Cautare




, Staff

SmallBusiness |
|

Doi tineri din județul Neamț au sesizat oportunitatea unui business cu potențial de milioane de euro, pe o piață aflată în dezvoltare. Cum au reușit?

Pentru că în 2011 piața locală de băuturi răcoritoare nu le oferea prea multe opțiuni în ceea ce privea consumul, Ruxandra Alexianu (31 de ani) și Alexandru Melinte (34 de ani) și-au dorit să lanseze o alternativă.
052 MP Vitamin

Astfel, în 2012 au pus bazele gamei de băuturi funcționale Vitamin Aqua (sub brandul Merlin’s) – o apă îmbogățită cu vitamine și minerale, disponibilă în cinci sortimente.

„Băuturile funcționale au o adresabilitate largă, sunt îmbuteliate, nu au acceleratori, cum ar fi taurina sau cofeina. Vitamin Aqua este un concept de băutură premium, cu arome naturale, îndulcite cu stevie și având un complex de vitamine și minerale, fără alți aditivi”, spune Eduard Alexianu, directorul de vânzări al Vitamin Aqua, care în același timp este și văr al Ruxandrei Alexianu. El s-a implicat în afacere în 2015, odată ce produsele au ieșit pe piață.

De la idee până la lansarea propriu-zisă a produselor pe piață, a fost, însă, drum lung pentru antreprenori. Pentru a demara producția, ei au obținut, în 2012, fonduri europene nerambursabile în valoare de 200.000 de euro, la care au adăugat 100.000 de euro contribuții proprii. Trei ani mai târziu au fost lansate primele produse pe piața din România.

„Vitamin Aqua este o apă cu vitamine și minerale, scăzută în calorii, fără conservanți, disponibilă în cinci sortimente, pentru un public educat, atent la ceea ce consumă, care în ciuda preconcepțiilor producătorilor străini, solicită să primească produse la aceeași calitate ca cele din Vest. A fost extrem de dificil să găsim partenerii potriviți”, adaugă Eduard Alexianu.

Pe lângă o selecție de vitamine, cum ar fi acidul pantotenic, tiamina, niacina sau acidul folic, pe care toate cele cinci sortimente de apă o conțin, în fiecare din acestea există o vitamină diferențiatoare: vitamina C, Calciu, Zinc, Magneziu, Vitamina B12.

 

Lupta pentru consumatori

„Piața de băuturi este mai agresivă decât cea de food, unde există foarte mulți producători și o gamă foarte mare de unde putem alege. În schimb, producătorii de băuturi sunt puțini, iar gama de alegeri este mică”, susține directorul de vânzări al Vitamin Aqua.

Datele furnizate de Euromonitor arată că românii au cheltuit pe băuturi răcoritoare aproximativ 1,6 miliarde de euro în 2017, cu aproape 7% mai mult decât în anul 2016. Cea mai mare pondere au avut-o vânzările de băuturi acidulate, care au însumat 713,4 milioane de euro. Lideri de piață au fost brandurile Borsec, Coca-Cola, Fanta, Frutti și Pepsi.

Momentele cruciale în dezvoltarea afacerii au fost pătrunderea în lanțurile de retail și extinderea națională. Astăzi, apele Vitamin Aqua se găsesc în toate orașele țării, în rețelele Mega Image, Auchan, Kaufland, Selgros, Inmedio, precum și în benzinăriile Petrom, MOL, Gazprom și Socar. Prețul pentru o sticlă de Vitamin Aqua variază între 5-10 lei, în funcție de adaosurile fiecărui retailer.

„Am făcut o dezvoltare organică de produs. Am început în orașele importante ale țării și ne-am extins național, produsul a devenit căutat, oamenii au aflat prin marketing de el, l-au văzut și au vrut să-l acceseze. Am încercat să fim cât mai prezenți, produsul este mai accesibil față de acum un an. Am vrut să fim mai aproape de consumatori”, adaugă Eduard Alexianu.

În trei ani, brandul Vitamin Aqua a reușit să devină destul de vizibil, printr-o strategie de marketing bine pusă la punct. Tocmai aceasta este și principala provocare cu care s-au confruntat antreprenorii în acest business – „lupta de vizibilitate” cu ceilalți mari producători, așa cum menționează Eduard Alexianu.

„Investim mult în marketing. Am reușit să inovăm și să creăm din Vitamina Aqua un mic fenomen. Am intrat cu un produs nou, nu știam dacă piața din România este sau nu pregătită pentru un asemenea produs, pentru că nu este de fiecare dată deschisă la anumite noutăți. Avem un concurent polonez și unul suedez. Am fost primii care am venit cu conceptul acesta în România, la un nivel atât de extins. Suntem cei mai vizibili pe nișa de băuturi funcționale”, adaugă el.

 

Ce aduce 2018

Dinamica business-ului este una destul de mare. Dacă în 2016 cifra de afaceri a fost de 500.000 de euro, anul trecut a crescut de patru ori, până la 2 milioane de euro. Pentru 2018, Ruxandra Alexianu estimează o creștere de 10-20%, aliniată cu cea a segmentului de băuturi răcoritoare premium.

În prezent, compania are 15 angajați și colaboratori, dintre care șase sunt responsabili de activitatea de producție, aflată în județul Neamț. Pe lângă aceștia, o parte din activitatea firmei este externalizată, cum ar fi serviciile de contabilitate, marketing, merchandising etc.

Planurile fondatorilor sunt, ca anul acesta, să lanseze alte 4-5 sortimente de băuturi premium, sub brandul Merlin’s, precum și consolidarea imaginii produselor existente pe piața locală.

De asemenea, apele Vitamin Aqua deja au început să fie exportate și în câteva țări din Europa, ținta fiind ca anul acesta brandul să fie prezent în mai multe țări din regiune.

„În 2018, focusul nostru este legat de mărirea echipei în toate activitățile specifice companiei: producție, vânzări, marketing, logistică etc. Vor fi realizate investiții și în suportul tehnic, programe de gestiune și analize complexe care să faciliteze activitatea curentă. Produsele ce urmeaza a fi lansate în acest an sunt, de asemenea, cuprinse în bugetul de investiții, alături de ce ne-am propus să realizăm ca marketing”, spune Ruxandra Alexianu.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii