Cautare




, Contributor

Travel |
|

Doamna care dă ora exactă în turism

O afacere înființată în 1993, la Cluj, în inima Ardealului, a devenit, 22 de ani mai târziu, una dintre cele care dau tonul în industrie.
Lucia Morariu IMG_7653

Conduce una dintre cele mai mari agenții de turism de pe piața locală, însă nu a vrut niciodată să se mute definitiv din orașul Cluj, acolo de unde a pornit agenția Eximtur, care, în 2014, a înregistrat o cifră de afaceri de 39,3 milioane de euro și un profit de 252.000 de euro. Lucia Morariu, prezentă în ediția 2014 a topului Forbes 50 cele mai Influente femei, pe locul 22, spune despre compania pe care o controlează împreună cu familia sa, că este una „pur românească, dar funcționează aproape nemțește sau, așa cum ne-a caracterizat extrem de plastic un coleg din industrie: «un ceas elvețian în industria de călătorii»”. Ea însăși este foarte bine organizată, nu lasă nimic la voia întâmplării și a deprins, cu timpul, capacitatea de a-și împărți atenția în mai multe direcții simultan, aparent fără să obosească niciun pic. S-a născut în Timișoara și mărturisește că „funcționează” după regulile nemțești după care a fost crescută – chiar dacă nu stăpânește foarte bine limba germană – poate chiar mai bine decât alții care au trăit mai mult în acel spațiu.

De anul acesta este prim-vicepreședinte al Asociaţiei Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), după două mandate de președinte în fruntea acestei instituții. Nu este o retragere din acest organism important, unde vocea ei este cu siguranță una care are o pondere destul de grea mai ales în chestiunile stringente ale industriei turismului, ci vine din decizia sa de a-și pune oamenii din companie mai presus de nevoile industriei.

De anul acesta spune că se va concentra într-o mai mare măsură și pe partea de incoming. „Noi am promovat până acum România, dar special pentru turiști străini, ca un departament separat și centru de profit în cadrul firmei, nu am făcut-o până acum țintit pentru că nu era un business. România nu era suficient de mult promovată, fără infrastructură și fără o industrie a turismului așezată, nu-ți asigură condițiile de a face un business profitabil numai din acest lucru. Acum încep puțin lucrurile să se schimbe și noi putem face o investiție suplimentară”, explică Lucia Morariu.

Anul trecut, potrivit Institutului Național de Statistică, au vizitat România 1,9 milioane de turiști străini, majoritatea în interes de afaceri, care au cheltuit aici aproximativ 1,1 miliarde de euro. Șefa Eximtur este conștientă că, din această divizie, nu își va recupera investiția imediat, însă speră ca, în maximum cinci ani, să fie „o nișă profitabilă și care îți dă sustenabilitate”. Ca piețe-țintă vizează Austria, unde are un partener care trimite în România grupuri pentru circuite culturale. În 2014, spune că surpriza a fost Slovenia, de unde au venit 4-5 grupuri tot pentru circuitele culturale. O altă piață de interes este Marea Britanie datorită conexiunilor aeriene foarte bune – și este și piața unde spune că va aloca cele mai multe resurse în acest an – dar nu ignoră nici Statele Unite, explicând că este „o piață cu mare potențial în această direcție”.

Lucrează într-o lume a bărbaților, fiindcă majoritatea managerilor de agenții de turism cu rezultate semnificative sunt bărbați, așa că spune că este „un caz singular”. Își amintește și de momentul 2004, atunci când a candidat pentru prima dată la șefia ANAT împotriva a trei bărbați: „a fost o nebunie să câștige o persoană din afara Bucureștiului și, pe deasupra, și femeie. Nu se aștepta nimeni să câștig eu”.

Totuși nu s-a mutat definitiv în București, călătorind adesea pe ruta Cluj-București, deoarece este de părere că în Cluj, locul unde negreșit se simte cel mai bine, „calitatea vieții este mai bună decât în Capitală”. Recunoaște însă că, dacă ar fi mutat sediul agenției de turism în București, ar fi avut o cifră de afaceri dublă față de cât este ea în prezent. „Nu merită însă și am preferat formula aceasta”.

Ca în multe alte domenii, forța de muncă este un punct slab și în domeniul turismului. „Pentru noi, Școala de Turism este un proiect adițional la ceea ce facem noi în mod obișnuit, noi ne calificăm oamenii noștri, așa am început. După ce ies la pensie, mă gândesc că m-aș ocupa de acest proiect și cred că este și un business foarte bun”, explică ea.

Cu toate acestea, spune că nu se vede încă „la pensie” și, spune în glumă, că de mic copil și-ar fi dorit să fie mai degrabă rentier. În orice caz, nu își imaginează viața în afara Clujului și fără să fie înconjurată de prieteni și familie. Tinerilor antreprenori le-ar recomanda înainte de a porni un business în turism să fie bine pregătiți din punct de vedere al managementului financiar, să investească într-o agenție online sau specializată în incoming și, poate cel mai important, să nu își imagineze că vor călători mai mult sau că vor face profituri mari dacă dețin o agenție de turism.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii