Cautare




, Staff

SmallBusiness |
|

Drumul potrivit

După trei facultăți și o carieră de câțiva ani în companii multinaționale din industria telecom, bancară, marketing și publicitate, s-a oprit la antreprenoriat.
044 Alex Bratu BARA4525

Alexandru Bratu, 32 de ani, s-a gândit să-și deschidă propriul business, impulsionat de sfaturile unei cunoștințe, după ce în trecut cochetase cu ideea de a avea o cofetărie, fiind pasionat de gătit.

„Am început să mă gândesc foarte serios la antreprenoriat după o întâlnire cu o doamnă notar, care mi-a spus că deși poate fi confortabil să lucrezi într-un mediu cool, timpul va trece foarte repede și voi ajunge la 40 de ani să îmi dau seama că nu am cine știe ce realizări și că nici nu mai am psihicul, energia și timpul pentru a schimba foarte multe. Practic, ea m-a sfătuit să devin antreprenor și să încerc să aplic pentru ajutor de stat pentru a face rost de fondurile necesare. Imediat după această întâlnire, am început să mă gândesc la idei de business. Încă de la început m-am gândit că pentru a spori șansele de succes, ar trebui să vând ceva ce nu se găsește pe piață sau ce este mult superior față de ceea ce există”, spune el.

Astfel, timp de un an, Alexandru Bratu a călătorit și a studiat produsele și serviciile existente în alte țări, dar care nu se găseau în București. Așa a ajuns să descopere cronutul, combinația dintre croissant și donut (gogoașă), produs foarte apreciat în Statele Unite ale Americii, mai ales în New York. „Mi s-a părut foarte interesantă ideea de a vinde croissantul-donut în București. Nu știam, însă, cât de multe cunosc bucureștenii despre acesta încât succesul să fie asigurat. Așadar, m-am gândit să vând și alte produse în plus față de croissantul-donut, iar gogoșile americane au părut să fie cele mai potrivite, cu atât mai mult cu cât în București nu prea existau produse de acest tip”, spune acesta.

Amintiri din copilărie

Astfel, pe 10 martie 2017, gogoșeria Recreația a fost deschisă, pe Calea Griviței, la numărul 77. Antreprenorul a văzut conceptul business-ului său ca pe o sală de clasă din anii ‘90, care îi amintește de perioada școlii generale și astfel a găsit și denumirea potrivită – Recreația.

„Recreația transmite o stare de veselie și optimism. Până la urmă, toți așteptam cu mare nerăbdare recreația. Era cea mai mai frumoasă parte a vieții de școlar. Având în vedere conceptul ales, era important ca și designul locației să reflecte acest concept. Astfel am decis să avem pereți negri, tip tablă de scris și mese tip bănci de școală din anii ‘90. Am vrut ca designul să reflecte conceptul, dar în același timp să fie și actual, fresh și primitor”.

De altfel, Recreația este locul unde oamenii pot veni să ia o pauză de la ritmul agitat al vieții cotidiene. Investiția pentru înființarea afacerii s-a ridicat la 35.000-40.000 de euro, dintre care peste 20.000 de euro au fost alocați numai pe echipamentele de laborator. Banii au provenit din economii proprii, deși planul inițial al antreprenorului fusese să apeleze la ajutoare de stat.

„Am făcut calcule, am realizat o analiză SWOT și la final am decis să renunț la finanțare, întrucât am considerat că dezavantajele implicate de accesarea fondurilor sunt mult mai mari și atrăgeau mult prea multe riscuri, comparativ cu avantajul implicat de suma micuță de care aș fi putut beneficia”, spune Alexandru Bratu.

Recreația se întinde pe 50 de metri pătrați, spațiu care se împarte între magazin și laboratorul de producție. Pentru prepararea produselor sunt folosite ingrediente naturale, fără alți aditivi, precum unt, lapte, ouă, mascarpone, ciocolată albă, ciocolată neagră, piure de fructe și două baze de cremă, plus diferite arome naturale.

Cele mai căutate produse sunt Dl. Goe (cu lime și cocos), Lizuca (cu ciocolată și alune de pădure), Dănilă Prepeleac (gogoașa cu biscuți Oreo) și Greuceanu (gogoașa cu ciocolată și portocale), iar prețurile variază între 4,5 și 9,5 lei. De asemenea, portofoliul de produse al gogoșeriei se va extinde și va include și gustări sărate, precum sandvișuri asiatice și cronut hamburger.

În laboratorul Recreația lucrează doi cofetari-patiseri, iar planurile sunt ca echipa să se extindă, însă antreprenorul spune că deja se confruntă cu lipsa forței de muncă. „Este foarte greu să găsești oameni, 60% din restaurante dau faliment în primele cinci luni din lipsă de personal. Este o problemă să-i găsesc, nici nu vin, sunt mulți care nici nu anunță. Ajungi chiar să te rogi de ei”, punctează el.

Citește și Recreație cu gogoși

Gogoșeria are în medie, 20-30 de clienți pe zi, bonul mediu fiind de 70 de lei. De asemenea, comenzile pentru evenimente sunt în creștere, iar cei mai mulți clienți se întorc pe bază de recomandare. „Avem clienți din toate categoriile. O mare parte dintre ei lucrează în multinaționale, dar avem și clienți artiști, scriitori, medici, avocați, magistrați, arhitecți, freelanceri, designeri, turiști, precum și studenți și elevi, având în vedere că în apropierea locației se află facultatea de Arte, Liceul Sf. Sava și căminele de la ASE”, spune acesta.

Primii pași

Antreprenorul a făcut deja primii pași în dezvoltarea afacerii sale și, prin intermediul unui parteneriat cu rețeaua de retail Kaufland, a reușit să își listeze produsele în cadrul magazinului situat pe Barbu Văcărescu. El spune că va începe cu volume mici, pentru că vrea să crească în mod organic și controlat. „Încerc să educ gusturile, până la urmă. Foarte mulți îmi spun că produsele au același gust ca în copilărie. Prima dată n-am înțeles și îi întrebam dacă mâncau așa ceva în copilărie. Însă gustul de unt, de ciocolată naturală, îi duce, de fapt, cu gândul în copilărie”, afirmă Alexandru.

Vânzările sunt în creștere în fiecare lună, iar Alexandru speră ca businessul să-i aducă o cifră de afaceri de peste 300.000 de euro anual. Planurile sale sunt să dezvolte afacerea și să o vândă, însă, până atunci, el ar dori să mute Recreația în altă zonă a Bucureștiului și să mai deschidă și alte unități, iar pe Calea Griviței să rămână doar laboratorul de producție.  „Văd businessul la o scară mai mare. Aș vrea să văd și Recreația Bistro și Recreația Advertising, de exemplu”, menționează el.

Tânărul spune că nu exclude posibilitatea de a pleca în afara granițelor, unde să își deschidă o afacere asemănătoare, având experiența locală. „Îmi doresc să cresc acest business, să-l vând și să-mi fac aceeași afacere în New York, un donut shop, cu rețete sănătoase. Știu deja rețetele, aș face un concept care să prindă în State”, explică antreprenorul.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii