Cautare




, Staff

SmallBusiness |
|

Diversificarea ca strategie de afaceri

Într-o industrie atât de competitivă și dinamică precum HoReCa, singurul element constant este schimbarea.
054 meeting point Old City

Este antreprenor în sectorul HoReCa de peste 10 ani. În 2005 și-a deschis prima sa afacere, cafeneaua El Cafe de Mi Finca, în Piața Romană, după ce a lucrat 10 ani în industrie. Ulterior, Cristian Opaiț, de 39 de ani, a sesizat oportunitatea de a-și deschide o afacere în Centrul Vechi, fiind printre primii care a riscat să investească în acea zonă și a deschis pub-urile Vintage și Old City.

„După aceea, am preluat Scarlet Pub, pe strada Smârdan, în acea vară am deschis Secret Garden. Scarlet Pub l-am rebranduit în Cliche Pub & Lounge și mi-a venit ideea unui pub englezesc. Așa a apărut ideea pentru Drunken Lords, altă poveste de succes a Centrului Vechi”, spune Cristian Opaiț.

Conceptul a avut succes, iar antreprenorul a investit 150.000 de euro în cel de-al doilea Drunken Lords, în Vama Veche, inaugurat în mai, 2016. În 2016, a decis să mute Old City de pe Lipscani pe strada Șelari, fiind acum cel mai mare club din Centrul Vechi, de 1.300 de metri pătrați, unde pot intra 700-800 de persoane, susține acesta. „Toate businessurile sunt diferite, Old City este o locație mai comercială, Drunken Lords este adresată clientelei cu o vârstă de peste 35 de ani și cu venituri peste medie”, spune Opaiț.

Deși piața de HoReCa este în creștere și apar tot mai multe restaurante, antreprenorul spune că zona Centrului Vechi nu mai reprezintă potențial de business. Totuși, concurența din ce în ce mai mare va aduce și servicii mai bune pentru clienții români. „Centrul Vechi este în scădere, simt și văd acest lucru. Cred că a atins apogeul ca zonă de business. Rămâne principala zonă turistică a Capitalei, cei mai mulți turiști străini vin aici, dar vreau ușor-ușor să-mi găsesc alte zone interesante pentru business. (…) Centrul Vechi a pornit foarte bine, a fost ca un efect de tăvălug, care trebuie să se oprească, ajunge la saturație”, spune Opaiț.

 

Următorul pas

Astfel, el și-a orientat afacerile către alte zone din București, cum ar fi zona Floreasca, unde va inaugura un proiect de food court, și zona Expoziției, unde va investi peste 500.000 de euro într-o berărie de 2.000 de metri pătrați, cu mâncare tradițională bavareză, spațiu ce va fi deschis în iulie 2018. Investițiile pe care le-a făcut în pub-uri și restaurante de-a lungul timpului au fost susținute prin împrumuturi bancare, afirmă Cristian Opaiț. El își administrează și conduce singur afacerile, însă pe viitor spune că va începe să delege din atribuții. „Îți trebuie și puțină nebunie în acest business. Fără implicare și nebunie n-ai șanse. Am văzut multe businessuri care au fost închise după o perioadă, le-a lipsit managementul, oameni care vin din domenii diferite au vrut să deschidă în zona HoReCa. Eu stau șapte zile pe săptămână aici, coordonez activitatea. Lucrurile sunt mai bine făcute atunci când le fac eu”.

În 2016, cifra de afaceri a celor trei locații, Old City și cele două pub-uri Drunken Lords, a fost de 2 milioane de euro, potrivit antreprenorului. „Este o cifră bună pentru vremurile în care trăim, avem concurență din ce în ce mai mare, se deschid extrem de multe locații, cu investiții majore. Piața de HoReCa este puțin saturată acum, avem o concurență foarte mare în malluri, ne-au luat angajații. Și evenimentele foarte mari, Untold, Neversea, Sunwaves reprezintă concurență pentru noi. (…) Vara este slabă, toată lumea e plecată din țară, ultimele două veri au fost sub așteptări. (…) În 2013-2014 am avut 3,5 milioane de euro cifra de afaceri cu patru locații. Era altfel de Centru Vechi”.

De asemenea, tot ca parte a extinderii afacerilor, el a preluat și spațiile comerciale ale hotelului Lido, închiriat pe o perioadă de 15 ani de către de omul de afaceri Mohammad Murad, unde Cristian Opaiț va aduce cinci concepte diferite de spații de food&beverage: un resturant, un bar, o brasserie, un wine bar și un lounge. Locațiile de 2.000 de metri pătrați vor fi gata în martie 2018 și presupun investiții de 800.000 de euro. Odată cu deschiderea acestor spații, Opaiț crede că își va tripla cifra de afaceri. Totuși, printre principalele provocări cu care se confruntă antreprenorul în afacerile sale se numără fluctuația ridicată a angajaților.

„Angajaților le lipsește seriozitatea, vor salarii mari și oferă cât mai puțin, este o cerere foarte mare pe piață acum. Tot timpul m-am pliat pe fidelizarea lor, acum avem angajați din provincie cărora le plătim chirie. Estimez că într-un an, doi, barmanii și ospătarii vor avea salarii în jur de 800 de euro. (…) Foarte mulți angajați pleacă în afara țării, pe vasele de croazieră, mai nou în țările nordice, unde sunt salarii mari. Mă gândesc serios să aduc personal din Nepal, Chile, Republica Moldova. Cererea foarte mare de pe piață îi face și mai puțin interesați pe angajați, care spun că au oferte mai bune. Acum, ei pot ajunge la 1.500 de euro pe lună cu bacșiș și tot nu sunt mulțumiți”, spune acesta. El are acum 60 de angajați în cele trei locații. De asemenea, el mai remarcă și lipsa școlilor profesionale care pregătesc angajați pentru industria HoReCa și, în acest sens, plănuiește să deschidă în următorii doi ani o școală privată pentru a-și acoperi lipsa de personal.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii