele tendințe din industrie. „Am început pe partea de cupcakes pentru că ne-am dorit să fim top of mind și am reușit într-o perioadă destul de scurtă, când oamenii auzeau de cupcakes se gândeau la noi, dar piața ne-a împins către dezvoltarea și lărgirea gamei de produse“, spune ea.

Deschiderea unității fizice s-a datorat și faptului că Ioana Romanescu a vrut să ofere sesiuni de degustare, să primească feedback-ul clienților, iar pariul s-a dovedit a fi câștigător: toți cei care degustă aleg să și cumpere, spune ea. „Clienții noștri s-au sortat. Ca antreprenor, am citit cândva că ai clienții pe care îi meriți, acum înțeleg esența“, explică Ioana.

Obstacole de antreprenor

Una dintre cele mai mari provocări ale vieții de antreprenor a fost găsirea unei echipe potrivite care să lucreze în laboratorul Cupcake Philosophy. Momentan, echipa este formată din șase membri. „A fost o provocare să-mi stabilesc o echipă cu care să pot să lucrez atât din punctul de vedere al abilităților, cât și pe partea de comunicare, pentru că eram obșnuită pe zona de corporate. Tipologia angajatului este un pic diferită față de tipologia omului care este în laborator, are alte valori, alte așteptări, procesul de feedback este total diferit. Azi suntem o familie“, menționează antreprenoarea.

De asemenea, și piața care se schimbă rapid reprezintă o provocare continuă pentru Ioana Romanescu. De multe ori a refuzat anumite comenzi pentru că nu erau în concordanță cu principiile afacerii sale. „Trebuie să știi care este limita, când să spui nu, pentru că piața te trage. Cel mai greu lucru într-un business este să decizi ceea ce nu vrei să faci”, explică ea.

Totodată, ea îi încurajează pe cei care vor să devină antreprenori și spune că nu ar trebui să țină cont de limitările exterioare. „Cineva spunea că dacă se strică un pantof sau o rochie le aruncăm, nu le mai ducem la reparat. Așa este și în relațiile de business și personale. Trebuie să ne luptăm, să construim. Așa este și pe partea de antreprenoriat. Aș putea face o listă cu limitările pe care le ai într-un sistem ca cel din această țară, însă eu o iau ca pe o provocare“.

Față de primul an de activitate, Cupcake Philosophy a înregistrat în 2016 o creștere de 150% a afacerilor. Anul trecut, atelierul a avut vânzări de 50.000 de euro, iar ținta pentru 2017 este dublarea acestora, până la 100.000 de euro. O mare parte din vânzări este generată de clienții deja existenți și de recomandări. Cupcake Philosophy vinde 114 feluri de brioșe, 15 feluri de miniprăjituri și opt feluri din colecția de deserturi signature. Cele mai apreciate brioșe sunt cele cu fistic și mango, iar pe partea de mousse-uri, cel mai bine vândut este cel cu ciocolată neagră și vișine. O brioșă costă între 9 și 11 lei, iar mousse-urile costă 10 lei.

„Clienții noștri s-au sortat. Ca antreprenor, am citit cândva că ajungi să ai clienții pe care îi meriți. Acum înțeleg esența acestui lucru”, a mai spus Ioana Romanescu.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii