Cautare




, Contributor

Sunt redactor Forbes Romania, coordonator al proiectului Forbes 50 cele mai influente femei din România, scriu despre cariere, educație și servicii medicale.

Travel |
|

Diversificare în familie

Afacerile familiei Bițoiu sunt gândite pentru a se susține reciproc și a respecta o filozofie verde. Un caz probabil unic în rândul miliardarilor români.
vlad_si_valentin_bitoiu.jpg

Dacă afacerile de familie sunt concentrate, de obicei, într-un singur domeniu, în cazul familiei Biţoiu, sintagma potrivită pare a fi „diversificare în familie“. Povestea lor pare inspirată din cele americane, unde un domeniu este centrul afacerilor, iar familia este inima acestora. La hotelul Casa Vlăsia, de pildă, două generaţii sunt implicate în business şi părinţii îşi pregătesc treptat fiul pentru a prelua afacerea. Acesta a făcut studii de business management la Viena, conduce deja fabrica de peleţi (materie primă pentru centrale termice), iar în afacerea de la Snagov a fost implicat activ încă de când s-a pus primul gard. El se ocupă acum de partea comercială, mama sa de partea operativă, iar tatăl de management şi politica de viitor.

Familia Bițoiu a început să achiziționeze teren la Snagov pe bucăți, înainte de criză, în 2006. Treptat a ajuns să deţină 35 de hectare, pe care Valentin Biţoiu îşi propusese să construiască un complex imobiliar. Venirea crizei a schimbat însă planurile, iar familia și-a spus „Hai să ne protejăm banii frumos“, după cum povesteşte antreprenorul.  Aici intră în scenă un peisagist francez, cu care familia Biţoiu s-a sfătuit pentru a crea o plantaţie ecologică. Prima s-a născut viţa de vie, susținută de butuci din lemn de castan italian care rezistă jumătate de secol, şi  „decorată“ cu câte un trandafir la fiecare capăt de linie (rolul lui îl veţi afla mai departe).  După vie și plantații, a venit ideea unei ferme, apoi a unui han care să fie aprovizionat de aceasta. Apoi „hanul” a devenit hotel, creat după planurile arhitectului Alexandru Beldiman şi deschis în primăvara lui 2013. În jurul acestuia se va naşte la anul un complex imobiliar, primul ecosistem rezidențial din România. Astfel, familia revine la planul iniţial şi cercul devine complet chiar şi în sens propriu, pe planurile proprietăţii.

Vezi aici cum va arăta viitorul complex rezidenţial

Construcţia celor 200 de case va însemna o investiţie de 25 de milioane de euro, dar ele vor fi realizate în mai multe etape, cu o primă fază de 11 case, pentru care se va pune fundaţia în 2014. „Casele vor avea între 120 şi 200 de metri pătraţi, şi vor avea preţuri începând de la 120.000 de euro cu TVA“, explică dezvoltatorul. Arhitectura lor este personalizată, în funcţie de teren şi mărime, iar antreprenorul mizează pe clienţi din zona de middle management care lucrează la marginea Bucureştiului.

Casa Vlăsia, centrul domeniului, este modelul arhitectural şi ecologic al complexului. Hotelul s-a vrut de la început un proiect neconvențional, lucrat cu materiale naturale, iar arhitectul a văzut-o ca pe o îmbinare modernă dintre „Hanul Ancuței“ și Mănăstirea Rila din Bulgaria. Un restaurant tradițional unde se gătesc exclusiv produse de la fermă și o cramă completează peisajul, care între timp a fost populat și cu animale, ca într-o mini-fermă a Mariei Antoaneta. Dar latura idilică e completată de una pragmatică în familia Biţoiu, astfel încât fabrica de peleți de la Focșani a devenit o sursă de aprovizionare pentru încălzire, iar sistemul s-a dovedit extrem de profitabil.  „Locul este foarte eficient termic. Iarna trecută, când hanul era gata, dar nu a fost deschis, centrala a funcționat doar 3 ore pe zi şi, cu toate acestea, s-a păstrat o temperatură constantă de aproximativ 12 grade, ceea ce a rezultat în facturi foarte reduse, de 6000 de euro, adică cel puțin jumătate față de o factură obișnuită pentru un astfel de spațiu.” Centrala aleasă este un model obligatoriu în Elveția,  deoarece preia particulele fine și împiedică deci poluarea cu cenușă în exterior.

Nici povestea culturilor nu e banală, pentru că ele au fost demarate cu  seminţe dintr-o „bancă de gene“ de la Suceava, care păstra de 50 de ani seminţe de la vechile gospodării din toate zonele ţării şi vroia să le repună în circulaţie pentru a le readapta climatului de astăzi. Cu acestea s-a început producţia de legume care este completată cu alte 25  de hectare în zona DN1, unde sunt cultivate şi cereale pentru animalele din mini-fermă.

„Am crescut via pe internet“, spune Vlad Bițoiu, fiul, care a lucrat inclusiv de la distanță cu un  oenolog francez. Acesta a fost cel care i-a sugerat să planteze un anume soi de trandafir la capătul fiecărui șir de viță, deoarece floarea funcţionează ca alertă, fiind sensibilă la aceleași boli ca via. Asta deoarece familia a ţinut de la început să cultive după regulile bio, deși încă nu are certificările oficiale și nici nu este sigură că și le dorește. „Se vede şi se simte la gust că totul e bio. Nu vrem neapărat certificare, deoarece tot ce producem folosim aici, nu vindem în supermarketuri“, explică Valentin Biţoiu. Singurul loc unde ar putea vinde este pe domeniu, unde au în plan deschiderea unui mic magazin, pentru a mai reduce din pierderile inevitabile ale unei culturi bio, mult mai perisabilă decât cea convenţională. Domeniul are şi o livadă de pomi fructiferi, diversificaţi atât ca soi, cât şi ca perioadă de coacere.

Citeşte aici despre altfel de afaceri în oenologie 

Casa Vlăsia, cu cele 34 de camere de 3 stele (şi nu de 4, pentru că lipsea puţin pentru a atinge standardul de suprafaţă), a pornit „nesperat de bine“. Luna septembrie a adus nu mai puţin de 10-12 evenimente din zona corporate, iar sfârșitul de an este și el promițător, după estimările proprietarilor.

Dar construcţiile rămân prima dragoste a lui Valentin Biţoiu, care a scos şi firma de construcţii din criză, diversificându-se. „Suntem în creştere faţă de anul trecut, pentru că nu mai lucrăm exclusiv la mega proiecte de zeci de mii de metri pătrați, ci ne adresăm şi investitorilor mai mici, cu proiecte de 1-2 milioane de euro”, spune antreprenorul, care a pus bazele afacerii acum 20 de ani. „Înainte de ‘89, directorul ţinea clienţii la coadă, la uşă, eu mi-am dorit o firmă care să ştie să vină în întâmpinarea lor“, spune Biţoiu, care este partener în afacerea ACMS  alături de o altă familie – Tănăsoiu.

Articol apărut în ediţia specială Forbes, Afaceri în Familie. Vedeţi aici ce alte articole mai conţine aceasta.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii