Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Lideri |
|

Dincolo de pragul consolidării

mihai adrian
„Primul milion” înseamnă depășirea unui prag în dezvoltarea unei afaceri. Aceasta este lecția pe care Adrian Mihai a învățat-o în cei 24 de ani de business. 

Adrian Mihai, unul dintre cei trei fondatori ai companiei de curierat rapid FAN Courier, consideră că sintagma „primul milion”, mult vehiculată în România cu o conotație negativă, este mai degrabă un „prag”. Nu unul scriptic, pentru că niciun om de afaceri nu stă să-și numere banii în cont, ci un nivel de dezvoltare a afacerii. „Nu cunosc pe cineva care să fi ținut un calcul de genul: mai am două sute de mii și ating un milion! A câștiga primul milion nu este un țel în sine”, subliniază Adrian Mihai. „Primul milion” înseamnă pentru fondatorul FAN Courier un „prag de la care știi că firma pe care ai creat-o este stabilă”.

Aflați ce alte articole mai cuprinde ediția specială “Dincolo de Primul Milion”.

Debutul afacerilor lui Adrian Mihai a stat sub semnul fragilității, al îndoielilor și, inevitabil, al greșelilor. La începutul anilor ’90, Adrian Mihai, în vârstă de 20 de ani, abia întors din armată, fără să dețină „un capital de lucru” și fără niciun fel de cunoștințe în domeniul afacerilor (ca mai toți românii de atunci!), își dorea cu ardoare să aibă propriul său business. Nu știa cu precizie ce anume trebuie să facă. Părinții (ca orice părinți, conservatori!) îl îndemnau să-și caute un serviciu, să fie salariat „undeva la stat, să nu muncească prea mult și să fie la ora patru acasă…” Tânărului Adrian Mihai nici nu-i trecea prin minte așa ceva, salariat! El o ținea pe-a lui: să-și facă o firmă, dar nu știa în ce domeniu!

Fratele său mai mare lucra la Remat Sud, fosta întreprindere de colectare a materialelor refolosibile. În acel timp, Remat a scos la licitație câteva centre de colectare. „Licitația n-a constat în stabilirea unui câștigător care oferă cei mai mulți bani, ci cel care promitea să livreze cele mai mari cantități de fier și de hârtie”, își amintește Adrian Mihai. A scris pe formularele de înscriere la licitație niște cifre foarte mari, angajându-se că va livra cantitățile promise, și a câștigat preluarea unui centru de colectare de la Remat.

S-a trezit singur, într-o curte de vreo 200 de metri pătrați, cu două barăci și un cântar. Ce trebuie să fac aici? – s-a speriat tânărul antreprenor. Nimeni nu era prin preajmă ca să-i spună ce să facă. Nevoia unui sfat era firească. Adrian Mihai fusese învățat (și educat) ca cineva să-i spună ce trebuie să facă. Până la urmă a început să facă… „Am făcut o grămadă de greșeli pentru că nu aveam cunoștințe în domeniul businessului”, recunoaște omul de afaceri.

Nu avea niciun ban, dar a reușit să strângă vreo 25.000 de lei, împrumutându-se de la părinți, de la rude și de la prieteni. A început să cumpere materiale refolosibile. Primul om pe care l-a angajat la acel centrul de colectare a fost un pensionar. „Când îi spuneam că trebuie să facă ceva, mă duceam eu și făceam acel lucru, ca să fiu sigur că este făcut!”, se amuză Adrian Mihai. Nu știa să delege „sarcini de serviciu”, nu știa să-și formeze o echipă, nu știa ce este un buget… „Când înveți pe banii tăi, înveți foarte repede, pentru că orice greșeală pe care o faci te costă”, spune omul de afaceri.

A fost o perioadă în care Adrian Mihai a învățat foarte mult: să angajeze și să-și motiveze oamenii, a învățat să construiască un buget și să se gândească la investiții. În tot acest timp a fost și director, și manager, și magazioner, și casier, și contabil…

Afacerile au evoluat și numărul centrelor de colectare deținute de Adrian Mihai a crescut. „Am început să câștig bani, dar nu mă pasiona deloc domeniul. Dacă lipseam două zile de la această afacere, lucrurile cădeau în cap și dacă lipseam o săptămână, nu mai găseam nimic”, recunoaște actualul patron al FAN Courier. Întâmplarea a făcut să-l cunoască pe Felix Pătrășcanu, care lucra la o firmă de curierat. Astfel, împreună cu fratele său, Neculai Mihai, și cu Felix Pătrășcanu, Adrian Mihai a înființat FAN Courier în 1998. Nici începutul acestei afaceri n-a fost unul liniștit sau lipsit de angoase. „A fost o perioadă grea, în care nici piața românească nu era educată în astfel de servicii de curierat”, afirmă Mihai. Un imbold al afaceri l-a reprezentat lansarea în România a companiilor telecom (Connex și Dialog), care foloseau un volum mare de servicii de curierat. Atunci, a simțit că afacerea a început să crească și să se dezvolte, a simțit că a trecut un „prag”.

În 2003, cei trei antreprenori au avut primul sediu FAN Courier, pe strada Fabrica de Glucoză din București, realizat cu ajutorul unui credit bancar de 500.000 dolari. „Atunci am simțit că firma este pe drumul cel bun. Trecusem de un alt prag”, precizează Adrian Mihai.

Un prag important în afacerea FAN Courier a fost anul 2007. Atunci, explozia de clienți i-a solicitat din plin pe fondatorii companiei de curierat. Cei trei asociați au decis să investească și să dezvolte firma. După un calcul amănunțit, au ajuns la concluzia că aveau nevoie de investiții de 20 de milioane de euro, dar firma nu avea în cont nici 200.000 de euro. Acest lucru nu i-a descurajat. În primăvara anului 2008, au cumpărat un teren de 30.000 de metri pătrați, în vară au început construcțiile și în anul următor se aflau în plină desfășurare a investiției în noul sediu. Criza economică instalată în România nu i-a făcut să-și sisteze investițiile. Astfel, FAN Courier a reușit să crească și să se dezvolte în următorii ani, în ciuda crizei economice. „A fost o decizie bună atunci pentru că am investit. Pentru mine, «primul milion» a însemnat acel prag în care am simțit că firma se dezvoltă fără ca eu să stau acolo, zi de zi. Mi-am format o echipă destul de puternică, în stare să ia decizii care să conducă la dezvoltarea firmei.”

În prezent, FAN Courier este liderul pieței serviciilor de curierat rapid din România, cu o cifră de afaceri în 2013 de 62 milioane de euro, având un parc de mașini de peste 1.600 de autovehicule și cu peste 17 milioane de expediții lunare în toată țara.

Citiți textele integrale în ediția tipărită a revistei, dar și în variantă digitală a revistei din webviewer sau în aplicația de iPad a Forbes România.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii